Vasarą automobilio salonas gali įkaisti iki pavojingų temperatūrų, ypač jei neveikia oro kondicionierius. Tačiau egzistuoja moksliškai pagrįstas metodas, leidžiantis efektyviai sumažinti temperatūrą automobilyje naudojant tik langus ir dureles. Šiame straipsnyje paaiškinsime, kaip tai padaryti žingsnis po žingsnio.
Kodėl automobilis įkaista taip greitai?
Įkaitimas įvyksta dėl šiltnamio efekto – saulės spinduliai patenka pro langus ir įšildo sėdynes, prietaisų skydelį, grindis. Kadangi karštis neturi kaip pasišalinti, temperatūra salone gali pakilti virš 60 °C. Tai kelia grėsmę tiek vairuotojams, tiek keleiviams, ypač vaikams ir gyvūnams.
Durų ir langų vėdinimo metodas
Vienas iš efektyviausių būdų – vadinamasis japonų metodas, paremtas paprasta fizika. Jis veikia taip:
- Pilnai nuleiskite keleivio pusės langą.
- Pereikite prie vairuotojo pusės ir atidarykite dureles plačiai.
- Atverkite ir užverkite vairuotojo dureles 5–10 kartų greitai.
Tokiu būdu karštas oras iš salono yra stumiamas lauk per atvirą langą, o į vidų įtraukiamas vėsesnis išorinis oras. Temperatūros skirtumas po procedūros gali siekti net 10 °C.
Kaip tai veikia? Paaiškinimas remiantis fizika
Judinamos durelės veikia kaip ventiliatorius – oras išstumiamas iš salono, o per atidarytą langą pritraukiamas naujas, kiek vėsesnis. Kadangi šiltas oras yra lengvesnis, jis pasišalina greičiau, o susidariusi trauka pagreitina viso salono atvėsimą.
Šis metodas ypač naudingas ten, kur neleidžiama įjungti variklio – pavyzdžiui, prie mokyklų, stovėjimo aikštelėse ar kiemuose.
Kiti patarimai, kaip sumažinti karštį automobilyje
- Naudokite saulės skydelį ant priekinio stiklo.
- Uždenkite sėdynes ir vairo ratą šviesiomis medžiagomis.
- Statykite automobilį pavėsyje arba taip, kad saulė nešviestų tiesiai į stiklą.
- Jeigu saugu, palikite šiek tiek pravirus langus, kad cirkuliuotų oras.
Ar tai saugu Lietuvoje?
Taip, šis metodas gali būti naudojamas Lietuvoje be jokių problemų. Jis nekenkia nei automobiliui, nei aplinkai. Tačiau patartina to nedaryti ten, kur intensyvus eismas ar mažai vietos – pavyzdžiui, stovint šalia kitų automobilių.
Ekspertų įžvalgos
Kaip teigia automobilių inžinierius Daniel Thompson: „Šis metodas stebėtinai efektyvus, nes greitai pašalina karštą orą iš salono nenaudojant jokių papildomų sistemų. Tai – elementari fizika.“
Kada šis metodas gali nepadėti?
Durų ir langų metodas veiksmingas tik trumpam – kol salonas įkaista iš naujo. Ilgesnėms kelionėms rekomenduojama naudoti papildomą vėdinimą, pavyzdžiui, nešiojamą ventiliatorių ar atidarytus langus važiuojant žemesniu greičiu.
Ši taisyklė taikoma visame pasaulyje. Lietuvos teisės aktai nenumato jokių apribojimų šio metodo naudojimui.
Išvada
Net jei jūsų automobilio oro kondicionierius neveikia, tai dar nereiškia, kad teks kęsti karštį. Pasitelkę šį paprastą, bet veiksmingą metodą, galite greitai ir saugiai sumažinti temperatūrą salone. Jokių papildomų išlaidų, tik fizika ir keli judesiai.
Ar ir jūs bandėte šį būdą? Pasidalinkite savo patirtimi komentaruose!