Vokietijos automobilių pramonė susiduria su nauju iššūkiu, kuris gali pakeisti jos ateitį: JAV prezidento Donaldo Trumpo naujausi tarifai. Vokietijai ir taip patiriant ekonominių sunkumų, šios naujos prekybos kliūtys gali sutrikdyti automobilių gamybą, tiekimo grandines ir darbo vietas ne tik Vokietijoje, bet ir visoje Europoje, Meksikoje ir Kanadoje.
Trumpo tarifų karas: nauja grėsmė Vokietijos automobilių gamintojams
D. Trumpo sprendimas įvesti 25 proc. muitus Meksikai ir Kanadai bei padvigubinti importo muitus Kinijai iki 20 proc. sukrėtė pasaulio ekonomiką. Nors vėliau jis atidėjo kai kurių iš šių muitų taikymą, jie turėtų įsigalioti balandžio mėnesį, todėl verslininkams tenka ieškoti sprendimų.
Vokietijai tenka itin didelis krūvis. Ši šalis yra didžiausia automobilių eksportuotoja Europoje, o jos ekonomika 2024 m. smuko antrus metus iš eilės. Dabar, vykdant D. Trumpo protekcionistinę politiką, Vokietijos automobilių gamintojams – daugelis jų remiasi gamyklomis Meksikoje – kyla tiesioginė grėsmė.

Kaip Vokietijos automobilių gamintojai atsidūrė kryžminėje ugnyje
Vokietijos automobilių pramonės milžinės, įskaitant „Audi“ ir BMW, Meksikoje turi nemažai gamyklų, kuriose gamina transporto priemones, daugiausia skirtas JAV rinkai. Vokietijos automobilių asociacijos (VDA) duomenimis, praėjusiais metais Vokietijos automobilių gamintojai Meksikoje pagamino 716 000 automobilių. Jei D. Trumpas įgyvendins savo tarifus, šie automobiliai gali gerokai pabrangti arba net tapti neparduodami JAV.
Vokietijos ekonomistas Thomas Hutzschenreuteris įspėja, kad pasekmės gali būti skaudžios:
„Tai turės įtakos nedarbo lygiui“, – sakė jis, nurodydamas, kad Meksikoje, Vokietijoje ir visoje ES esančiose gamyklose gali būti prarastos darbo vietos.
Tai vyksta tuo metu, kai Vokietijos automobilių pramonė jau patiria sunkumų. 2023 m. „Volkswagen“ uždarė kelias gamyklas ir panaikino tūkstančius darbo vietų, o tai reiškia, kad ateityje laukia dar didesni sunkumai. Jei bus įvesti muitai, Vokietijos automobilių sektorius, kuriam tenka 17 proc. viso šalies eksporto, gali patirti dar vieną didelį smūgį.

Kas bus, jei Trumpas nusitaikys į Europos Sąjungą?
Nors dabartiniai muitai daugiausia veikia Vokietijos gamintojus Meksikoje, ekspertai įspėja, kad padėtis gali pablogėti, jei D. Trumpas nuspręs įvesti muitus tiesiogiai Europos Sąjungai. Vasario mėn. jis jau grasino tokiu žingsniu, siūlydamas įvesti 25 proc. tarifą ES pagamintiems automobiliams.
Tai gali priversti Vokietijos automobilių gamintojus persiorientuoti į kitas rinkas, tačiau, kaip aiškina prekybos ekspertas Julianas Hinzas, tiekimo grandinėms pritaikyti reikia laiko:
„Įmonės turės diversifikuoti savo pardavimus, tačiau negalima reaguoti taip greitai, kaip nustatomi tarifai. Reakcijai reikia daugiau laiko.“
Kylio pasaulio ekonomikos instituto atliktame tyrime prognozuojama, kad jei D. Trumpo ES muitai bus įgyvendinti, bendra Vokietijos automobilių gamyba gali sumažėti 4 % – tai būtų skaudus smūgis pramonei, kuri ir taip išgyvena krizę.

Ar tai gali atsigręžti prieš JAV?
Nors D. Trumpo muitų tarifais siekiama apsaugoti Amerikos darbo vietas, kai kurie ekonomistai teigia, kad jie gali labiau pakenkti JAV nei padėti. Kadangi Vokietija nėra visiškai priklausoma nuo JAV, ji gali perkelti eksportą kitur, o Amerikos vartotojai gali mokėti didesnes kainas už automobilius.
J. Hinzas taip pat pabrėžia, kad tik 10 % Vokietijos eksporto tenka JAV, o tai reiškia, kad net ir blogiausio scenarijaus atveju Vokietija vis tiek turės stiprius prekybos ryšius su ES ir kitomis pasaulio rinkomis.
„Šiuo atveju JAV labiausiai kenkia sau“, – daro išvadą J. Hinzas.
Kas toliau laukia Vokietijos automobilių pramonės?
Artėjant balandžio mėnesio galutiniam terminui, iki kurio bus įvesti D. Trumpo muitai, Vokietijos automobilių gamintojai turi ruoštis nežinomybei. Automobilių pramonė turės iš naujo apsvarstyti gamybos strategijas, ieškoti alternatyvių rinkų ir pasiruošti galimam darbo vietų praradimui.
Ar Vokietijos automobilių pramonė išgyvens D. Trumpo prekybos karą? O gal tai gali būti paskutinis smūgis ir taip sunkiai besiverčiančiam sektoriui?
Ką manote? Ar Vokietija turėtų atremti D. Trumpo muitus, ar automobilių gamintojai turėtų sutelkti dėmesį į kitas rinkas? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!