Staiga nustojo veikti centrinio užrakto sistema arba automobilio salono apšvietimas? Neveikia išoriniai žibintai arba valytuvai, neužsiveda variklis? Pirmas dalykas, kuris turi būti patikrintas – automobilio saugikliai.
Automobilyje visada turėtų būti atsarginių saugiklių rinkinys. Taip pat pravers žinios, kaip juos pakeisti. Rinkinys, kurį sudaro apie 10 skirtingų tipų saugiklių, kainuoja nuo 1 iki 2 eurų. Keičiant juos reikia specialių mini replių ir griebtuvo. Naudojami dviejų dydžių plokšteliniai automobilio saugikliai. Automobiliuose jie išdėstyti labai arti vienas kito. Jas ištraukti vien tik rankomis labai sunku, dažnai neįmanoma. Todėl taip pat verta turėti plastikines reples ir griebtuvą.
Prieš tai taip pat turite patikrinti, kur automobilyje yra saugikliai. Saugikliai dedami į specialias plastikines dėžutes. Dėžutės turi dangtelius, kurie yra prisukami arba užsukami (tai dažniausiai pasitaikantis variantas) ir paprastai būna po vairu arba po variklio dangčiu (arba ir čia, ir čia). Vidinėje saugiklių dėžutės dangtelio pusėje rasite informaciją apie tai, už ką atsakingas konkretus saugiklis.
Automobilio saugikliai – koks jų vaidmuo automobilyje?
Šiuolaikinio automobilio elektros sistema yra labai sudėtinga. Taip yra todėl, kad automobiliai naudoja daugybę elektros energijos vartotojų, kuriems turi būti tiekiama elektros energija. Transporto priemonės su vidaus degimo varikliu elektros energijos šaltiniai yra akumuliatorius (kai variklis neveikia) ir kintamosios srovės generatorius (kai variklis veikia).
Yra šimtai elektros energijos vartotojų, pavyzdžiui, valdikliai (pvz., pavaros valdymo kompiuteris, komforto kompiuteris, SRS valdiklis), įvairūs jutikliai (nuo jutiklių, stebinčių pavaros bloką, iki jutiklių, tikrinančių, ar uždaryti langai arba durys), elektros varikliai (pvz., vėdinimo, priekinio stiklo valytuvų veikimo, priekinio stiklo valytuvų veikimo), šviesos šaltiniai ir daug kitų.
Automobilyje yra daugybė laidų, kurie veda prie konkrečių vartotojų. Siekiant sumažinti jų skaičių ir svorį, naudojamas sprendimas, kai transporto priemonės kėbulas atlieka įžeminimo (minuso) vaidmenį, o vartotojams vienu laidu tiekiamas tik pliusas. Be to, žinoma, yra daugybė signalinių laidų, elektroninių magistralių ir t. t.
Didelis laidų ir vartotojų skaičius reiškia, kad elektros sistemą pažeisti (pvz., trintis, trumpasis jungimas) nėra sunku, ypač kai automobilis yra veikiamas daugelio veiksnių, pavyzdžiui, vibracijos, korozijos ir galimybės laidams perdegti dėl sąlyčio su įkaitusiu varikliu. Prie šių neigiamų veiksnių taip pat reikia pridėti automobilio savininko įsikišimą (pvz., lempučių keitimą) arba naujoves (pvz., savarankišką naujos garso sistemos ar papildomo apšvietimo įrengimą), kurie ne visada baigiasi gerai.
Saugikliai apsaugo vartotojus nuo trumpojo jungimo ar perkrovos, pvz., sugedus įtampos reguliatoriui prie generatoriaus, padarinių.
Kas galėtų nutikti, jei automobilyje nebūtų saugiklių? Tikslinis srovės vartotojas gali perdegti, įrenginys gali sugesti (perkaisti). Trumpasis jungimas taip pat gali sukelti gaisrą, dėl kurio gali sudegti visas automobilis. Trumpojo jungimo arba perkrovos atveju saugiklis sudega ir nutraukia elektros energijos tiekimą atitinkamam vartotojui arba (paprastai) kelių vartotojų grupei. Vienas saugiklis gali būti atsakingas už kelias sistemas, pavyzdžiui, jis gali apsaugoti centrinio užrakto sistemą ir automobilio vidaus apšvietimą.
Saugiklis gali perdegti dėl vieno gedimo arba kaip gedimo simptomas. Įvykus vienam gedimui, pavyzdžiui, blogai sumontavus naują elektros energijos vartotoją, įvyksta trumpasis jungimas ir saugiklis perdega.
Tačiau perdegęs saugiklis taip pat gali reikšti rimtą problemą – trumpąjį jungimą tam tikroje grandinėje. Taip pat gali būti, kad sumontavus naują saugiklį, jis taip pat gana greitai perdega. Tokiu atveju būtina nustatyti gedimo priežastį. Mechanikas turi patikrinti elektros grandines, kurias saugo atitinkamas saugiklis, vieną po kitos.
Iki šiol kai kurie vairuotojai naudoja metodus, kurie mechanikui sukeltų širdies smūgį. Vienas iš jų – „pašalinti“ nuolat perdegantį saugiklį. Kaip? Vietoj saugiklio įtaisomas laidas arba moneta, atitinkanti saugiklio vietą. Ką tokie metodai gali nulemti? Automobilis gali užsiliepsnoti ir sudegti.
Kur rasti automobilio saugiklius?
Įprastame šiuolaikiniame automobilyje paprastai yra dvi saugiklių dėžutės.
- Pirmasis įrengtas variklio skyriuje. Jo dangtelis gali būti pritvirtintas varžtais. Šioje dėžutėje yra didelės srovės saugikliai ir relės (pvz., degalų siurblio relė ir kt.). Jis montuojamas šalia akumuliatoriaus.
- Antroji dėžutė paprastai montuojama po vairu, prie automobilio sienos. Čia sumontuoti įprasti automobilio saugikliai.
- Virš akumuliatoriaus, papildomoje dėžutėje (pagrindiniame automobilio saugiklyje), gali būti papildomų didelės srovės saugiklių.
Kaip rasti perdegusį saugiklį?
Vidinėje saugiklių dėžutės dangtelio pusėje yra schema. Jis leidžia sužinoti, kuris saugiklis atsakingas už konkrečią grandinę. Ištraukę plokštelinį saugiklį, patikrinkite jo viduje esantį laidą, kuris jungia dvi metalines kojeles. Saugiklio korpusas yra permatomas. Jei laidas nutrūkęs (perdegęs), saugiklį reikia pakeisti nauju.
Kaip pakeisti plokštelinį saugiklį?
Pakeisti yra paprasta. Saugiklio korpusas paimamas replėmis arba griebtuvu ir ištraukiamas. Vietoje jo įstatykite naują saugiklį.
Saugiklių tipai
Automobiliniai saugikliai turi specialius ženklus – spalvotą korpusą ir atspausdintą skaičių, nurodantį didžiausią leistiną amperų skaičių. Šie ženklai yra standartiniai ir naudojami visame pasaulyje:
- oranžinis korpusas – 5 A
- rudas korpusas – 7,5 A
- raudonas korpusas – 10 A
- mėlynas korpusas – 15 A
- geltonas korpusas – 20 A
- baltas korpusas – 25 A
- žalias korpusas – 30 A