Ispanija, sekdama kelių kitų Europos šalių pavyzdžiu, ketina įvesti naują, griežtesnę alkoholio ribą vairuotojams. Šiuo žingsniu reaguojama į nerimą keliančią kelių eismo saugumo statistiką ir siekiama sumažinti didelį eismo įvykių, kuriuos sukelia neblaivūs vairuotojai, skaičių.
Statistiniai duomenys rodo niūrų vaizdą
„Interia Motoryzacja“ duomenimis, 2023 m. Ispanijos keliuose žuvo 1197 žmonės, iš jų 862 – vairuotojai. Šokiruoja tai, kad daugiau nei pusė šių vairuotojų (53,6 proc.) buvo apsvaigę nuo alkoholio ar narkotikų.
Europos Komisijos 2023 m. ataskaita atskleidė, kad 2,5 % Ispanijoje patikrinimui sustabdytų vairuotojų organizme ne tik buvo alkoholio, bet ir viršijo leistiną 0,5 ‰ ribą. Taip atsitiko nepaisant palyginti didelės tolerancijos, kurią leidžia dabartiniai Ispanijos įstatymai.
Galiojantys įstatymai ir būsimi pakeitimai
Šiuo metu Ispanijoje galioja 0,5 ‰ alkoholio kiekio kraujyje riba įprastiems vairuotojams, 0,3 ‰ – profesionaliems vairuotojams ir griežta 0,0 ‰ riba jaunesniems nei 18 metų asmenims. Tačiau nuo kitų metų visoje šalyje visiems vairuotojams bus taikoma nauja mažesnė 0,2 ‰ riba.
Šie pakeitimai atitinka taisykles, kurios jau taikomos tokiose šalyse kaip Lietuva. Lietuvoje daugumai vairuotojų taikoma 0,4 ‰ riba, tačiau pradedantiesiems ir profesionaliems vairuotojams – 0,0 ‰.
Ar mažesnės ribos turės reikšmės?
Svarbiausias klausimas – ar dėl naujų griežtesnių apribojimų Ispanijos vairuotojai elgsis geriau, ar tiesiog bus sugauta daugiau pažeidėjų. Lietuva sugebėjo išlaikyti santykinai saugesnius kelius, nes griežtai laikosi įstatymų, o 2022 m. visoje šalyje buvo atlikta daugiau kaip 1 mln. alkoholio patikrinimų.
Ispanija susiduria su panašiu iššūkiu. Tik laikas parodys, ar naujosios priemonės gali pakeisti vairavimo kultūrą, ar statistika ir toliau atspindės nerimą keliančią tendenciją.