Vairuotojai, keliaujantys Norvegijoje ar kitose Skandinavijos šalyse, gali susidurti su nauju kelio ženklu, kuris jau kelia painiavą. Ženkle pavaizduotas baltas automobilio simbolis su „+“ ir skaičiumi, pavyzdžiui, „2+“, mėlyname fone. Nors iš pradžių tai gali atrodyti mįslinga, prasmė aiški: eismo juosta skirta tik transporto priemonėms, kuriose važiuoja bent nurodytas keleivių skaičius.
Ką reiškia kelio ženklas „2+“?
Kai matote ženklą „2+“, tai reiškia, kad eismo juosta skirta tik transporto priemonėms, kuriose važiuoja du ar daugiau žmonių, įskaitant vairuotoją. Jos vadinamos automobilių dalijimosi arba didelio keleivių skaičiaus (HOV) juostomis. Jų tikslas – sumažinti spūstis ir išmetamųjų teršalų kiekį skatinant dalijimąsi automobiliais ir mažinant pavienių transporto priemonių skaičių piko valandomis.
Kodėl buvo įvestos šios juostos?
Skandinavijos miestai įgyvendina išmaniojo mobilumo strategijas, skirtas kovoti su eismu ir tarša. Šios „2+“ arba „3+“ juostos yra platesnės tvaraus transporto politikos dalis. Tikslas – sumažinti miesto spūstis, sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį ir skatinti bendrą transporto priemonių naudojimą piko valandomis.
Kaip tai vykdoma?
Vykdymo užtikrinimas yra aukštųjų technologijų. Tokios šalys kaip Norvegija įdiegė dirbtinio intelekto valdomas kamerų sistemas, kurios realiuoju laiku nuskaito transporto priemonių salonus, kad suskaičiuotų keleivius. Šios sistemos yra apmokytos aptikti, kiek žmonių yra automobilyje, ir automatiškai skirti baudas, jei transporto priemonė neatitinka užimtumo reikalavimo.
Kokia yra bauda?
Norvegijoje važiavimas automobilių eismo juosta be pakankamai keleivių gali kainuoti 5 500 Norvegijos kronų – apie 460 eurų. Sistema nepalieka daug erdvės ginčams ar išsisukinėjimui, nes dirbtinio intelekto kamerų technologija yra labai tiksli.
Ar yra kokių nors išimčių?
Taip, kelių tipų transporto priemonėms gali būti leidžiama važiuoti šiomis juostomis net ir su vienu keleiviu:
- Viešasis transportas (autobusai)
- Taksi
- Elektrinės transporto priemonės (EV) – jei leidžia papildomi ženklai
Svarbu atidžiai patikrinti vietinius kelio ženklus. Kai kuriuose ženkluose gali būti nurodyti laiko apribojimai arba išimtys elektromobiliams.
Kaip atpažinti šiuos ženklus
Šiuos ženklus paprastai lengva pastebėti:
- Mėlynas fonas su balta automobilio piktograma
- „+“ ir skaičius, pvz., „2+“ arba „3+“
- Kartais nurodomas laiko intervalas (pvz., galioja tik nuo 7:00 iki 9:00)
Jei nesate tikri, ar jūsų transporto priemonė atitinka reikalavimus, geriausia vengti šios juostos ir vietoj jos naudoti bendrosios paskirties juostą.
Kuriose šalyse naudojama ši sistema?
- Norvegija: plačiai taikoma su dirbtinio intelekto stebėjimu
- Švedija: automobilių dalijimosi juostos didžiuosiuose miestuose su „2+“ ženklais
- Prancūzija: „Voie réservée covoiturage“ su „2+“ arba „3+“
- Vokietija: Vykdomi bandomieji projektai
- JAV ir Kanada: Plačiai naudojamos kaip „HOV juostos“
Ar tai galėtų būti taikoma ir Lietuvoje?
Šiuo metu Lietuvoje nėra automobilių dalijimosi juostų, tačiau diskusijos apie spūsčių mažinimą tokiuose miestuose kaip Vilnius, Kaunas ir Klaipėda stiprėja. Kadangi tvarus mobilumas tampa prioritetu, tokie ženklai ir specialios juostos galėtų būti įdiegtos ateityje kaip miesto eismo valdymo dalis.
Vilniuje jau yra A+ juostos, kuriomis leidžiama važiuoti autobusams ir elektrinėms transporto priemonėms. Automobilių eismo juostos su „2+“ taisyklėmis galėtų būti kitas eismo politikos žingsnis.
Patarimai Lietuvos vairuotojams, keliaujantiems į Skandinaviją
- Prieš kelionę pasitikrinkite vietinius kelių eismo įstatymus
- Naudodamiesi navigacijos programėlėmis, tokiomis kaip „Google Maps“ ar „Waze“, nustatykite ribojamas juostas
- Ieškokite papildomų ženklų, nurodančių laiko apribojimus arba elektromobilių išimtis
- Jei nesate tikri – visiškai venkite „2+“ juostos
Baigiamosios mintys
Šiuolaikinis eismo valdymas Skandinavijoje juda link išmanesnių, ekologiškesnių sprendimų. Nors iš pradžių „2+“ juosta gali atrodyti paini, tai yra didesnio siekio siekti tvaraus keliavimo dalis. Lietuvos vairuotojai turėtų būti informuoti keliaudami į užsienį, kad išvengtų baudų ir užtikrintų saugų, reikalavimus atitinkantį vairavimą.
Ar esate susidūrę su automobilių eismo juosta Norvegijoje ar Švedijoje? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose arba pažymėkite mus savo neįprastų kelio ženklų užsienyje nuotraukomis!