Nuo 2025 m. rudens Italijoje įsigalios nauji draudimai vairuoti dyzelinius automobilius, o kai kuriose Vokietijos dalyse tebegalioja senesni apribojimai, todėl daugeliui Lietuvos keliautojų kyla klausimas: kur vis dar galiu vairuoti savo dyzelinį automobilį? Pateikiame išsamią taisyklių, išimčių, baudų apžvalgą ir ką galite padaryti, kad išvengtumėte nemalonumų užsienyje.
1. Kuriuose Vokietijos miestuose vis dar draudžiama vairuoti dyzelinius automobilius?
Nuo 2025 m. tik trijuose Vokietijos miestuose taikomi dyzelinių automobilių naudojimo apribojimai:
- Darmštatas: Nuo 2019 m. Hügelstrasse ir Heinrichstrasse gatvėse draudžiami Euro 1-5 dyzeliniai ir Euro 1-2 benzininiai automobiliai.
- Miunchenas: Nuo 2023 m. visame Mittlerer Ring’e draudžiami Euro 4 ir senesni dyzeliniai automobiliai.
- Štutgartas: Didelio masto aplinkosaugos zona, kurioje draudžiami „Euro 4“ dyzeliniai automobiliai. Euro 5 transporto priemonėms taikomi apribojimai miesto centre.
2. Kaip užtikrinamas šių draudimų vykdymas?
Vykdymą kontroliuoja policija arba savivaldybės pareigūnai, atlikdami atsitiktinius patikrinimus. Transporto priemonės registracijos dokumentas (Fahrzeugschein) peržiūrimas vietoje – aplinkosauginiai lipdukai nėra patikimi rodikliai.
3. Kokios baudos gresia už taisyklių pažeidimą?
Baudos skiriasi priklausomai nuo miesto:
- Stutgarte ir Darmštate: 108,50 EUR
- Miunchenas: 128,50 €
Į šias sumas įskaičiuoti administraciniai mokesčiai. Už kelis pažeidimus gali būti skiriamos didesnės baudos.
4. Ar Vokietijoje planuojama uždrausti daugiau dyzelinių variklių?
Šiuo metu naujų draudimų neplanuojama. Nors anksčiau buvo svarstoma galimybė taikyti apribojimus tokiuose miestuose kaip Frankfurtas, tolesni apribojimai nepatvirtinti. Ilgalaikėje perspektyvoje gali būti pereita prie platesnių vidaus degimo variklių draudimų, sekant Paryžiaus ar Amsterdamo pavyzdžiu.
5. Kodėl šie draudimai įgyvendinami?
Jais reaguojama į didelį oro užterštumą – ypač azoto oksidais ir smulkiomis kietosiomis dalelėmis (KD). Dyzelinių variklių išmetamosios dujos labiausiai prisideda prie prastos oro kokybės, galinčios sukelti kvėpavimo takų ir širdies bei kraujagyslių ligas.
6. Kokiems dyzeliniams automobiliams taikoma ši direktyva?
Dauguma draudimų skirti Euro 5 ir senesnių standartų dyzeliniams automobiliams. Transporto priemonėms, kurioms taikomas „Euro 6d-TEMP“ arba „Euro 6d“ standartas, paprastai taikoma išimtis. Kai kuriuose miestuose taikomos išimtys vietos gyventojams, prekybininkams arba neįgaliesiems.
7. Kas keičiasi Italijoje?
Nuo 2025 m. spalio mėn. šiaurinėje Italijos dalyje bus įvesti visuotiniai draudimai „Euro 5“ dyzeliniams automobiliams tokiuose regionuose kaip:
- Lombardija: kasdieniai draudimai nuo 07:30 iki 19:30 val. Milane, Monzoje, Brešoje ir Bergame.
- Emilija-Romanija: Miestuose, kuriuose gyvena daugiau kaip 30 000 gyventojų, taip pat bus taikomi nuolatiniai draudimai.
- Veneto: Verona ir Paduja paseks šiuo pavyzdžiu.
- Pjedmontas: Sezoniniai draudimai Turine, Asti ir Alesandrijoje nuo spalio iki balandžio mėnesio.
8. Kokios baudos gresia Italijoje?
Pažeidėjams gresia 168 eurų bauda. Už pakartotinį nusižengimą gali būti atimtas vairuotojo pažymėjimas nuo 15 iki 30 dienų.
9. Kaip patikrinti savo transporto priemonės išmetamųjų teršalų standartą?
Pažvelkite į savo transporto priemonės registracijos dokumento 14.1 laukelį. Arba patikrinkite gamintojo interneto svetainėje naudodami savo automobilio VIN (važiuoklės numerį) arba atitikties sertifikatą (COC).
10. Ar galiu patobulinti savo dyzelinį automobilį?
Kai kuriuose senesniuose dyzeliniuose automobiliuose galima įrengti sertifikuotus SCR katalizatorius, kurie sumažina išmetamųjų teršalų kiekį. Kad būtų taikomos išimtys, modernizavimas turi būti sertifikuotas TÜV ir tinkamai patvirtintas dokumentais.
Kokia jūsų nuomonė? Ar Europos miestai turėtų ir toliau plėsti dyzelinių transporto priemonių draudimus? Pasidalykite savo kelionių patarimais ar nuomone komentaruose arba socialiniuose tinkluose.