Daugelis vairuotojų Lietuvoje ir toliau naudoja pasenusį aušinimo skystį, nesuvokdami paslėptų pavojų. Laiku nepakeistas antifrizas gali sukelti rimtus variklio gedimus ir brangų remontą. Štai kodėl labai svarbu laiku pakeisti antifrizą.
Korozija aušinimo sistemos viduje
Senesnio tipo antifrizai, ypač IAT pagrindu pagaminti žali arba mėlyni, turi priedų, tokių kaip silikatai, kurie laikui bėgant suyra. Kai šie priedai praranda efektyvumą, vidiniai variklio komponentai pradeda koroduoti.
- Koroduojantys radiatoriai, vandens siurbliai ir termostatų korpusai
- Vidiniai nuotėkiai ir metalo nuovargis
- Padidėjusi tarpiklių gedimo rizika
Užsikimšimas dėl likučių ir nuosėdų
Antifrizui senstant, jame kaupiasi rūdžių dalelės, kalkės ir kiti teršalai. Šios medžiagos nusėda siauruose aušinimo skysčio kanaluose ir šildymo šerdyse, sumažindamos cirkuliaciją ir efektyvumą.
Kaip susidaro kamščiai ir ką jie veikia
Susikaupusios nuosėdos gali trukdyti srautui radiatoriuose ar salono šildytuvuose, todėl vasaros eisme šiluma gali būti išsklaidyta neefektyviai arba net perkaisti.
- Šildytuvas žiemą nešildo salono
- Aušinimo ventiliatorius per daug veikia, kad kompensuotų
- Perkaitimas ilgesnėse kelionėse ar įkalnėse
Sumažėjęs šilumos laidumas
Per ilgai naudojamas aušinimo skystis praranda gebėjimą perduoti šilumą. Dėl to padidėja variklio temperatūra, ypač esant apkrovai, o tai neigiamai veikia degalų naudojimo efektyvumą ir bendrą variklio našumą.
Pasak ekspertų, karščio paveikti varikliai sunaudoja daugiau degalų ir greičiau dyla, sumažindami ilgalaikį patikimumą.
Nesubalansuotas pH lygis
Senas antifrizas gali tapti per rūgštus arba per šarminis. Šis cheminis disbalansas pagreitina aliuminio ir kitų lengvųjų metalų koroziją šiuolaikiniuose varikliuose.
- pH disbalansas ėda metalinius paviršius
- Tarpikliai ir tarpinės gali suirti ir pradėti leisti vandenį
- Vidinė elektrolizė pažeidžia vandens siurblio komponentus
Vandens siurblio gedimo rizika
Aušinimo skystis taip pat sutepa vandens siurblį. Kai antifrizas praranda šį tepumą, siurblio guoliai susidėvi, o tai galiausiai sukelia nuotėkį arba visišką siurblio gedimą.
Lietuvoje vandens siurblio keitimas gali kainuoti nuo 100 iki 250 eurų, neįskaitant šalutinės žalos remonto.
Požymiai, kad jūsų antifrizas nebeveikia
Net jei spalva atrodo priimtina, antifrizas vis tiek gali būti pažeistas. Patikrinkite šiuos įspėjamuosius ženklus:
- Spalvos pakitimas – tampa rudas, oranžinis arba drumstas
- Drumzlės arba plaukiojančios dalelės
- Rūdų pėdsakai ant išsiplėtimo bako arba dangtelio
- Perkaitimas arba gurguliavimas iš radiatoriaus
Kaip dažnai jį reikia keisti?
Rekomenduojami keitimo intervalai priklauso nuo antifrizo tipo:
- IAT (žalia, mėlyna): kas 2 metus arba 40 000 km
- OAT (raudona, oranžinė): kas 5 metus arba 150 000 km
- HOAT (geltona, violetinė): 5–7 metai, priklausomai nuo gamintojo
Visada žr. savo automobilio vadovą ir laikykitės gamintojo nurodymų. Niekada nemaišykite skirtingų tipų antifrizų – gali susidaryti kenksmingų gelio pavidalo nuosėdų.
Tinkamas antifrizo keitimas: trumpas vadovas
Norėdami užtikrinti maksimalią variklio apsaugą, laikykitės šios antifrizo keitimo tvarkos:
- Leiskite varikliui visiškai atvėsti
- Išleiskite seną antifrizą per radiatorių arba blokavimo kamštį
- Praplaukite sistemą švariu vandeniu arba aušinimo skysčio praplovimo tirpalu
- Papildykite šviežiu tinkamo tipo antifrizu, praskiestu demineralizuotu vandeniu
- Išleiskite oro kišenes iš sistemos naudodami išleidimo varžtus arba aukšto taško metodus
- Patikrinkite lygius ir nuotėkius po 2–3 dienų
Dažniausios antifrizo klaidos, kurių reikia vengti
Net patyrę vairuotojai daro šias klaidas:
- Kokybės vertinimas tik pagal spalvą – vizualinis aiškumas negarantuoja cheminio stabilumo
- Nesuderinamų tipų maišymas – susidaro nuosėdos, sumažėja aušinimas gebėjimas
- Antifrizo keitimas be praplovimo – viduje lieka senų nuosėdų
- Vandens iš čiaupo naudojimas vietoj distiliuoto – sukelia kalkių nuosėdas ir koroziją
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.