Elektriniai paspirtukai tampa vis populiaresne transporto priemone Europoje, taip pat ir Lietuvoje. Tačiau dėl to, kad ES šalyse nėra vienodų taisyklių, kyla susirūpinimas dėl saugos ir nuoseklumo. Europos transporto saugos taryba (ETSC), ES remianti patariamoji institucija, siūlo suvienodinti elektrinių paspirtukų taisykles visame bloke. Štai ką tai galėtų reikšti Lietuvai ir jos eismo dalyviams.
Dabartinė padėtis
Elektriniai paspirtukai – palyginti nauja miesto transporto priemonė, ir ne visos Europos šalys yra nustačiusios išsamias jų naudojimo taisykles. Šiuo metu kiekviena šalis nustato savo taisykles, todėl teisės aktų įvairovė gali klaidinti naudotojus ir kelti pavojų saugai. ETSC siekia išspręsti šią problemą nustatydama vienodas ES masto taisykles, kuriose daugiausia dėmesio būtų skiriama tiek techninėms paspirtukų specifikacijoms, tiek jų naudojimo reikalavimams.
Pagrindiniai ETSC pasiūlymai
ETSC pasiūlyme numatytos kelios priemonės, kuriomis siekiama padidinti saugą ir suvienodinti reikalavimus:
- Greičio apribojimas: elektrinių paspirtukų greitis būtų ne didesnis kaip 20 km/val.
- Techniniai standartai: Taisyklėse būtų apibrėžtas didžiausias pagreitis ir mažiausia stabdymo jėga.
- Amžiaus riba: Važiuojantieji turi būti ne jaunesni kaip 16 metų.
- Saugos priemonės: Būtų privaloma dėvėti šalmą.
- Blaivus vairavimas: Nulinės tolerancijos alkoholiui politika paspirtukų vairuotojams.
- Jokių keleivių: Vienam paspirtukui būtų leidžiama vežti tik vieną asmenį.
Kodėl Lietuva turėtų atkreipti dėmesį
Lietuvoje elektriniai paspirtukai sparčiai populiarėja, ypač tokiuose miestuose kaip Vilnius ir Kaunas. Nors vietos teisės aktai galioja, jie gali išspręsti ne visas problemas, kylančias dėl didelės galios ar modifikuotų paspirtukų. Pavyzdžiui, net jei yra nustatyti greičio apribojimai, daugelį paspirtukų galima lengvai nulaužti, kad jie juos viršytų, todėl gali kilti pavojingų situacijų. Neseniai kaimyninėje šalyje įvykęs incidentas atskleidė šią problemą, kai elektrinio paspirtuko vairuotojas buvo pagautas važiuojantis 61 km/val. greičiu – tai trigubai daugiau nei siūloma ES riba.
Standartizuotų taisyklių privalumai
Priėmus ETSC siūlomus reglamentus, būtų suteikta keletas privalumų:
- Didesnė sauga: Apribojus greitėjimą ir nustačius geresnes stabdymo sistemas, motoroleriai taptų saugesni keleiviams ir pėstiesiems.
- Supaprastintas vykdymo užtikrinimas: Visoje ES galiojant vienodoms taisyklėms, valdžios institucijoms būtų lengviau kontroliuoti, kaip jų laikomasi.
- Mažesnė modifikavimo rizika: Apribojus didžiausią elektrinių paspirtukų galią, neteisėtų modifikacijų poveikis būtų minimalus.
Galima alternatyva
Nors ETSC pasiūlymai yra išsamūs, dar paprastesnis sprendimas galėtų būti ne tik pagreičio, bet ir didžiausios paspirtukų galios apribojimas. Tai natūraliai apribotų greitį ir sumažintų modifikacijų veiksmingumą.
Lietuvai toliau diegiant modernias transporto priemones, būtina teikti pirmenybę saugumui ir aiškumui. Vieningos ES taisyklės, taikomos elektriniams paspirtukams, galėtų padėti sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių, padidinti visuomenės pasitikėjimą šiomis transporto priemonėmis ir sukurti saugesnę aplinką visiems. Priėmus šiuos standartus būtų užtikrinta, kad Lietuva neprieštarautų platesnėms ES pastangoms didinti kelių eismo saugą.