Automatinė pavarų dėžė yra vis labiau ieškoma naudotų automobilių dalis. Pateikiame populiariausias automatines pavarų dėžes, nuomones apie jas ir tipinius šių pavarų dėžių gedimus.
Automatinės pavarų dėžės nėra neįprastas dalykas naujuose automobiliuose. Priešingai, daugelyje modelių nebegalima užsisakyti mechaninės pavarų dėžės. Didėjantis automatinių pavarų dėžių poreikis pastebimas ir antrinėje rinkoje. Neabejotina paskata pirkti naudotą automobilį su automatine pavarų dėže yra… kaina, kuri nedaug skiriasi nuo mechaninės pavarų dėžės. Paprastai nauji automobiliai su automatine pavarų dėže buvo brangesni, tačiau kuo senesnis automobilis, tuo šis skirtumas darosi vis didesnis.
Automatinės pavarų dėžės privalumai šiuolaikiniuose automobiliuose tampa vis svarbesni. Šiuolaikinės pavarų dėžės nebedidina degalų sąnaudų ir neblogina eksploatacinių savybių. Priešingai, kartais jos netgi leidžia rečiau lankytis degalinėje, o dėl gerų pavarų perdavų santykio pagerina dinamiką.
Automatinių pavarų dėžių tipai
Iš pradžių automatinės pavarų dėžės techniškai apsiribojo pavarų dėžėmis su hidrokinetiniu sukimo momento keitikliu. Ne visiems patiko jų veikimo charakteristikos – jos buvo lėtos ir didino degimo intensyvumą. Gamintojai atsižvelgė į augančius visuomenės lūkesčius ir sukūrė naujų tipų automatines pavarų dėžes.
Didžiausias proveržis pasirodė esąs automatinės dviejų sankabų pavarų dėžės. Jas plačiu mastu išpopuliarino visų pirma „Volkswagen“, sukūrusi greitaeigę DSG pavarų dėžę. Jos pavyzdžiu pasekė ir daugelis kitų gamintojų, pavyzdžiui, „Ford“ („Powershift“), „Hyundai/Kia“ (DCT), „Renault“ (EDC) ar „Fiat“ (DDCT).
Taip pat atsirado bepakopės transmisijos (CVT) ir automatinės transmisijos, pagrįstos klasikinėmis „rankinėmis“ transmisijomis. Kita vertus, „Toyota“ hibridiniuose automobiliuose naudojamos planetinės pavarų dėžės, kurios vidaus degimo variklio ir elektros variklio parametrus valdo taip, kad būtų užtikrintas tinkamas galios srautas tarp sistemos komponentų.
Ką pakeisti nusipirkus naudotą automobilį su automatine pavarų dėže?
Pirmiausia – alyva. Pavarų dėžė, kaip ir variklis, negali pakęsti ilgo važiavimo su ilgai nekeista alyva, kuri paprastai būna perpildyta ir pilna teršalų. Nors kai kurie gamintojai nenumato jos keitimo, ją verta keisti kas 60-80 000 km (paslauga kainuoja apie 250 eurų). Tačiau tuo išlaidos nesibaigia. Jei perkame automobilį, kurio savininkas jo negailėjo, pavyzdžiui, taikė jam tiuningą, vilko sunkias priekabas, dažnai naudojo užvedimo procedūrą arba važinėjo dinamiškai, remontuoti arba keisti reikės ir sukimo momento keitiklį, o dviejų sankabų pavarų dėžėse – pačias sankabas ir dviejų masių smagratį.
Šie komponentai, tinkamai prižiūrimi ir aptarnaujami, „atlaiko“ daugiau nei 250 000 km, tačiau jiems susidėvėjus dirbtuvėse paliksime šimtus eurų. Štai kodėl svarbu prieš perkant naudotą automobilį atlikti jo apžiūrą specializuotame servise: tada žinosite, kokioje padėtyje esate, ir galėsite derėtis dėl automobilio pirkimo kainos.
