Kai transporto priemonėje įmontuota diagnostikos sistema įjungia kodą P0012, tai signalizuoja, kad Bank 1 skirstomojo veleno padėties nustatymo laikas peržengė leistinus parametrus ir yra pernelyg sulėtintas. Šis laiko nuokrypis sutrikdo tikslų įsiurbimo vožtuvo veikimo ir stūmoklio judėjimo koordinavimą, todėl atsiranda daugybė eksploatacinių problemų, kurios toli gražu neapsiriboja paprastu variklio darbo sutrikimu. Priežastys gali būti įvairios – nuo paprastų techninės priežiūros aplaidumų iki sudėtingų mechaninių gedimų, kurių kiekvienas reikalauja skirtingų diagnostikos metodų ir remonto strategijų, nuo kurių priklauso, ar sprendimas kainuos šimtus, ar tūkstančius dolerių.
P0012 Persistūmęs skirstymo veleno padėties nustatymo laikas (Camshaft Position Timing Over-Retarded Bank 1) reikšmė ir apibrėžtis
Šis diagnostinis trikties kodas signalizuoja, kad kintamo vožtuvų laiko nustatymo (VVT) sistema nustatė, jog 1 banko skirstomojo veleno padėtis yra sulėtinta daugiau nei leistini parametrai. Variklio valdymo modulis (ECM), kuris Europos automobiliuose atlieka variklio valdymo funkcijas, o amerikietiškuose automobiliuose sujungtas į vieną variklio valdymo modulį (PCM), nuolat stebi skirstomojo veleno laiką per alkūninio veleno ir skirstomojo veleno padėties jutiklius. Kai laiko paskirstymas nukrypsta nuo idealių parametrų, nukenčia variklio veikimas, todėl sumažėja galia, padidėja degalų sąnaudos ir padidėja išmetamųjų teršalų kiekis, kuris gali viršyti norminius standartus.
Bendrosios skirstomojo veleno padėties nustatymo laiko per daug atidėto 1 banko priežastys
- Gedimas VVT elektromagnetinis vožtuvas – kontroliuoja alyvos srautą į skirstomojo veleno fazių nustatymo mechanizmą
- Nusidėvėjusi arba pažeista paskirstymo grandinė – dėl jos atsiranda laisvumas, kuris turi įtakos tiksliam skirstymo veleno padėties nustatymui
- Mažas variklio alyvos lygis arba pablogėjęs alyvos klampumas – nepakankamas tepimas VVT sistemos veikimui
- Uždaryti VVT sistemos alyvos kanalai – neleidžia tinkamai hidrauliškai valdyti skirstymo veleno laiko nustatymo
- Gedžiantis skirstymo veleno padėties jutiklis – teikia neteisingus laiko nustatymo duomenis ECM
- Mechaninis kumštelinio veleno fazatoriaus nusidėvėjimas – vidiniai komponentai neužtikrina tinkamo laiko reguliavimo
Simptomai, kuriuos gali pastebėti vairuotojai
- Kontrolės variklio lemputės įsižiebimas – pagrindinis įspėjamasis indikatorius prietaisų skydelyje
- Sumažėjusi variklio galia ir pagreitis – važiuojant pastebimai sumažėjusios eksploatacinės savybės
- Trumpa tuščiąja eiga arba variklio svyravimas – nereguliarus variklio veikimas esant mažam sūkių dažniui
- Padidėjusios degalų sąnaudos – varikliui reikia daugiau degalų, kad išlaikytų našumą
- Variklio stuksenimas arba barškėjimas – ypač varikliui įsibėgėjant arba greitėjant
Diagnostika ir bandymai
Profesionalus diagnozavimas prasideda nuo OBD-II skaitytuvo prijungimo, kad būtų galima gauti išsaugotus diagnostinių trikčių kodus ir „freeze frame” duomenis. Tada mechanikai patikrina variklio alyvos lygį ir būklę, nes užteršta arba nepakankamai užteršta alyva dažniausiai sukelia VVT sistemos veikimo sutrikimus. Naudodami oscilografą, technikai stebi skirstymo veleno ir alkūninio veleno padėties jutiklių signalus, kad patikrintų laiko nustatymo santykius. VVT elektromagnetinį vožtuvą reikia patikrinti multimetru, kad būtų patikrinta elektrinė varža ir valdymo grandinės vientisumas. Pažangiomis diagnostikos priemonėmis galima nurodyti VVT sistemos veikimą stebint faktines ir pageidaujamas skirstymo veleno padėties vertes. Fizinis paskirstymo grandinės, kreipiančiųjų ir įtempiklių patikrinimas padeda nustatyti mechaninį nusidėvėjimą, kuris lemia laiko nustatymo problemas.
