JAV prezidentas Donaldas Trumpas laikinai sušvelnino agresyvius prekybos tarifus Kanados ir Meksikos automobilių gamintojams, suteikdamas vieno mėnesio išimtį bendrovėms, kurios laikosi Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos taisyklių. Nors šis žingsnis suteikė trumpą palengvėjimą automobilių pramonei, ilgalaikės pasekmės lieka neaiškios.
Laikinas gelbėjimosi ratas automobilių gamintojams
D. Trumpo sprendimas sustabdyti 25 proc. tarifo taikymą transporto priemonėms ir jų dalims iš Kanados ir Meksikos paskatino automobilių akcijų augimą. General Motors akcijos trečiadienį pabrango 7,2 %, o Ford – 5,8 %. Tačiau abiejų bendrovių šių metų rezultatai vis dar neigiami, o tai rodo tebesitęsiantį ekonominį neapibrėžtumą.
Automobilių gamintojai labai pasikliauja sudėtinga tiekimo grandine, kuri kelis kartus kerta Šiaurės Amerikos sienas. Artėjant D. Trumpo tarifų įvedimui, pramonė susiduria su didesnėmis gamybos sąnaudomis, dėl kurių vieno automobilio kaina gali išaugti iki 2800-6500 eurų (3000-7000 JAV dolerių).
Fentanilio veiksnys
Nors oficiali D. Trumpo tarifų įvedimo priežastis yra siekis apsaugoti Amerikos darbo vietas, šis žingsnis taip pat susijęs su jo siekiu vykdyti griežtesnę narkotikų kontrolės politiką. D. Trumpas kaltino Kanadą ir Meksiką, kad jos nepakankamai stengiasi sustabdyti fentanilio kontrabandą į JAV, nors vieši duomenys rodo, kad tik 0,2 proc. fentanilio konfiskavimo atvejų įvyksta per Kanados sieną.
Po įtempto pokalbio telefonu su Kanados ministru pirmininku Justinu Trudeau D. Trumpas išreiškė nepasitenkinimą Kanados pastangomis ir pareiškė: „Tai nepakankamai gerai.“ Ši politinė įtampa gali dar labiau apsunkinti abiejų šalių prekybos santykius.
Ar Kanada ir Meksika gali imtis atsakomųjų veiksmų?
Kanada ir Meksika pranešė apie galimas atsakomąsias priemones, jei D. Trumpo muitai ir toliau bus taikomi. Kanada, kuri 75 % savo eksporto siunčia į JAV, yra ypač pažeidžiama. Užsienio reikalų ministrė Mélanie Joly perspėjo, kad šalis gali panaudoti savo naftos ir dujų eksporto svertus būsimose derybose.
Tuo tarpu Meksikos valstybinė naftos milžinė „Pemex“ jau žvalgosi naujų rinkų Azijoje ir Europoje, kad sumažintų priklausomybę nuo JAV pirkėjų. Jei D. Trumpas pratęs ar išplės muitų taikymą, tai gali labai pakeisti Šiaurės Amerikos prekybos dinamiką.
Kas toliau laukia automobilių pirkėjų?
Jei D. Trumpas ir toliau taikys tarifus, kurie bus taikomi ilgiau nei vieną mėnesį, automobilių kainos JAV gali labai išaugti. Automobilių gamintojams, kurie nesilaikys JAV, Meksikos ir Kanados susitarimo (USMCA) taisyklių, gali būti taikomas visas 25 proc. tarifas, todėl automobiliai vartotojams gali gerokai pabrangti.
Nepaisant laikino palengvėjimo, pramonės ekspertai įspėja, kad su D. Trumpo prekybos politika susijęs netikrumas gali sumažinti vartotojų pasitikėjimą. Jau dabar lėtėjant ekonomikos augimui ir didėjant infliacijai, bet kokie tolesni trikdžiai automobilių sektoriuje gali turėti plataus masto pasekmių.
Ar ši išimtis galios?
Tęsiantis JAV, Kanados ir Meksikos deryboms, aišku viena – tai dar toli gražu ne pabaiga. D. Trumpas užsiminė apie galimas išimtis kitoms pramonės šakoms, įskaitant energetiką ir žemės ūkį, tačiau jokių tvirtų sprendimų nepriimta.
Kol kas automobilių gamintojai, investuotojai ir vartotojai laukia kito žingsnio. Ar išimtis bus pratęsta, ar D. Trumpas dvigubai sustiprins savo prekybos karą?
Ką manote? Ar D. Trumpas turėtų ir toliau taikyti muitus, ar jie daro daugiau žalos nei naudos? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!