Europos Komisija pristatė plataus užmojo pasiūlymų, kuriais siekiama padidinti kelių eismo saugą ir aplinkos apsaugą reformuojant transporto priemonių patikras, odometrų patikras ir tarpvalstybinės registracijos sistemas, rinkinį. Jei šios priemonės bus priimtos, jos turės didelį poveikį milijonams vairuotojų visoje ES, įskaitant ir Lietuvos vairuotojus.
Kasmetinės senesnių transporto priemonių patikros
Vienas iš svarbiausių siūlomų pakeitimų – reikalavimas kasmet atlikti techninę apžiūrą visiems senesniems nei 10 metų lengviesiems automobiliams ir furgonams. Tai turės įtakos didelei daliai transporto priemonių parko Rytų ir Pietų Europoje, kur vis dar dažnai naudojamos senesnės transporto priemonės.
Įtrauktos elektrinės transporto priemonės
Pirmą kartą periodinės techninės apžiūros bus pradėtos taikyti ir elektrinėms transporto priemonėms, kurioms iki šiol tokie reikalavimai dažniausiai nebuvo taikomi. Tai apima sistemų patikrinimus ir elektromobiliams būdingus eksploatacinių savybių vertinimus.
Dėmesys išmetamiesiems teršalams ir programinės įrangos saugai
Nauji išmetamųjų teršalų tikrinimo metodai bus taikomi siekiant nustatyti:
- Didelę taršą sukeliančias transporto priemones
- Manipuliuojančias išmetamųjų teršalų kontrolės sistemas
- Ultrafino daleles (PM) ir azoto oksidus (NOx)
Be to, bus privalomai tikrinama ir programinė įranga, valdanti svarbiausias saugos sistemas, pavyzdžiui, avarinio stabdymo ir eismo juostos palaikymo sistemas.
Matuoklių sukčiavimo prevencija per sienas
Siekiant kovoti su ridos klastojimu, bus reikalaujama, kad nacionalinėse duomenų bazėse būtų registruojami odometrų rodmenys. Taip pat bus įdiegta visos Europos keitimosi duomenimis sistema, pagal kurią pirkėjai, pirkdami naudotus automobilius kitose ES valstybėse narėse, galės patikrinti transporto priemonės ridos istoriją.
Skaitmeninė registracija ir tarpvalstybinis supaprastinimas
Transporto priemonių registracijos ir techninės apžiūros liudijimai bus perkelti į visiškai skaitmeninį formatą. Sistema bus suderinta visose šalyse, todėl bus paprasčiau registruoti ar laikinai naudoti transporto priemonę kitoje ES valstybėje. Vienoje šalyje atliktos techninės apžiūros bus pripažįstamos visoje ES iki 6 mėnesių.
Lengvesnė prieiga prie transporto priemonių duomenų
Techninių apžiūrų centrai turės supaprastintą prieigą prie pagrindinių transporto priemonių duomenų, įskaitant realią elektromobilių ridą ir elektroninius sistemų žurnalus. Tikimasi, kad tai padidins patikrų tikslumą ir veiksmingumą.
Eksperto požiūris
„Šios reformos jau seniai pavėluotos ir priartins Europą prie jos „Vizijos nulis“ tikslų. Patobulinus patikrinimus ir dalijimąsi duomenimis, vartotojai bus labiau apsaugoti, o kelių eismo sauga pagerės.”.
„Vizija nulis“ ir platesnis poveikis
Europos Sąjunga, vykdydama „Vizijos nulis“ politiką, siekia iki 2050 m. panaikinti žūčių keliuose skaičių. Prognozuojama, kad dėl siūlomų pakeitimų:
- Kasmet išgelbėti iki 7 000 gyvybių
- Užkirsti kelią 65 000 sunkių sužalojimų
- Sumažinti su transporto priemonėmis susijusią taršą ir sukčiavimą
Kada įsigalios taisyklės?
Šiuo metu pasiūlymai svarstomi Europos Parlamente ir Taryboje. Priėmus juos, bus priimti įgyvendinimo reglamentai, kuriuose bus nurodyti terminai ir vykdymo užtikrinimo mechanizmai. Tuomet nacionalinės valdžios institucijos turės suderinti savo veiklą su šiais ES masto standartais.
Siūlomi pakeitimai žymi reikšmingus pokyčius transporto priemonių valdymo ES srityje. Naujosiomis taisyklėmis – nuo kasmetinių patikrinimų iki skaitmeninių dokumentų ir tarpvalstybinio bendradarbiavimo – siekiama sukurti saugesnę, skaidresnę ir ekologiškesnę transporto sistemą.
Ką manote apie kasmetines senesnių automobilių apžiūras? Ar šie pokyčiai turės įtakos jūsų vairavimo įpročiams?