Neseniai Izraelio universiteto mokslininkai, bendradarbiaudami su technologijų milžine „Fujitsu“, atliko tyrimą, atskleidusį didelę autonominio vairavimo sistemų pažeidžiamumą. Tyrime, pavadintame „EpileptiCar“, pabrėžiama, kad mirksintys avariniai žibintai gali suklaidinti automatinio vairavimo programinę įrangą, todėl gali įvykti avarija, kurios metu atsitrenkiama būtent į tuos objektus, kurių šios sistemos turi išvengti.
Tyrimo išvados: Autonominės sistemos kovoja su mirksinčiomis šviesomis
Tyrimo metu ištirta 16 incidentų, kuriuose dalyvavo „Tesla“ automobiliai su įjungtu autopilotu ir kurie visi atsitrenkė į stovinčias avarines transporto priemones su mirksinčiais žibintais. Tyrimo duomenimis, šių transporto priemonių objektų aptikimo sistemos buvo pažeistos dėl reiškinio, vadinamo „skaitmeniniais epilepsijos priepuoliais“, dėl kurio sistemos patikimumo rodiklis, veikiamas mirksinčių šviesų, nepastoviai svyruoja.
Paprasčiau tariant, dėl to, kad mirksinčios šviesos keičia spalvų pasiskirstymą užfiksuotuose vaizdo kadruose, sistema gali klaidingai interpretuoti avarines transporto priemones kaip kitus objektus arba apskritai jų neaptikti. Dėl šios painiavos autonominė sistema blogai priima sprendimus, todėl padidėja avarijų rizika.
Saugumo pavojai, susiję ne tik su technologijų gedimais
Be techninių gedimų, tyrime iškeltas susirūpinimas dėl galimos saugumo rizikos. Blogi veikėjai gali pasinaudoti šia pažeidžiamumo vieta ir tyčia sutrikdyti arba suklaidinti autonomines transporto priemones, sukeldami tyčines avarijas.
Nors žmonės vairuotojai toli gražu nėra tobuli, jie dažniau atpažįsta avarines transporto priemones ir tinkamai į jas reaguoja. Tačiau autonomines sistemas riboja jų programavimas ir įvesties duomenų kokybė – tai rodo principą „šiukšlės įeina, šiukšlės išeina“.
Ne tik „Tesla“: Platesnis poveikis ADAS sistemoms
Nors tyrime pagrindinis dėmesys buvo skiriamas „Tesla“ automobiliams, tyrėjai pabrėžė, kad ši problema neapsiriboja vienu prekės ženklu. Atlikus bandymus nustatyta, kad įvairios automatizuotos pagalbos vairuotojui sistemos (ADAS) pasižymėjo panašiomis pažeidžiamomis vietomis. Sistemos objektų aptikimo patikimumo svyravimo laipsnis skyrėsi priklausomai nuo ADAS tipo, tačiau rizika buvo vienoda įvairiose sistemose.
Ką tai reiškia vairuotojams?
Kol kas ekspertai ragina vairuotojus išlikti atsargius naudojant autonomines funkcijas, ypač prie avarinių automobilių su mirksinčiais žibintais. Nors pažangiosios vairavimo sistemos teikia vertingą pagalbą, jos nėra patikimos ir reikalauja žmogaus priežiūros.
Kadangi automobilių pramonė pereina prie didesnio automatizavimo, šios išvados rodo, kad svarbu nuolat bandyti ir tobulinti realiomis sąlygomis. Gamintojai turi šalinti tokias silpnąsias vietas, kad autonominės transporto priemonės atitiktų aukščiausius saugos standartus.
Ar gamintojai turėtų pristabdyti autonominių sistemų diegimą, kol bus pašalinti tokie pažeidžiamumai? Ar esate susidūrę su problemomis, susijusiomis su automatinio vairavimo sistemomis? Pasidalykite savo mintimis ir patirtimi toliau pateiktuose komentaruose.