Europos Komisija paskelbė šių metų apdovanojimo „Excellence in Road Safety Award“ nugalėtojus. Tarp apdovanotųjų už saugaus eismo veiksmus yra Bolonijos valdžios institucijos, kurios rimtai ėmėsi mažinti greičio apribojimus miestuose. Tai gali būti reikšminga tendencija.
Šių metų apdovanojimo „Excellence in Road Safety Award“ laimėtojai: Austrija – už kelio ženklinimą, padedantį motociklininkams saugiai įveikti posūkius, Ispanija – už pėsčiųjų ir dviračių takų tarp miestų sukūrimą, Vokietija – už pažangios šviesoforų sistemos sukūrimą, o Italija, tiksliau, Bolonijos valdžios institucijos, – už „Tempo 30“ zonos sukūrimą.
Kaip matyti iš pavadinimo, tokioje vietovėje greitis ribojamas iki 30 km/val. Taip buvo reaguojama į duomenis, rodančius, kad Bolonija yra trečias pagal mirtinų eismo įvykių skaičių Italijos miestas. Miesto valdžia nusprendė tai pakeisti ir iki 70 proc. Bolonijos teritorijos įvedė „Tempo 30“ zoną. Tuo pat metu į dviratininkams ir pėstiesiems skirtos infrastruktūros kūrimą ir gerinimą investuota 24 mln. eurų. Į šias išlaidas taip pat buvo įtraukta plati informacinė kampanija.
2024 m. pradžioje atliktas tyrimas parodė, kad miesto erdvės pokyčiai turėjo įtakos saugumui. Eismo įvykių skaičius sumažėjo 14,5 proc., o eismo įvykiuose sužeistų žmonių skaičius sumažėjo 12,6 proc.
Tikriausiai nieko nenustebins, kad greičio apribojimo mažinimas turi teigiamą poveikį saugumui. Tačiau panašu, kad „Tempo 30“ zonos netrukus gali pradėti dygti kaip grybai po lietaus. Tai daryti skatina ETSC – organizacija, kuri pataria Europos Komisijai kelių eismo saugumo klausimais. Ir raginimas nelieka be atsako.
„Europos Komisija žino, kad greitis yra pagrindinis veiksnys, lemiantis eismo įvykių, kuriuose žūsta ir sunkiai sužalojami žmonės, skaičių. Ypač miestuose, kur pažeidžiami eismo dalyviai (pėstieji, dviratininkai, motorolerių naudotojai) gali būti net 70 proc. žuvusiųjų“, – sakė už klimato kaitą atsakingas Europos Sąjungos Komisijos narys Wopke Hoekstra.
EK duomenimis, „Tempo 30“ zona, kuri jau įvesta maždaug 40 Europos miestų, padėjo 23 proc. sumažinti eismo įvykių skaičių, 37 proc. sumažinti žuvusiųjų ir 38 proc. sumažinti sužeistųjų skaičių. Duomenys tokie džiuginantys, kad tikriausiai tik laiko klausimas, kada bus priimtos ES rekomendacijos mažinti greičio apribojimus miestuose.