Remonto etapai ir kaina
Remonto procedūros skiriasi priklausomai nuo diagnostikos metu nustatytos pagrindinės priežasties.
- VVT elektromagnetinio vožtuvo keitimas – nuimkite ir sumontuokite naują vožtuvą, laikydamiesi tinkamų sukimo momento specifikacijų; kaina: 120-280 €
- Variklio alyvos ir filtro keitimas – naudokite gamintojo nurodyto klampumo alyvą, skirtą VVT sistemos veikimui; kaina: 60 € – 120 €
- Kamušinio veleno padėties jutiklio keitimas – atjunkite elektrinę jungtį ir sumontuokite naują jutiklį; kaina: 80 € – 180 €
- Greičių paskirstymo grandinės ir sudedamųjų dalių keitimas – didelės apimties remontas, reikalaujantis variklio išardymo; kaina: 800 € – 1500 €
- VVT sistemos valymo paslauga – alyvos kanalų praplovimas ir vidinių komponentų valymas; kaina: 150 € – 300 €
Atlikę remonto darbus, technikai iš ECM atminties ištrina diagnostinius kodus ir atlieka bandomuosius važiavimus, kad patikrintų tinkamą VVT sistemos veikimą ir laiko nustatymo tikslumą.
Transporto priemonės, kurioms dažniausiai daromas poveikis
- BMW 3 serijos 2005-2012 m.
- Audi A4 2008-2015 m.
- Mercedes-Benz C klasė 2007-2014 m.
- Volkswagen Passat 2006-2013
- Ford Focus 2011-2018 m.
- Opel Insignia 2008-2016
Dažnai užduodami klausimai
Ar galiu toliau važiuoti su per daug uždelstu skirstomojo veleno laiko skaičiavimu 1 banke?
Važiuoti ribotą laiką galima, tačiau ilgesnį laiką eksploatuojant kyla pavojus smarkiai pažeisti variklį, įskaitant paskirstymo grandinės gedimą arba vožtuvų pavaros pažeidimus. Dėl sumažėjusios galios ir padidėjusių degalų sąnaudų automobilis tampa nepatikimas kasdieniam naudojimui, o toliau eksploatuojant gali tekti atlikti brangiai kainuojantį variklio remontą, viršijantį 2000 eurų.
Kiek paprastai kainuoja sutvarkyti paskirstymo veleno laiko nustatymo problemas Lietuvoje?
Remonto kaina svyruoja nuo 120 € už paprastą VVT elektromagneto pakeitimą iki 1500 € už pilną paskirstymo grandinės sistemos kapitalinį remontą. Diagnostikos mokesčiai paprastai kainuoja 50-80 €, o daugumai remonto darbų, priklausomai nuo transporto priemonės prieinamumo ir komponentų išdėstymo, reikia skirti 2-6 valandas darbo.
Išvada
Į diagnostikos trikties kodą P0012 reikia nedelsiant atkreipti dėmesį, kad būtų išvengta tolesnės variklio žalos ir eksploatacinių savybių pablogėjimo. Tinkama diagnostika naudojant OBD-II nuskaitymo įrankius padeda nustatyti pagrindinę priežastį, susijusią su VVT solenoido gedimu, paskirstymo grandinės problemomis arba alyvos sistemos problemomis. Laiku atliktas remontas atkuria puikų skirstomojo veleno paskirstymo laiką, pagerina variklio veikimą, degalų naudojimo efektyvumą ir atitiktį išmetamųjų teršalų reikalavimams, kartu užkirsdamas kelią brangiai kainuojančiai ilgalaikei variklio vidaus komponentų žalai.