Jūsų transporto priemonės padangos gali atrodyti paprastas komponentas, tačiau jos atlieka labai svarbų vaidmenį užtikrinant veiksmingą ir saugų automobilio veikimą. Vienas svarbiausių aspektų yra pasipriešinimas riedėjimui – subtilus, tačiau įtakingas veiksnys, turintis įtakos degalų sąnaudoms ir valdymui. Štai ką apie jį turi žinoti Lietuvos vairuotojai.
Kas yra pasipriešinimas riedėjimui ir kodėl jis svarbus?
Riedėjimo pasipriešinimas reiškia jėgą, pasipriešinančią judėjimui, kai padanga rieda paviršiumi. Kuo didesnis pasipriešinimas, tuo daugiau energijos reikia varikliui, kad automobilis judėtų. Padangos, kurių pasipriešinimas riedėjimui mažesnis, sumažina degalų sąnaudas – kai kuriais atvejais net iki 5 %. Tai yra reikšmingas skirtumas per tūkstančius Lietuvoje kasmet nuvažiuojamų kilometrų.
Kaip padangų konstrukcija veikia pasipriešinimą riedėjimui
Riedėjimo pasipriešinimą riedėjimui lemia keletas elementų, įskaitant:
- Padangos slėgis – mažesnis slėgis didina pasipriešinimą, nes labiau deformuoja padangą.
- Gumos mišinys – Minkštesnė guma užtikrina didesnį sukibimą, bet didesnį pasipriešinimą.
- Protektoriaus raštas ir plotis – platesnės ir stipriai protektoriaus turinčios padangos didina trintį.
Mechaniniai veiksniai, nesusiję su padangomis
Atsparumas riedėjimui priklauso ne tik nuo padangų. Tokie komponentai kaip ratų guoliai, ašys, diferencialai ir net varomieji velenai prisideda prie pasipriešinimo, jaučiamo automobiliui judant. Dėl prastos techninės priežiūros ar susidėvėjusių dalių šis pasipriešinimas didėja, todėl tam pačiam darbui atlikti automobilis sunaudoja daugiau degalų. Reguliari techninė priežiūra padeda sumažinti šias paslėptas išlaidas.
Mažo pasipriešinimo riedėjimui privalumai
Pagrindinis privalumas – geresnės degalų sąnaudos. Esant mažesniam pasipriešinimui, jūsų varikliui nereikia dirbti taip sunkiai. Tai ypač vertinga vairuotojams, keliaujantiems didelius atstumus arba naudojantiems hibridines ar elektrines transporto priemones, kai svarbus kiekvienas kilometras. Šiuo atveju svarbiausia siauresnės padangos ir tinkamas oro slėgis.
Trūkumai: neaukokite sukibimo dėl efektyvumo
Vis dėlto mažesnis pasipriešinimas paprastai reiškia, kad mažiau gumos liečiasi su keliu, o tai mažina sukibimą. Tai gali būti pavojinga esant nepalankioms oro sąlygoms arba staigiai stabdant. Ekspertai pataria: „Visada reikia rasti pusiausvyrą tarp efektyvumo ir saugumo.“
Kada naudingas didelis pasipriešinimas
Važiuojant bekele arba automobilių sporte didesnis pasipriešinimas riedėjimui iš tikrųjų gali būti pageidautinas. Mažesnis padangų slėgis padidina sąlyčio plotą, todėl pagerėja sukibimas su netvirtu paviršiumi. Taip pat transporto priemonėms, kurioms reikia maksimalios traukos, pavyzdžiui, drago lenktynėse, naudingos lipnesnės, didesnio pasipriešinimo padangos.
Lietuvos keliams tinkamų padangų pasirinkimas
Lietuvos klimatas su drėgnais ir šaltais metų laikais reikalauja kruopštaus padangų pasirinkimo. Viso sezono arba žieminių padangų pasipriešinimas riedėjimui gali būti didesnis, tačiau jos užtikrina lemiamą sukibimą. Važinėjant mieste ir taupant degalus, idealiai tiktų mažo pasipriešinimo vasarinės padangos. Prieš rinkdamiesi „ekologiškas“ padangas, visada atsižvelkite į vietines važiavimo sąlygas.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.