Pateikiame automatines pavarų dėžes, kurias galima rasti daugelyje populiarių naudotų automobilių.
DSG/S tronic pavarų dėžė (VW Group)
Pagaminta: nuo 2003 m.
Pavarų skaičius: 6/7
Egzistuoja: dauguma „Volkswagen“ modelių, taip pat „Audi“, „Seat“ ir „Škoda“
Dviejų sankabų automatinė pavarų dėžė, plačiai diegiama beveik visoje „Volkswagen“ grupės modelių gamoje. Pavarų skaičius priklauso nuo DSG transmisijos versijos. DS250 versija su šešiomis pavaromis buvo naudojama galingesniuose automobiliuose, o 2009 ir 2014 m. pridėtos septynių pavarų DQ500 ir DQ380 versijos. Jų nereikėtų painioti su 2008 m. pristatyta septynių pavarų dėže DQ200, kuri buvo skirta dirbti su silpnesniais varikliais (iki 250 Nm) ir naudojo vadinamąsias sausas (mažiau patvarias) sankabas.
DSG pavarų dėžė „Audi“ automobiliuose vadinama S tronic. Modeliuose su išilgai išdėstytu jėgos agregatu naudojama specialiai jiems sukurta DL501 pavarų dėžė. Ji, kaip ir kitos DSG versijos, susiduria su mechatronikos problemomis. Sankabos natūraliai, eksploatacijos metu susidėvi, o šio proceso greitis priklauso nuo pavarų dėžės tipo, variklio galios ir eksploatavimo sąlygų. Techninės priežiūros sąnaudas dar labiau didina dvigubos masės smagratis. Naudotame automobilyje verta pasiruošti techniniam aptarnavimui, kuris gali kainuoti net ir iki tūkstančio eurų.
„Lineartronic“ pavarų dėžė (Subaru)
Gaminama: nuo 2009 m.
Pavarų skaičius: bepakopė pavarų dėžė (6/7 „virtualių“ perdavimo skaičių)
Gaminama: dauguma „Subaru“ modelių (nuo 2009 m.)
„Subaru“ sukurta pavarų dėžė sulaukia gerų atsiliepimų dėl nedidelio gedimų skaičiaus ir aukštos darbo kultūros – dėl to, kad perduodant sukimo momentą neleidžia trūkčioti. Tik nuvažiavus daugiau kaip 200 000 km, gali pradėti reikėti keisti grandinę, atsakingą už transmisijos perdavimo santykio keitimą. Kita vertus, senesniuose automobiliuose pasitaikė nedidelių alyvos nuotėkių. CVT pavarų dėžė suteikia daug vairavimo malonumo, nes joje įdiegta programa, imituojanti pavarų perjungimą važiuojant dinamiškai. Todėl „Lineartronic“ yra puikus visų bepakopės transmisijos ir klasikinės automatinės pavarų dėžės privalumų derinys.
„7G-Tronic“ pavarų dėžė (Mercedes)
Gaminama: 2003-2020
Pavarų skaičius: 7
Veikimas: dauguma „Mercedes“ modelių (2003-2020 m.), „SsangYong Rexton“ (2015-2020 m.), „Infiniti Q50“ ir Q60
Pirmoji pasaulyje septynių laipsnių automatinė pavarų dėžė iš pradžių kentėjo dėl nepatvaraus sukimo momento keitiklio gedimų, daugiausia galinguose dyzeliniuose varikliuose. Problemų mastas sumažėjo apie 2011 m. 7G-Tronic pakeitė sėkmingai veikusią 5G-Tronic transmisiją, kuri į „Mercedes“ automobilius su žvaigžde ant variklio dangčio buvo montuojama nuo dešimtojo dešimtmečio pradžios. Net ir šiandien transmisija nenuvilia savo sparta. Bendras ilgaamžiškumas yra labai aukštas. Remonto poreikis dažniausiai atsiranda dėl natūralaus naudojimo arba eksploatacinio aplaidumo, kai nekeičiama alyva, nesandarus radiatorius ir pavarų alyva maišoma su glikoliu, kuris sunaikina trinties diskus.
