Ratų suvedimas dažnai pamirštamas atliekant reguliarią transporto priemonės techninę priežiūrą, tačiau jo praleidimas gali lemti kur kas didesnes išlaidas nei tik susidėvėjusių padangų keitimas. Lietuvos vairuotojams labai svarbu suprasti, kokią įtaką ratų suvedimas turi saugumui, efektyvumui ir ilgalaikėms transporto priemonės išlaidoms.
Ratų suvedimas turi įtakos ne tik padangų nusidėvėjimui
Nors netolygus padangų nusidėvėjimas yra labiausiai matomas blogo ratų suvedimo simptomas, pasekmės yra kur kas gilesnės. Netinkamai sureguliuoti ratai sukuria nuolatinį pasipriešinimą, kuris apkrauna pakabos sistemą ir didina variklio apkrovą. Dėl to mažėja degalų naudojimo efektyvumas ir greičiau dėvisi tokie komponentai kaip statramsčiai, valdymo svirtys ir amortizatoriai.
Pagrindiniai pavojai, kylantys praleidus ratų suvedimą
Važiavimas su neteisingai suporuotais ratais gali:
- Netikėtai patraukti vairą į kairę arba į dešinę
- Didinti vibraciją važiuojant didesniu greičiu ir taip sumažinti vairavimo komfortą
- Sumažinti degalų ekonomiją iki 10 %
- Per anksti sugadinti pakabos komponentus
- Sukelia pavojų saugumui, ypač atliekant avarinius manevrus
Įspėjamieji neteisingo suvedimo požymiai
Nemoderniuose automobiliuose Lietuvoje ir visoje Europoje nėra prietaisų skydelio įspėjimų apie geometrijos problemas. Vairuotojai turi pasikliauti stebėjimu ir nuojauta. Dažniausiai pasitaikantys simptomai yra šie:
- Nepastovus padangų protektoriaus nusidėvėjimas, ypač vienoje pusėje
- Važiuojant tiesiai vairas yra necentriškas
- Transporto priemonė traukia į vieną pusę net ir važiuojant lygiais keliais
- Valdymo mechanizmas atrodo laisvas arba pernelyg įtemptas
- Vibruoja vairas važiuojant didesniu greičiu
Automobilių ekspertų teigimu, „Vairuotojai dažnai laukia, kol valdymas taps pavojingas arba nepatogus. Tačiau reguliariai tikrinant ratų geometriją galima išvengti brangiai kainuojančio remonto ir padidinti saugumą.”.
Kodėl Lietuvoje svarbu atlikti ratų suvedimą
Lietuvos miestuose ir kaimo keliuose duobės, atsitrenkimai į šaligatvio bortus ir nelygios dangos gali greitai išbalansuoti automobilį. Reguliarios patikros – ypač pakeitus padangas ar patekus į gilią duobę – yra labai svarbios. Standartinė geometrijos paslauga kainuoja kur kas mažiau nei naujų padangų komplektas ar pakabos remontas.
Šio žingsnio praleidimas gali atrodyti kaip trumpalaikis taupymas, tačiau iš tikrųjų tai lemia didesnes ilgalaikes išlaidas, ypač didėjant degalų kainoms ir su nusidėvėjimu susijusiam remontui.
Kada planuoti ratų suvedimą
Lygiavimą reikėtų tikrinti:
- Pakeitus padangas ar pakabos dalis
- Jei stipriai atsitrenkėte į duobę ar bortelį
- Kiekvienais metais, net jei nėra jokių simptomų
- Jeigu pastebite vairo mechanizmo pokyčius arba neįprastą padangų nusidėvėjimą
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.