Išmokti vairuoti automobilį su automatine pavarų dėže iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti paprasta, tačiau yra esminių metodų ir taisyklių, užtikrinančių saugų ir efektyvų vairavimą. Nesvarbu, ar pereinate nuo mechaninės pavarų dėžės, ar tik pradedate važiuoti, supratimas, kaip vairuoti automatą, padidins jūsų pasitikėjimą vairavimu ir padės išsaugoti automobilio transmisijos sistemą.
Ką reiškia automatinės pavarų dėžės padėtys?
Dauguma automatinių automobilių rodo pavarų padėtis, kurios žymimos P, R, N, D, o kartais ir kitomis, pavyzdžiui, S (sportinė) arba L (žema). Štai ką reiškia pagrindinės iš jų:
P – stovėjimo padėtis
Įjungiamas pavarų dėžės užraktas, kuris neleidžia automobiliui pajudėti. Visada perjunkite pavarą į „P“, kai parkuojatės ir prieš išjungdami variklį. Nenaudokite „P“, norėdami sustabdyti važiuojantį automobilį.
R – atbulinė eiga
Naudojama važiuojant atbuline eiga. Prieš perjungdami atbulinės eigos pavarą visada įsitikinkite, kad automobilis visiškai sustojo, kad nesugadintumėte pavarų dėžės.
N – neutrali padėtis
Atjungia variklį nuo ratų. Naudinga velkant arba trumpam sustojus. Niekada neperjunkite į neutraliąją padėtį važiuodami nuo kalno – išjungiamas variklio stabdymas, todėl galite prarasti kontrolę.
D – Drive
Standartinis važiavimo pirmyn režimas. Pavarų dėžė automatiškai perjungia pavaras, atsižvelgdama į jūsų greitį ir akceleratoriaus paspaudimą.
Kaip vairuoti automatą
- Sėskite patogiai ir prisisekite saugos diržą.
- Spauskite ir laikykite stabdžių pedalą dešine koja.
- Įjunkite variklį (įsitikinkite, kad įjungta P arba N pavara)
- Perjunkite pavarų svirtį į D padėtį, norėdami važiuoti pirmyn, arba į R padėtį, norėdami važiuoti atbuline eiga.
- Atsargiai atleiskite stabdžius ir pradėkite judėti.
- Sklandžiai įsibėgėkite naudodami tik dešinę koją – kairioji koja turi ilsėtis ir jos niekada nenaudokite.
- Važiuodami palikite pavarų perjungimo svirtį D padėtyje, nebent reikia važiuoti atbuline eiga arba parkuotis.
- Stabdydami tvirtai paspauskite stabdį, perjunkite į P pavarą ir įjunkite stovėjimo stabdį.
10 svarbiausių patarimų, kaip vairuoti automobilį su automatine pavarų dėže
1. Važiuokite tik viena koja
Visada dešine koja valdykite ir akceleratoriaus, ir stabdžio pedalą. Pasak vairavimo instruktoriaus T. Dainio: „Naudotis abiem kojomis ne tik nebūtina, bet tai gali sukelti sumaištį avarinėse situacijose ir lemti vienalaikį stabdymą ir greitėjimą – dažną avarijų priežastį.“.
2. Niekada neperjunkite tarp D ir R važiuodami
Visiškai sustokite prieš perjungdami tarp važiavimo ir važiavimo atbuline eiga. To nepadarę galite smarkiai sugadinti transmisijos sistemą.
3. Nevažiuokite važiuodami nuo nuokalnės neutraliuoju režimu
Toks pavojingas įprotis panaikina variklio stabdymą. Norėdami išlaikyti visišką transporto priemonės kontrolę nusileidimo įkalnėje, laikykite įjungtą D pavarą.
4. Venkite ilgai važiuoti tuščiąja eiga D pavara
Įstrigę spūstyje arba ilgai laukdami prie šviesoforų, perjunkite N pavarą ir įjunkite stovėjimo stabdį. Ilgesnį laiką palikus automobilį įjungtą D pavarą su koja ant stabdžių, padidėja transmisijos nusidėvėjimas ir pakyla skysčio temperatūra.
5. Sklandžiai greitėkite
Venkite staigaus greitėjimo. Gazo pedalą spauskite palaipsniui, kad transmisija sklandžiai perjungtų pavaras ir taupytų degalus.
6. Visada naudokite stovėjimo stabdį
Naudokite rankinį stabdį, o tik tada įjunkite P, kad sumažintumėte spaudimą nuo pavarų dėžės užrakto – ypač kai stovite ant nuokalnės.
7. Venkite automobilio supimo
Įstrigę purve ar sniege, neperjunkite kelis kartus iš D į R. Tai labai apkrauna pavarų dėžę ir gali ją sugadinti.