„Multidrive-S“ pavarų dėžė (Toyota)
Gaminama: nuo 2009 m.
Pavarų skaičius: bepakopė pavarų dėžė (septyni „virtualūs“ perdavimai)
Egzistuoja: dauguma „Toyota“ modelių (Yaris, Corolla, Auris, Avensis, RAV4, Verso)
Įsigyjant daugumą keliolika metų senumo „Toyota“ buvo galima pasirinkti „Multidrive-S“ bepakopę pavarų dėžę. Ji neskatina dinamiško vairavimo – „Toyota“ varikliai nėra labai galingi, todėl pavarų dėžė, norėdama išgauti geras eksploatacines savybes, turi palaikyti labai aukštus sūkius. Tačiau tie, kurie važiuoja ramiai, bus patenkinti.
Pavarų dėžė veikia sklandžiai ir, kai nevažiuojama per daug intensyviai, išlaiko kuo mažesnes variklio apsukas, o tai reiškia mažą triukšmą salone ir mažas degalų sąnaudas. Palyginti su kitomis bepakopėmis transmisijomis, „Multidrive-S“ taip pat pasižymi gerais ilgaamžiškumo rodikliais, kuriuos gali lemti ir variklio parametrai (natūraliai įsiurbiami agregatai, kurių sukimo momentas nedidelis), ir švelnus automobilių naudojimo būdas (tas, kas pirko „Toyota“ su CVT pavarų dėže, nenumanė, kad su ja važiuos dinamiškai).
Planetarinė pavarų dėžė (Toyota ir Lexus hibridai)
Gaminama: nuo 1997 m.
Pavarų skaičius: bepakopė pavarų dėžė (naujesniuose modeliuose su imituojamu pavarų perjungimu)
Egzistuoja: „Toyota“ ir „Lexus“ hibridiniai modeliai
Bepakopės transmisijos neturi geros reputacijos – daugelis vairuotojų nerimauja dėl jų gedimo, didelių remonto išlaidų ir sudėtingo proceso, be kita ko, dėl to, kad nėra atsarginių dalių. Ironiška, bet labiausiai apginkluota automatinė pavarų dėžė yra E-CVT – planetarinė pavarų dėžė, kuri montuojama hibridinėse Toyotose ir Lexusuose. Kaip matote iš paveikslėlio, joje nėra jokių subtilių dalių, kurios gali greitai susidėvėti, tik tvirti krumpliaračiai. Greičiau teks keisti variklį ir restauruoti akumuliatorių, nei domėtis E-CVT transmisija. Ir net jei ji sugestų, naudotą galima nusipirkti už šimtą eurų, o tai aiškiai rodo, kad nėra paklausos.
„Powershift“ pavarų dėžė (Ford)
Gaminama: nuo 2008 m.
Pavarų skaičius: 6/7
Egzistuoja: dauguma „Ford“ modelių (Fiesta VII, Focus III, Mondeo IV, Kuga II, S-Max I, Galaxy II), „Volvo“ modeliai nuo C30 iki S80 (išskyrus visureigius)
Efektyviai „vėdina“ „Ford“ ir „Volvo“ automobiliuose naudojamas pavaras. Deja, šis greitis pasireiškia tik perjungiant pavaras aukštyn: pavarų perjungimas žemyn yra vangesnis. Be to, pavarų dėžė nėra itin patvari. Yra pranešimų apie „šliaužimą“ tuščiąja eiga, taip pat apie sunkumus renkantis atbulinės eigos pavarą (kai pavarų dėžė šalta). Dviejų masių smagračio tarnavimo laikas taip pat yra trumpas, o ilgainiui pavarų dėžėje pradeda cirkuliuoti susidėvėjusių komponentų drožlės.
