Leipcige vykusiame Tarptautiniame transporto forume „Global NCAP“ ir „Latin NCAP“ pasiūlė pasaulinę iniciatyvą įvesti standartizuotas naujų automobilių saugos etiketes. Šios etiketės, panašiai kaip buitinių prietaisų energijos reitingai, pirkimo vietoje pirkėjams suteiktų aiškią ir palyginamą saugos informaciją.
Kodėl reikalingos saugos etiketės
Šiuo metu NCAP avarinių bandymų įvertinimai dažnai skelbiami tik internete, todėl jie mažiau prieinami eiliniam pirkėjui. Daugelis prekybos salonų vengia rodyti prastus saugos įvertinimus, todėl vartotojai neinformuojami apie transporto priemonės apsaugines savybes. NCAP ataskaitoje teigiama, kad daugumai pirkėjų trūksta išsamių žinių apie pasyviąsias ir aktyviąsias saugos sistemas.
- Pirkėjai dažnai nežino apie saugos įvertinimus
- Pardavėjai retai pabrėžia prastus saugos rezultatus
- NCAP duomenys nėra nuolat prieinami automobilių salonuose
Vienas pasaulinis ženklas – daugiau skaidrumo
Global NCAP ir Lotynų NCAP pasisako už vieningą, lengvai įskaitomą etiketę, kurioje būtų nurodytas oficialus automobilio avarinių bandymų įvertinimas automobilių salone. Taip vartotojams būtų lengviau palyginti modelius, o gamintojams būtų daromas spaudimas gerinti saugos rodiklius.
Pasiūlymą parėmė Europos transporto saugos taryba, kuri pabrėžė, kad pirkėjams pirkimo proceso metu verta pateikti patikrintą standartinę saugos informaciją.
Ką turėtų apimti etiketė?
NCAP numato etiketę, kurioje susidūrimo bandymų rezultatai būtų derinami su duomenimis apie degalų naudojimo efektyvumą ir išmetamųjų teršalų kiekį. Toks išsamus vaizdas padėtų pirkėjams išsirinkti ne tik saugiausią, bet ir ekonomiškiausią transporto priemonę. Dizainas atspindėtų Europoje jau naudojamas padangų ar prietaisų etiketes.
- Avaringumo įvertinimas žvaigždutėmis (pvz., nuo 1 iki 5 žvaigždučių)
- Degalų sąnaudos ir CO₂ emisija
- Standartinis formatas visose prekybos vietose
Pasekmės Lietuvos vairuotojams ir automobilių pirkėjams
Jei ši ženklinimo sistema būtų įgyvendinta ES, ji būtų naudinga Lietuvos vartotojams, nes padidintų skaidrumą ir pakeltų bendruosius saugumo standartus. Pirkėjams būtų suteikta galimybė rinktis geriau informuotiems, o automobilių gamintojai būtų paskatinti tobulinti apsaugos technologijas, ypač pigesnių modelių.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.