Šalia automatinės pavarų dėžės svirties rasite nemažai ženklų (raidės, skaičiai ar kiti simboliai). Čia pateikiamos visos automatinės pavarų dėžės raidės bei kiti simboliai ir jų reikšmės.
Automatinė pavarų dėžė jau seniai nebėra prabanga automobilyje. Kalbant apie naujus automobilius, „automatika“ jau plačiai paplitusi net ir miesto modeliuose, o daugelyje populiarių segmentų ji netgi yra standartinė įranga. Vis sunkiau vairuoti visureigį, kompaktišką hečbeką ar vidutinės klasės sedaną su mechanine pavarų dėže – ką jau kalbėti apie prabangius visureigius ir limuzinus.
Automatinės pavarų dėžės taip pat įsitvirtino antrinėje rinkoje. Šio straipsnio rašymo metu beveik pusė visų naudotų, avarijų nepatyrusių automobilių turėjo šio tipo pavarų dėžę. Nori ar nenori, automobilių pirkėjai vis dažniau rimtai svarsto galimybę įsigyti automobilį su „automatine“ pavarų dėže.
Automobilis su „automatine“ pavarų dėže. Ar jis bus geresnis už automobilį su mechanine pavarų dėže?
Šios tendencijos nereikia vertinti neigiamai. Naujesnės automatinės pavarų dėžės, kurios taip pat gaminamos jau kelerius metus, turi kur kas daugiau privalumų nei senesniuose automobiliuose sumontuotos pavarų dėžės. Pirmiausia jos neerzina vangiu pavarų perjungimu ir nedaro didelės įtakos degalų sąnaudoms – nebent kalbame apie vadinamąsias automatines pavarų dėžes, t. y. mechanines pavarų dėžes su pavarų perjungimo elektronika. Tačiau kitose šiuolaikinėse pavarų dėžėse degalų padidėjimas yra minimalus, net nepastebimas.
Daug degalų galima sutaupyti naudojant bepakopes pavarų dėžes, kurios ne veltui naudojamos hibridiniuose automobiliuose. Tačiau didesnes degalų sąnaudas kompensuoja gerokai didesnis automobilių su šiuolaikinėmis „automatinėmis“ pavarų dėžėmis našumas (šiuo požiūriu pirmauja dinamiškai perjungiamos dvigubos sankabos pavarų dėžės). Idealus kompromisas tarp šių dviejų variantų yra tradicinės sukimo momento keitiklio pavarų dėžės, kurių ilgaamžiškumas dažnai būna didžiausias iš visų automatinių pavarų dėžių tipų.
Automatinė pavarų dėžė – ne tik malonumas, bet ir pareiga
Automobilis su automatine pavarų dėže – tai neabejotinai didesnis kasdienio vairavimo komfortas, nes nereikia spausti sankabos pedalo (jo paprasčiausiai nėra) ir „vėduoti“ pavarų perjungimo svirties, todėl automatinė pavarų dėžė tampa tikru išsigelbėjimu spūstyse. Tačiau turėdami tokią pavarų dėžę negalite susitelkti tik į savo naudą. Ji reikalauja ir vairuotojo dėmesio.
Visų pirma jis turėtų prisiminti, kad nereikėtų išbandyti pavarų dėžės galimybių, kai ji neįkaitusi (variklis nėra pasiekęs reikiamos darbinės temperatūros). „Automatinei“ taip pat reikalinga reguliari techninė priežiūra (tepalų keitimas). Ji taip pat paprastai yra jautresnė nei mechaninė pavarų dėžė vairuotojo klaidoms, padarytoms valdant transmisiją. Nesilaikant automatinės pavarų dėžės naudojimo taisyklių, greitai sutrumpėja kelias iki jos gedimo, kuris praktiškai visada brangiai kainuoja.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidės, skaičiai, simboliai)
Norint teisingai vairuoti automobilį su automatine pavarų dėže, būtina žinoti šalia pavarų perjungimo svirties (jungiklio) ir (arba) rankenėlės esančius ženklus. Juos sudaro keturios pagrindinės raidės – P, R, N ir D, tačiau taip pat galima rasti L, M, S, skaičius (1, 2, 3) arba kitus ženklus (pliusus ir minusus). Kaip interpretuoti automatinės pavarų dėžės ženklinimą ir į ką verta atkreipti dėmesį, kai pavarų dėžė yra tam tikroje padėtyje?
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) P
Automatinės pavarų dėžės raidė P reiškia „stovėjimą“ (angl. parking). Tai yra ratų blokavimo pavara, naudojama tik tada, kai automobilis stovi. Jos negalima įjungti, kai automobilis važiuoja ar net lėtai „rieda“. Reikia sustoti ir tik tada perjungus pavarų svirtį įjungti P režimą. Jos taip pat nereikėtų naudoti per dažnai, pavyzdžiui, kaskart sustojus prie šviesoforo. Perjungti svirtį į P režimą galite paspausdami stabdį.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) R
R raidė automatinėje pavarų dėžėje reiškia „atbulinę eigą“ (angl. reverse). Trumpai tariant, tai atbulinės eigos pavara. Ją galima įjungti tik tada, kai automobilis visiškai sustoja ir nuspaudžiamas stabdys.
