Pažangiosios pagalbos vairuotojui sistemos (ADAS) tampa šiuolaikinių automobilių standartine įranga, žadančia didesnį saugumą ir patogumą. Tačiau Lietuvos vairuotojai gali nustebti sužinoję, kad šios pažangiųjų technologijų funkcijos gali nejučia padidinti jų draudimo įmokas.
Kodėl saugos funkcijos didina draudimo išlaidas
Tai gali atrodyti nelogiška: sistema, skirta išvengti avarijų, galiausiai padidina jūsų draudimo sąskaitą. Tačiau su tokia realybe susiduria daugelis vairuotojų. Pagrindinė priežastis slypi ne technologijos nesėkmėje – iš tiesų tyrimai rodo, kad tokios sistemos kaip automatinis avarinis stabdymas gali sumažinti eismo įvykių skaičių, bet remonto, kai įvyksta avarija, sąnaudose ir sudėtingume.
Remonto sudėtingumas ir kalibravimo išlaidos
- Radarų ar lidarinių jutiklių keitimas yra brangus – dažnai vienas jutiklis kainuoja kelis šimtus eurų
- Kalibravimui reikia tikslios įrangos, specializuotų taikinių ir lygaus paviršiaus
- Dirbtuvėms reikia investuoti iki 878 000 eurų į įrangą, kad tinkamai sukalibruotų jutiklius
Kaip praneša „Auto News“, net 1° jutiklio nesutapimas gali sukelti 1,6 m nuokrypį 100 m atstumu – tai nepriimtina aktyviosiose saugos sistemose.
ADAS remontas ne tik brangus – jis retas
Šias sistemas kalibruoti gali tik kelios sertifikuotos dirbtuvės Lietuvoje ir ES. Šis išskirtinumas didina išlaidas. Be to, kai kurių sudedamųjų dalių neįmanoma suremontuoti ir jas reikia visiškai pakeisti. Jei kamera ar jutiklis yra įmontuotas į buferį ar priekinį stiklą, gali tekti keisti visą įrenginį.
Bendrieji ADAS komponentai, turintys įtakos draudimui
- Priekyje ir gale esančios kameros (dažnai įrengtos prie valstybinio numerio ženklų arba veidrodėlių)
- Radarų jutikliai, paslėpti buferiuose
- Lidarų sistemos, sumontuotos grotelėse arba priekiniame stikle
- Valdymo moduliai, kuriuos reikia atnaujinti pagal konkretaus gamintojo reikalavimus
Vairuotojai gali net nenaudoti šių funkcijų
Viena iš labiausiai draudikus varginančių realijų yra ta, kad daugelis vairuotojų išjungia šias sistemas, nes mano, kad jos erzina arba trukdo. Tačiau draudimas vis tiek atlygina brangų remontą, jei automobilis apgadinamas, net jei sistema buvo išjungta.
Pasak Hami Ebrahimi iš bendrovės „Caliber Collision“, „taisyti automobilį tampa beveik per brangu“.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams
Nors vidutinė draudimo kaina Lietuvoje vis dar yra mažesnė už Vakarų Europos lygį, sudėtingėjantis naujų transporto priemonių sudėtingumas keičia situaciją. Kadangi vis daugiau automobilių standartiškai aprūpinama ADAS sistema, draudimo bendrovės atitinkamai koreguoja draudimo įmokas.
Tuo tarpu bendros automobilio įsigijimo išlaidos auga. AAA atliktas tyrimas parodė, kad šiuo metu vidutinė automobilio įsigijimo kaina per metus viršija 11 500 eurų – ši tendencija atsispindi visoje ES.
Kaip sumažinti draudimo įmokas
- Rinkitės patikrintus, patikimus ir mažiau technologiškai aprūpintus automobilius
- Parkuokite saugiose vietose, kad sumažintumėte riziką ir žalą
- Aprašykite draudiko apie nuolaidas už neesminių ADAS funkcijų išjungimą
- Palyginkite draudimo polisus – kai kurie draudikai su ADAS susijusią riziką vertina agresyviau nei kiti
Kokia jūsų nuomonė? Ar manote, kad saugos technologijos vertos kainos? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.