Apskritai: kuo silpnesnis variklis, su kuriuo sujungta „Powershift“ pavarų dėžė, tuo mažesnė jos gedimo tikimybė. Verta nepamiršti, kad laikui bėgant „Ford“ patobulino „Powershift“ pavarų dėžės konstrukciją, taip pat pristatė naujos kartos pavarų dėžę su septyniais pavarų perdavimo skaičiais. Todėl taip pat verta vadovautis taisykle, kad kuo naujesnis automobilis su „PowerShift“ pavarų dėže, tuo geriau. 2008 m. „C-Max“ arba „Mondeo“ atveju remonto išlaidos gali viršyti automobilio vertę….
ZF 6HP pavarų dėžė
Gaminama: 2000-2014
Pavarų skaičius: 6
Egzistuoja: Audi S6/A8, dauguma BMW modelių po 2001 m., Jaguarai, Land Roveriai
Sukimo momento keitiklis, daugiausia naudojamas „Audi“ ir BMW automobiliuose, tapo žinomas kaip sklandžiai veikianti ir nevarginanti automatinė pavarų dėžė. Joje buvo galimybė rankiniu būdu pasirinkti pavarų perdavimo skaičių, naudojant mentes arba pavarų perjungimo svirtį. Deja, senovinis automobilių amžius ir didžiulė rida atsiliepia transmisijos ilgaamžiškumui. Ji itin nepakenčia atidėto tepalų keitimo. Jei automobilis tiuninguotas, verta atkreipti dėmesį į tai, ar atitinkamos ZF6 HP pavarų dėžės versijos agregato parametrai nėra pasiekę savo konstrukcinio tarnavimo laiko pabaigos. ZF 6 pavarų dėžės gedimai susiję su vožtuvais, solenoidais, keitiklio blokavimu ir elektronika. Įprastai naudojamame automobilyje reikia kalbėti apie natūralų nusidėvėjimą, o ne apie gedimus.
ZF 8HP pavarų dėžė
Gaminama: nuo 2008 m.
Pavarų skaičius: 8
Egzistuoja: „Alfa Romeo Giulia/Stelvio“, „Audi A6/A7/A8/Q7“ stipriosios versijos, dauguma BMW modelių po 2008 m., „Jaguar F-Pace/F-Type/XE/XF“ (nuo 2012 m.)/XJ (nuo 2009 m.), „Jeep Grand Cherokee WK2“ (nuo 2014 m.)/„Wrangler“, „Land Rover Discovery 4/5“, „Range Rover/Range Rover Sport“, „Volkswagen Amarok
Padidinus pavarų skaičių iki aštuonių, degalų sąnaudos dar labiau sumažėjo (gamintojo teigimu, iki 11%), o variklio dinamika pagerėjo. Aštuntoji pavara idealiai tinka važiuojant greitkeliu: automobilis važiuoja ne didesniu kaip 2 000 aps/min greičiu. Pavarų dėžė turi platų priimtino sukimo momento diapazoną (priklausomai nuo varianto: nuo 300 iki 1 000 Nm) ir perjungia pavaras „ne iš eilės“, t. y. iš paskutinės pavaros gali „nukristi“, pavyzdžiui, į antrąją. Tokiu būdu pavarų perjungimas trunka vos 0,2 s. Tarp dažnai naudojamų parinkčių yra vadinamoji paleidimo procedūra ir sportinis režimas (tereikia atitinkamai suprogramuoti valdiklį) – tačiau verta nepamiršti, kad modifikacijos kartu su šiurkščiu elgesiu nepaliks nepakeistos remontuojamos ridos. Taip pat šioje automatikoje neverta pamiršti alyvos keitimo intervalų. Servisai taip pat rekomenduoja įrengti papildomą alyvos aušintuvą, ypač jei ketinate intensyviai naudoti automobilį.