8. Reguliariai prižiūrėkite pavarų dėžės skystį
Pavarų dėžės skystį reikėtų keisti kas 60 000-80 000 km, nebent gamintojas nurodo kitaip. Ekspertas mechanikas E. Vaitkus atkreipia dėmesį: „Skysčio keitimo nepaisymas yra dažniausia ankstyvo automatinės pavarų dėžės gedimo priežastis.“.
9. Atkreipkite dėmesį į neįprastą elgesį
Pastebėję slystančias pavaras, vėluojantį pavarų perjungimą ar neįprastus garsus, nustokite važiuoti ir nedelsdami kreipkitės dėl profesionalios diagnostikos.
10. Išmokite naudotis papildomais režimais
Kai kurios automatinės pavarų dėžės turi sporto, rankinį arba žemos pavaros režimus. Naudokite žemos pavaros režimą važiuodami stačiomis įkalnėmis, o rankinį režimą – kai norite daugiau kontrolės, pavyzdžiui, lenkdami ar vilkdami.
Dažniausiai daromos naujų vairuotojų klaidos
- Važiavimas abiem kojomis – didina avarijų ir transmisijos pažeidimų riziką.
- Nepilnai sustojate prieš perjungdami pavaros kryptį.
- Važiavimas neutraliuoju režimu – ypač nuokalnėje.
- Palikimas įjungtos D pavarų dėžės stovint automobilyje.
- Neatliekama reguliari transmisijos techninė priežiūra.
Vadovaukitės šiais patarimais, laikykitės įprastos techninės priežiūros ir vairuokite atsakingai – ir jūsų automatinis automobilis patikimai tarnaus daugelį metų.
Dažnai užduodami klausimai (DUK)
Ar galite stumti automatinį automobilį?
Tik tada, jei jis įjungtas N (neutralioje) padėtyje, ir tik nedideliais atstumais. Dauguma automatinių pavarų dėžių nesukurtos stumdyti/tempti ilgą laiką dėl vidinio tepimo gedimo rizikos.
Ar automatinį automobilį lengviau vairuoti?
Taip, bet tik tada, kai jis naudojamas tinkamai. Automatinės pavarų dėžės supaprastina vairavimo procesą, nes nebereikia rankiniu būdu perjunginėti pavarų, tačiau vairuotojai turi suprasti, kaip jas tinkamai naudoti, kad išvengtų nelaimingų atsitikimų ir ilgalaikės žalos.
Ar galima vairuoti automatinį automobilį dviem kojomis?
Techniškai taip, tačiau tai daryti griežtai nerekomenduojama. Naudojant abi kojas galima netyčia vienu metu paspausti abu pedalus, todėl padidėja nelaimingų atsitikimų ir transmisijos perkaitimo rizika. Visada naudokite tik dešinę koją.
Ar turėčiau naudoti neutraliąją (N) pavarą, kai sustoju prie šviesoforo?
Jei sustojate ilgesniam laikui (ilgiau nei 30 sekundžių), patartina perjungti N pavarą ir įjungti stovėjimo stabdį. Trumpam sustojus galima važiuoti įjungus D pavarą ir laikant koją ant stabdžio.
Ar važiuojant nuo kalno galima perjungti į neutralią pavarą?
Ne. Taip išjungiamas variklio stabdymas ir sumažėja valdymas. Taip pat gali perkaisti stabdžiai ir padidėti avarijos tikimybė. Nusileidimo metu visada laikykite automobilį įjungę D pavarą.
Kaip dažnai turėčiau keisti automatinės pavarų dėžės skystį?
Apskritai kas 60 000-80 000 km, nebent automobilio naudojimo instrukcijoje nurodyta kitaip. Reguliari skysčio priežiūra pailgina transmisijos tarnavimo laiką.
Kas atsitiks, jei išjungęs variklį pamiršiu perjungti pavarų dėžę į stovėjimo padėtį?
Automobilis vis tiek gali riedėti, jei bus pastatytas ant nuokalnės, ir gali tinkamai neįsijungti iš naujo. Prieš išjungdami variklį visada perjunkite į P padėtį ir užtraukite rankinį stabdį.
Ar galima vilkti automobilį su automatine pavarų dėže?
Tik neutralioje padėtyje ir nedideliais atstumais. Norėdami vilkti didelius atstumus, naudokite bortinį vilkiką, kad išvengtumėte transmisijos pažeidimų.
Kokia jūsų patirtis su automobiliais su automatine pavarų dėže? Ar pirmenybę teikiate automatinei, ar mechaninei pavarų dėžei? Pasidalykite savo nuomone toliau esančiuose komentaruose ir padėkite kitiems priimti geresnius sprendimus!