Daugelis Lietuvos vairuotojų grįžta iš ilgų kelionių greitkeliais ar važiavimų dideliu greičiu ir nedelsdami išjungia automobilio variklį. Nors tai gali atrodyti nekenksminga, tai gali rimtai sugadinti vieną brangiausių automobilio dalių – turbokompresorių. Net ir naudotų automobilių rinkoje turbokompresoriaus remontas ar keitimas gali kainuoti nuo 300 iki daugiau nei 2000 eurų, o sportiniai ar prabangūs automobiliai yra dar brangesni.
Kodėl turbokompresorius turi „pailsėti“?
Turbokompresoriai veikia ekstremaliomis sąlygomis – temperatūra gali siekti 800–1000 °C, o velenas sukasi iki 250 000 aps./min. Jei variklis nedelsiant išjungiamas, alyvos cirkuliacija sustoja, kol turbokompresorius vis dar sukasi. Dėl to likusi alyva dega ant karštų paviršių, susidaro anglies nuosėdos, kurios blokuoja tepimo kanalus. Laikui bėgant, tai padidina trintį, pažeidžia guolius ir sukelia gedimus.
Kiek laiko reikia leisti turbinai atvėsti?
- Po ilgų važiavimų (pvz., >100 km greitkelyje): leiskite varikliui veikti tuščiąja eiga 1–1,5 minutės.
- Po trumpų arba ramių važiavimų: pakanka 15–30 sekundžių.
- Po važiavimo dideliu greičiu, įkalnėje ar sportinio vairavimo: palaukite bent 2 minutes.
Per šį laiką galite susikrauti daiktus, patikrinti telefoną arba suplanuoti kitą žingsnį – tada ramiai išjunkite variklį.
O kaip dėl „Start-Stop“ sistemų?
Šiuolaikiniuose automobiliuose su „Start-Stop“ sistemomis gali būti elektriniai alyvos arba aušinimo skysčio siurbliai, kurie padeda aušinti turbiną po išjungimo. Tačiau daugelis automobilių Lietuvoje yra 8–12 metų senumo ir neturi šių funkcijų. Šioms transporto priemonėms būtinas rankinis aušinimas – šio žingsnio ignoravimas gali sukelti brangią žalą.
Kaip prailginti turbinos tarnavimo laiką?
- Šildykite palaipsniui: Venkite didelių variklio apsukų, kai jis šaltas. Pirmus 3–5 km važiuokite švelniai.
- Naudokite aukštos kokybės alyvą ir filtrus: Keiskite juos kas 10 000–15 000 km, net jei gamintojas leidžia ilgesnius intervalus.
- Venkite pigių arba netinkamų alyvų: Turbokompresoriai yra jautrūs alyvos klampumui ir apsauginėms savybėms.
- Niekada neišjunkite variklio iš karto po intensyvaus vairavimo: Pirmiausia leiskite jam veikti tuščiąja eiga.
Ką sako vietos mechanikai?
„Didelė dalis turbokompresorių gedimų Lietuvoje kyla dėl netinkamo naudojimo. Dažniausiai tai variklio išjungimas iškart po važiavimo greitkeliu. Vairuotojai paprastai tai sieja su turbokompresoriaus gedimu tik po kelių mėnesių“, – sako vilnietis mechanikas.
Jei jūsų automobilyje yra turbo – dyzelinis ar benzininis – turite atsiminti vieną pagrindinę taisyklę: leiskite jam atvėsti po intensyvaus vairavimo. Tai jums nieko nekainuoja, bet gali sutaupyti šimtus ar net tūkstančius eurų. Sąmoningumas reiškia ilgaamžiškumą ir mažesnes priežiūros išlaidas.
Ar laukiate prieš išjungdami variklį? Pasidalinkite savo įpročiais ir patirtimi komentaruose!