Žymėjimas (raidė) N ant automatinės pavarų dėžės
Automatinės pavarų dėžės N raidė reiškia „neutrali“ (angl. neutral). Rankinėje pavarų dėžėje tai yra laisvosios eigos atitikmuo. N režimu automatinė pavarų dėžė neperduoda sukimo momento ratams, todėl važiuoti su šiuo pavarų santykiu neįmanoma. Tačiau ja negalima pakeisti P padėties, nes N padėtyje pavarų dėžė neužblokuoja ratų. Važiuoti šiuo režimu nerekomenduojama dėl prastesnio pavarų dėžės tepimo ir galimybės ją negrįžtamai sugadinti. Tačiau galite palikti transporto priemonę laisvoje padėtyje, tačiau nepamirškite įjungti rankinio stabdžio. Kai kurių gamintojų automobilius su „automatine“ pavarų dėže leidžiama vilkti N padėtyje, nors iš esmės sugedusį automobilį su automatine pavarų dėže turėtų vilkti tik vilkikas.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) D
Automatinės pavarų dėžės raidė D reiškia „pavarą“ (angl. drive). Tai priekinės pavaros režimas. Tiesiog įjunkite jį (stovint, nuspaudus stabdį) ir automobilis pradės „važiuoti“ bei pats perjungs pavaras, kai paspausite akceleratoriaus pedalą. Jį taip pat galima naudoti (ir netgi rekomenduojama), kai automobilis trumpam sustabdomas, pavyzdžiui, prie šviesoforų arba renkant stovėjimo bilietą.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) S
Automatinės pavarų dėžės raidė S reiškia „sportas“ (angl. sport). Perjungus pavarų svirtį į S padėtį, įjungiamas transmisijos sportinis režimas, t. y. režimas, skirtas geriausioms įmanomoms eksploatacinėms savybėms pasiekti. Įjungus S režimą, transmisija išlaiko žemesnes pavaras, o stipriau paspaudus akceleratoriaus pedalą greičiau perjungia pavaras. Kai kurie vairuotojai S režimą sėkmingai naudoja greitesniam lėtėjimui (pavarų dėžė „perjungia“ žemesnę pavarą nei D režimu), kad šiek tiek „sutaupytų“ stabdžių sistemą.
Žymėjimas (raidė) W ant automatinės pavarų dėžės
Raidė W automatinėje transmisijoje reiškia „žiemą“ (angl. winter). Tai vadinamasis automatinės transmisijos žiemos režimas, rekomenduojamas važiuojant sniegu ar slidžia danga. Kad tokiomis sudėtingomis kelio sąlygomis automobilis neprarastų sukibimo su keliu, esant W nustatymui transmisija dažniausiai važiuoja antra pavara. W režimas nerekomenduojamas važiuojant sausa danga.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) M
Automatinės pavarų dėžės raidė M reiškia „mechaninė“ (angl. manual). Tai nustatymas, leidžiantis pavaras perjungti rankiniu būdu. Tai galima padaryti keliais būdais – judinant svirtį arba spaudžiant už vairo esančias svirtis, arba abiem būdais. Naudojant mentes, pavarų dėžė dažnai pati pereina į rankinį režimą ir kai kuriais atvejais savaime grįžta į automatinį (D) režimą, nors kartais tai tenka „priversti“, grįžtant į D režimą. Jei norite perjungti pavaras svirtimi, jau turite ją nustatyti į M padėtį.
Žymėjimas „+“ arba „-“ ant automatinės pavarų dėžės
Automatinės pavarų dėžės pliusas ir minusas dažnai būna šalia raidės M, kuri nurodo rankinio perjungimo režimą. Šiuo atveju pliusas rodo, kuria kryptimi reikia judinti svirtį, kad pavara būtų perjungta į aukštesnę pavarą, o minusas – kad pavara būtų perjungta į žemesnę.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) L
Automatinės pavarų dėžės raidė L reiškia „žemas“ (angl. low). Įprastai šis nustatymas naudojamas norint išlaikyti aukštą variklio sūkių dažnį, kad padidėtų jo efektyvumas, pvz., važiuojant į kalną. Jis taip pat naudingas padedant stabdyti varikliu. Kai kuriuose automobiliuose L režimas užblokuoja tam tikrus pavarų perdavimo skaičius arba įjungia tam tikrus važiavimo režimus. Tai gali būti naudojama velkant priekabą arba važiuojant bekele.
Automatinės pavarų dėžės žymėjimas (raidė) B
Automatinės pavarų dėžės raidė B reiškia „stabdžius“ (angl. brake). Elektromobiliuose ir hibridiniuose automobiliuose ją galima rasti šalia krypties pasirinkimo svirties. Nustatymas B įjungia maksimalų rekuperacijos lygį, t. y. intensyvų stabdymą kartu su transmisijos akumuliatorių įkrovimu.
Žyma „Shift Lock“ ant automatinės pavarų dėžės
Tekstas „Shift Lock“ rodo, kad automatinė pavarų dėžė yra užblokuota stovėjimo padėtyje (P), kad būtų išvengta atsitiktinio užvedimo ir automobilio sugadinimo, pvz., garaže. Mygtuką „Shift Lock“ taip pat galima naudoti avariniu atveju (kai akumuliatorius yra išsikrovęs) perjungiant pavarą iš P/R/D į N padėtį, pvz., norint nustumti sugedusį automobilį į kelio pusę.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.