Patikrinus automobilį techninės apžiūros stotyje ir nustačius, kad sumažėję transporto priemonės ridos duomenys, juo važiuoti bus leidžiama. Tačiau ši taisyklė galios tik dvejus metus – nuo liepos 7 d., iki 2025 m. liepos 8 d. Tokį sprendimą priėmė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), patvirtinusi teisinius reikalavimus, susijusius su odometro rodmenimis.
Nuo 2023 m. liepos 7 d. atliekant technines apžiūras nepagrįstai sumažėjęs ridos skaičius, palyginti su ankstesne apžiūra, bus laikomas nedideliu trūkumu. Po dvejų metų, jei nebus pateisinamų priežasčių, dėl kurių rida sumažėjo (pvz., pasiekta didžiausia odometre rodoma rida), tai bus laikoma dideliu defektu.
„Intensyvių diskusijų su socialiniais partneriais metu ieškojome sprendimų. Atsižvelgdami į teisės aktų reikalavimus bei problemos mastą, negalėjome ignoruoti ir realių gyvenimiškų situacijų. Todėl turėjome svarbiausią klausimą: kaip elgtis automobilių vairuotojams, kurie nusipirko automobilį nežinodami, kad rida suklastota, ir tėra situacijos įkaitai. Įvertinę teisinį aspektą bei praktines situacijas, su kuriomis susiduria techninės apžiūros kontrolieriai, manome, kad sprendimas nustatomą nepagrįstą ridos sumažėjimą vertinti kaip nedidelį trūkumą yra racionaliausias“, – sako LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis.
Analizė ir vairuotojų mokymas per dvejus metus
Praėjus dvejų metų pereinamajam laikotarpiui, ridos sumažėjimas bus laikomas dideliu defektu, dėl kurio transporto priemonė nebegali dalyvauti viešajame eisme. Kad šis laikotarpis nenueitų veltui, LTSA numato sisteminius pokyčius ir net vartotojų elgsenos pokyčius.
„Per šį pereinamąjį laikotarpį sieksime detaliau įvertinti ridos sumažėjimo atvejų mastą šalyje, gilinsimės į priežastis. Taip pat suprantame komunikacijos svarbą siekiant pokyčių, todėl skatinsime vairuotojus domėtis planuojamo pirkti automobilio rida bei istorija. Dažna situacija, kai vairuotojai tik techninės apžiūros centre sužino nemalonią naujieną – rida atsukta. Tokiais atvejais vartotojai įprastai nuleidžia rankas ir negina savo kaip vartotojo teisių, o galbūt net nežino, kaip elgtis tokioje situacijoje“, – sako Simonas Mažionis.