Archeologai, dirbantys tiesiant planuojamą greitkelio S17 trasą netoli Zamostės (Lenkijos rytuose), padarė nepaprastą atradimą – viduramžių gyvenvietę, kuri, kaip manoma, yra seniausia regione. Nepaisant istorinės reikšmės, Lenkijos kelių priežiūros institucijos tikina vairuotojus, kad šis radinys neuždels naujojo kelio Ukrainos link tiesimo terminų.
Archeologinių tyrimų metu aptikta daugiau kaip 200 istorinių objektų
Atradimas įvyko netoli Łabunie kaimo, 12,5 km ilgio būsimo kelio S17, jungiančio Zamość East ir Zamość South, atkarpoje. Iš pradžių planuota, kad kasinėjimų vieta užims nedidelį, vos 110 arų plotą, tačiau dėl radinių gausos ji išsiplėtė iki beveik 3 hektarų.
Tarp atkastų daiktų yra akmeninių indų, geležinių įrankių, kaulinio smeigtuko ir gerai išsilaikiusio viduramžių medinio šulinio. Archeologai taip pat užfiksavo daugiau kaip 220 archeologinių objektų, įskaitant stačiakampio formos namų liekanas, ūkines duobes, pašto duobes ir net akmeninį grūdų malūną.
Citata iš Kelių direkcijos
„Tokie atradimai mūsų nestebina“, – sakė Lukaszas Minkiewiczius (Lukašas Minkevičius) iš Lenkijos nacionalinės kelių ir greitkelių generalinės direkcijos (GDDKiA). „Archeologinius darbus planuojame gerokai iš anksto, kad apsaugotume paveldą ir nestabdytume statybų.“.
Poveikis statybų grafikui? Minimalus, sako GDDKiA
Lenkijos kelių direkcija patvirtino, kad archeologiniai darbai neturės įtakos projekto terminams. Tiesą sakant, jie buvo pradėti anksčiau – prieš gaunant oficialų ZRID (statybos leidimą) – kad būtų išvengta trikdžių. Tikimasi, kad šios atkarpos statybos bus pradėtos netrukus po to, kai bus gautas ZRID leidimas, ir turėtų būti baigtos iki 2027 m. pabaigos.
Pagrindinis šio ruožo rangovas yra „Budimex“, o dar du S17 ruožai netoli Ukrainos sienos (Zamość South – Tomaszów Lubelski ir Tomaszów Lubelski – Hrebenne) taip pat laukia leidimų, o rangovai jau parinkti.
S17: strateginis kelias, jungiantis Lenkiją ir Ukrainą
Greitkelis S17 yra svarbus transporto koridorius, jungiantis Varšuvą su Lenkijos ir Ukrainos siena ties Hrebenniu. Jau eksploatuojama daugiau kaip 180 km, jungiančių Varšuvą ir Liubliną, taip pat veikia 10 km ilgio aplinkkelis aplink Tomaševą Lubelskį.
Paskutiniai ruožai, įskaitant ruožus ties Zamostu, pagerins susisiekimą į rytus, Lvovo ir kitų Ukrainos miestų link, o tai ypač svarbu dabartiniame geopolitiniame kontekste. Baigus statyti, S17 ilgis sieks daugiau kaip 320 kilometrų.
Pagal būsimus greitkelius slypi istoriniai turtai
Tai ne pirmas kartas, kai kelių tiesimas Lenkijoje atskleidžia paslėptą istoriją. Daugiasluoksnis Rytų Europos dirvožemis dažnai slepia šimtmečius trukusią žmonių veiklą. Su kiekvienu nauju greitkeliu atsiranda galimybė iš naujo atrasti praeitį.
Šiuo atveju viduramžių gyvenvietės liekanos – įskaitant gyvenamuosius statinius ir nepažeistą medinį šulinį – suteikia retą galimybę pažvelgti į viduramžių gyvenimą netoli dabartinio Zamość miesto.
Kas atsitinka su artefaktais?
Visi archeologiniai radiniai kataloguojami ir saugomi prižiūrint Liublino vaivadijos paminklosaugininkui. Jie bus perduoti vietiniams muziejams, taip užtikrinant, kad ši istorijos dalis bus prieinama visuomenei ir mokslininkams.
Nors netrukus keliu S17 kasdien važiuos tūkstančiai transporto priemonių, jo tiesimas jau suteikė galimybę nukeliauti į praeitį. Atskleidus daugiau nei 220 viduramžių elementų, šis kasinėjimas praturtina tiek vietos paveldą, tiek platesnį Europos istorijos pasakojimą. Dėl sumanaus planavimo visa tai vyksta nestabdant šiuolaikinės pažangos.
Ką manote? Ar dideli infrastruktūros projektai visada turėtų būti derinami su išsamiais archeologiniais tyrimais? Pasidalykite savo nuomone toliau.