Rida yra vienas svarbiausių transporto priemonės nusidėvėjimo rodiklių, o pirkėjai paprastai renkasi mažesnės ridos automobilius. Tačiau odometrai dažnai tampa sukčiavimo aukomis, nes nesąžiningi pardavėjai manipuliuoja rodmenimis, kad transporto priemonės atrodytų mažiau naudotos ir iš nieko neįtariančių pirkėjų gautų didesnę kainą.
Neseniai automobilių duomenų bendrovės „ carVertical“ atliktame tyrime buvo nagrinėjama, kaip rida koreliuoja su odometro klastojimu ir eismo įvykių istorija, ir tai leido suprasti sukčiavimo būdus naudotų automobilių rinkoje.
Sukčiavimo taikiniai: Automobiliai, kurių rida viršija 200 000 km
Tyrimo duomenimis, odometro klastojimo rizika smarkiai išauga, kai automobilis nuvažiuoja daugiau kaip 200 000 kilometrų. Iš visų patikrintų automobilių, kurių rida buvo nuo 200 000 iki 250 000 kilometrų, 5,8 % buvo su pakeistais odometro rodmenimis. Įdomu tai, kad odometro rodmenimis manipuliuoja ne tik didelės ridos automobiliai; net 4,2 % automobilių, kurių rida nesiekia 50 000 kilometrų, aptikta klastojimo požymių.
Tyrimas atskleidė, kad 3,5 % automobilių, kurių rida nuo 50 000 iki 100 000 kilometrų, ir 3,9 % automobilių, kurių rida nuo 100 000 iki 150 000 kilometrų, turėjo pakeistus odometrus. Šis rodiklis palaipsniui didėja su rida, o 4,5 % automobilių, kurių rida pasiekė 150 000 kilometrų, buvo suklastoti. Automobiliuose, kurių rida viršija 250 000 kilometrų, beveik kas dešimtas (9,1 %) turėjo suklastotų rodmenų. Daugiausia pakeistų odometrų nustatyta automobiliuose, nuvažiavusiuose daugiau kaip 500 000 kilometrų – beveik trečdalio (31,6 %) automobilių rodmenys buvo suklastoti.
Dažnas dalyvavimas eismo įvykiuose
Sukčiavimas dėl ridos nėra vienintelė rizika, su kuria susiduria naudotų automobilių pirkėjai; daugelis transporto priemonių taip pat turi paslėptų apgadinimų. CarVertical duomenys rodo, kad, nepriklausomai nuo ridos, yra didelė tikimybė įsigyti anksčiau apgadintą automobilį.
Tarp tirtų automobilių labiausiai į avarijas linkę tie, kurių rida nuo 100 000 iki 150 000 kilometrų, – 59 % jų turėjo ankstesnių apgadinimų požymių. Taip pat 55,6 % automobilių, kurių rida nuo 50 000 iki 100 000 kilometrų, ir 57,4 % automobilių, kurių rida nuo 150 000 iki 200 000 kilometrų, turėjo ankstesnių apgadinimų įrašų. Net 47,5 % automobilių, nuvažiavusių mažiau nei 50 000 km, buvo patekę į eismo įvykius, o tai rodo, kad reikia būti atsargiems perkant net ir palyginti naujus automobilius.
„Siekdami išvengti rizikos įsigyti anksčiau apgadintą transporto priemonę, vis daugiau pirkėjų, prieš kreipdamiesi į mechaniką, renkasi patikrinti automobilio istoriją“, – aiškina automobilių ekspertas Matas Buzelis.
„Žinodami, kuri automobilio dalis buvo apgadinta, pirkėjai gali paprašyti specialistų įvertinti, ar remontui buvo naudojamos kokybiškos dalys ir ar tose vietose, kur buvo tiesinami konstrukciniai elementai, nėra korozijos. Ši informacija ne tik padeda priimti pagrįstą sprendimą, bet ir gali tapti svertu derybose dėl kainos“, – priduria M. Buzelis.
Didelės ridos automobilių populiarumas Lietuvoje
Tarp „ carVertical“ patikrintų automobilių Lietuvoje, automobiliai, kurių rida nuo 250 000 iki 300 000 kilometrų, sudarė 15,9 % rinkos, taigi, jie yra labiausiai paplitęs ridos intervalas. Transporto priemonės, kurių rida nuo 200 000 iki 250 000 kilometrų, sudarė 15,5 %, o nuo 150 000 iki 200 000 kilometrų – 14,5 %.
„Nors naujesni automobiliai su mažesne rida yra idealus variantas, daugeliui pirkėjų jie išlieka nepasiekiami“, – aiškina A. Buzelis. „Naudotų automobilių pirkėjai visada turėtų peržiūrėti automobilio istoriją, išbandyti jį bandomuoju važiavimu ir patikrinti patikimo mechaniko.“
carVertical išanalizavo naudotojų įsigytų automobilių istorijos ataskaitas nuo 2023 m. birželio mėn. iki 2024 m. birželio mėn. ir pateikė įžvalgų apie sukčiavimo ir žalos modelius naudotų automobilių rinkoje. Bendrovės didžiulis duomenų rinkinys suteikia vertingos informacijos, padedančios pirkėjams priimti labiau pagrįstus sprendimus ir galimai išvengti brangių netikėtumų.