Beveik visose aplink Lietuvą esančiose šalyse privaloma važinėti su žieminėmis arba visasezonėmis padangomis. Taip yra 29 Europos šalyse, o taisyklėse tiksliai nurodytas jų naudojimo laikotarpis arba sąlygos.
Šešiolikoje šalių šie terminai nustatyti konkrečiomis kalendorinėmis datomis. Tik dviejose šalyse prievolė priklauso nuo kelio sąlygų. Taip pat yra šalių, kuriose reikalavimas yra mišrus ir apima tiek kalendorines, tiek oro sąlygas arba vairuotojų reikalaujama pagal kelio ženklus.
Nepamirškite, kad daugelyje šalių už žieminių padangų reikalavimų nesilaikymą taikomos griežtos baudos, pavyzdžiui, Austrijoje už oro sąlygoms nepritaikytų padangų naudojimą gresia iki 5 000 eurų bauda. Vairuotojams, žiemą sukėlusiems eismo įvykį su vasarinėmis padangomis, gresia rimtos finansinės pasekmės. Taip yra, pavyzdžiui, Šveicarijoje arba Lichtenšteine. Šalių, kuriose sezoninių padangų teisinio reglamentavimo nėra, yra nedaug. Draudimo žiemą važinėti vasarinėmis padangomis nėra Danijoje, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Portugalijoje, Vengrijoje, Graikijoje ir Lenkijoje, kuri vienintelė priklauso šaltų ir snieguotų žiemų grupei. Taip pat skaitykite: „Sniego grandinės ratams. Kaip, kur ir kada jas naudoti?“
Dėl to, kad tokiose šalyse kaip Lenkija, kur žiemos orai dažnai būna atšiaurūs, nėra taisyklių, draudžiančių naudoti vasarines padangas, keliuose kyla rimtų pavojų. Pirma, saugos srityje trūksta standartizacijos, todėl vairuotojai gali rinktis naudoti vasarines padangas žiemą, o tai labai padidina sukibimo su kelio danga praradimo riziką ir ilgina stabdymo kelią. Taip vairuotojai ne tik patiria pavojų, bet ir kelia pavojų kitiems eismo dalyviams. Be to, dėl aiškaus draudimo nebuvimo žiemą – kai sąlygos sudėtingesnės – padaugėja eismo įvykių ir susidūrimų.
Lenkijos padangų pramonės asociacijos ataskaita rodo, kad bloga padangų būklė gali būti iki 36,8 % eismo įvykių priežastis. Todėl dėl netinkamų padangų gali sulėtėti eismas ir atsirasti papildomų išlaidų, susijusių su transporto priemonių remontu ir draudimo išmokomis. Todėl verta atkreipti dėmesį į būtinybę nustatyti aiškias taisykles, kad būtų padidintas kelių eismo saugumas, kaip ir daugumoje Europos šalių.
Vadinasi, Lenkija yra vienintelė šaltų ir snieguotų žiemų šalis Europoje, kurioje tokio draudimo nėra. Dėl šios priežasties kasmet statistiškai Lenkijoje nutinka daugiau nei 1 000 eismo įvykių, kurie lemia draudimo polisų kainų augimą. Taip yra dėl to, kad slidžiame žiemos kelyje su vasarinėmis padangomis nėra saugaus greičio. Taip pat skaitykite: „1700 eurų bauda už telefono naudojimą vairuojant. Atostogaudami saugokitės šių pažeidimų už kuriuos gresia didžiulės baudos“.
Žieminių padangų reikalavimai Europoje:
Kalendorinis įsipareigojimas (apibrėžtas datomis): Bulgarija, Čekija, Slovėnija, Lietuva, Latvija, Estija, Švedija, Suomija, Baltarusija, Rusija, Norvegija, Serbija, Bosnija ir Hercegovina, Moldova, Makedonija, Turkija, Ukraina.
Įsipareigojimas priklauso tik nuo oro sąlygų: Vokietija, Liuksemburgas.
Mišrūs kalendoriniai ir orų įsipareigojimai: Austrija, Kroatija, Rumunija, Slovakija.
Ženklais nustatyta prievolė: Ispanija, Prancūzija, Italija.
Vairuotojų pareiga pritaikyti automobilius žiemai ir finansinės pasekmės sukėlus eismo įvykį su vasarinėmis padangomis: Šveicarija.
Europos Komisijai buvo parengta ataskaita, pagrįsta tyrimais šalyse, kuriose reikalaujama naudoti žiemines homologuotas padangas (žiemines ir universalias). Iš jos matyti, kad eismo įvykio tikimybė sumažėjo 46%, palyginti su važiavimu su vasarinėmis padangomis žiemos sąlygomis. Šioje ataskaitoje taip pat įrodyta, kad įvedus teisinį reikalavimą važiuoti žieminėmis homologuotomis padangomis mirtinų eismo įvykių skaičius sumažėja vidutiniškai 3% – ir tai tik vidutinis skaičius, nes yra šalių, kuriose rudens-žiemos eismo įvykių ir susidūrimų skaičius sumažėjo daugiau kaip 20%. Taip pat skaitykite: „Universalios padangos – kam verta naudoti, o kam ne?“
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.