Ispanijos miestams buvo liepta panaudoti arba prarasti lėšas dviračių takams ir mažo išmetamųjų teršalų kiekio zonoms įrengti, nes dešinieji atsitraukė.
Ispanijos miestai ir miesteliai iki 2024 m. turi tapti draugiškesni dviratininkams ir pėstiesiems arba rizikuoja prarasti ES finansavimą.
2021 m. ES skyrė subsidijas valstybėms narėms prisitaikymui prie klimato kaitos ir tvariam augimui.
Nuo to laiko milijonai eurų buvo skirti ekologiškam judumui, pavyzdžiui, pėsčiųjų zonoms, mažo išmetamųjų teršalų kiekio zonoms ir dviračių takams kurti. Tačiau daugelis Ispanijos miestų tarybų neskubėjo imtis tvarių atnaujinimų.
2024 m. Ispanijoje bus peržiūrima žaliųjų projektų, kuriems buvo skirtos ES ekonomikos atkūrimo, pertvarkymo ir atsparumo didinimo lėšos, pažanga.
Jei iki metų pabaigos nebus atlikta ketvirtadalis suplanuotų darbų, paramos gavėjai gali būti priversti grąžinti lėšas, rašo Ispanijos laikraštis „20 minutos“.
Kodėl Ispanija griežtai draudžia automobilius?
Jungtinių Tautų aplinkosaugos programos (UNEP) duomenimis, miestai išmeta apie 75 proc. viso pasaulyje išmetamo CO2 kiekio, o transportas yra vienas iš pagrindinių šaltinių.
Siekiant padėti ES įgyvendinti tikslus iki 2030 m. sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį 55 proc., o iki 2050 m. – 90 proc., miestams ir miesteliams suteikta galimybė gauti milijardines ES lėšas, skirtas tvaraus transporto iniciatyvoms.
Pagal Ispanijos darnaus judumo strategiją siekiama iki 2030 m. 35 proc. sumažinti asmeninių automobilių naudojimą.
Siekiant šio tikslo, daugiau kaip 50 000 gyventojų turinčiose vietovėse privaloma įvesti „zonas de bajas emisiones“ (ZBE) – mažo išmetamųjų teršalų kiekio zonas, kuriose judriose centrinėse zonose ribojamas eismas ir taršių automobilių naudojimas. Iš viso tai taikoma beveik 400 Ispanijos savivaldybių.
Barselona, Madridas, Sevilija ir Saragosa – vieni iš miestų, kurie jau įgyvendino ZBE. Tačiau daugiau nei 150 kitų miestų praleido pradinį terminą, kuris buvo nustatytas 2023 m. sausio mėn. ir vėliau pratęstas.
Taip pat plečiami dviračių takai, elektriniai autobusai, automobilių stovėjimo aikštelės, dalijimosi automobiliais sistemos ir elektrinių transporto priemonių nuoma.
Madride siūloma 1250 eurų premija, jei atsisakysite savo seno automobilio ir išsinuomosite šiuos dalijimosi elektra varomus automobilius. Nuo 2 500 iki 9 000 eurų parama teikiama tiems, kurie keičia savo automobilį į nulinės taršos transporto priemonę.
Daugelyje didžiųjų miestų taip pat teikiamos dviračių nuomos paslaugos, pavyzdžiui, „BiciMad“ Madride, „Bicing“ Barselonoje ir „Valenbisi“ Valensijoje. ES lėšomis tokios sistemos plečiamos ir mažesniuose miestuose.
Kodėl 2024-ieji yra tvaraus transporto Ispanijoje metai?
Ispanijos transporto ministerija 2021-2022 m. paskirstė apie 1,5 mlrd. eurų lėšų, skirtų savivaldybių ekologiško judumo programoms remti, praneša „20 minutos“.
Tačiau jei iki 2024 m. pabaigos jos neįgyvendins pažadėtų projektų, bus priverstos grąžinti dalį pinigų.
Katalonijos Badalonos miestui ir kitiems miestams, atidėjusiems mažo išmetamųjų teršalų kiekio zonų įvedimą, gresia prarasti lėšas. Dėl atsitraukimo nuo dviračių takų įrengimo į panašią padėtį pateko ir pietryčių Ispanijos miestas Elčė.
Iš dalies tai susiję su politiniu atsilikimu miestuose, kuriuos nuo 2023 m. gegužės mėn. valdo dešiniosios PP ir Vox koalicijos ir kuriuose prieš automobilizmą nukreipta politika yra nepopuliari tarp daugelio gyventojų.
2024 m. peržiūra siekiama užtikrinti, kad ES subsidijos būtų naudojamos pagal paskirtį ir kad projektai, kurie buvo pradėti finansuoti, būtų užbaigti. Jei norima išlaikyti finansavimą, iki metų pabaigos turi būti atlikta 25 proc. žadėtų darbų.
Yra galimybė, kad terminas bus pratęstas vieneriems metams, tačiau tik tuo atveju, jei merai įrodys, kad tai pagrįsta.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.