Drąsiu žingsniu, kuriuo siekiama pagerinti kelių eismo saugumą, Lenkijos aludarių asociacija oficialiai kreipėsi į vyriausybę su prašymu priimti teisės aktus, kuriais būtų visiškai uždrausta vairuoti apsvaigus nuo alkoholio. Šiuo metu galiojančią 0,2 ‰ alkoholio koncentracijos kraujyje (AKK) ribą pakeistų griežta 0,0 ‰ riba – iš esmės būtų uždraustas bet koks alkoholio vartojimas prieš vairavimą.
Kodėl siūlomi pakeitimai?
Alkoholio gamintojų asociacijos teigimu, 0,2 ‰ riba yra pernelyg neapibrėžta ir skatina rizikingą elgesį, nes vairuotojai dažnai bando apskaičiuoti, kiek alkoholio jie gali „išsisukti“. Įvedus aiškią 0,0 ‰ ribą, tiek vairuotojai, tiek teisėsaugos institucijos gautų naudos iš aiškesnio standarto, galimai sumažėtų nesusipratimų ir nelaimingų atsitikimų.
Vairavimas išgėrus išlieka rimta problema
Nepaisant jau taikomų griežtų bausmių, apsvaigusių vairuotojų skaičius išlieka nerimą keliantis. 2024 m. Lenkijos policija užfiksavo 90 592 vairavimo apsvaigus atvejus. Asociacija teigia, kad 0,0 ‰ politika galėtų gerokai padidinti visuomenės informuotumą ir atgrasyti vairuotojus nuo rizikos.
Jie pabrėžia, kad neturėtų būti vietos kompromisams, kai kalbama apie alkoholį prie vairo. Bet kokie psichoaktyviųjų medžiagų pėdsakai turėtų būti laikomi nepriimtinais, o aiškios teisinės ribos yra svarbiausia, kad tai būtų pasiekta.
Alternatyvų ir atsakomybės skatinimas
Įdomu tai, kad asociacija, skatinanti šiuos pokyčius, atstovauja pačiai alaus pramonei, kuri tradiciškai nėra laikoma griežtesnės alkoholio politikos šalininke. Tačiau ši pramonės šaka taip pat siekia, kad būtų daugiau informuojama apie alaus be alkoholio alternatyvas, pabrėždama, kad vairuotojai gali atsakingai mėgautis socialiniais gėrimais, nerizikuodami eismo saugumu.
Kaip tai atrodo likusioje Europoje?
Europos Sąjungoje nėra vieningos alkoholio kiekio kraujyje ribos – valstybės narės nustato savo taisykles. Tokiose šalyse kaip Prancūzija, Vokietija ir Italija bendra riba yra 0,5 ‰, nors pradedantiesiems ir profesionaliems vairuotojams taikomos žemesnės ribos (pvz., 0,2 ‰ arba 0,0 ‰).
Tuo tarpu penkios ES šalys jau patvirtino 0,0 ‰ AKK ribas visiems vairuotojams: <Čekija, Slovakija, Rumunija, Rumunija, Vengrija ir Bulgarija. Jei Lenkija paseks šiuo pavyzdžiu, ji taps šeštąja šalimi, priėmusia šį griežtą standartą.
Ką tai galėtų reikšti Lietuvai ir regionui?
Šiuo metu Lietuvoje galioja bendra 0,4 ‰ riba, o naujiems ir profesionaliems vairuotojams taikomos griežtesnės ribos. Tačiau regioninis spaudimas ir tendencijos griežtinti alkoholio vartojimo taisykles gali paskatinti platesnę diskusiją ir čia. Jei Lenkija įgyvendins 0,0 ‰ politiką, kaimyninės šalys, įskaitant Lietuvą, gali sulaukti vis daugiau raginimų peržiūrėti savo ribas.
Ar manote, kad Lietuva turėtų pasekti Lenkijos pavyzdžiu ir patvirtinti 0,0 ‰ alkoholio politiką vairuotojams? Pasidalykite savo nuomone toliau.