Liepos septintoji gali tapti „teismo diena“ naujų automobilių savininkams. Nuo šios datos visuose Europos Sąjungoje pagamintuose naujuose automobiliuose turi būti įrengta EDR sistema, vadinamoji automobilių „juodoji dėžė“.
Ne, tai nebus „teismo diena“ tiems, kurie laikosi kelių eismo taisyklių ir vairuoja pagal jas. Tai bus, arba gali būti, „atpildo diena“ visiems tiems, kurie pateko į eismo įvykius, nes dabar bus galima visiškai nešališkai išsiaiškinti tikrąsias įvykio priežastis.
Juodoji dėžė. Kas tai?
EDR (įvykių duomenų registratoriaus, angl. „Event Data Recorder“) sistema yra vadinamoji „juodoji dėžė“. Šis prietaisas įrašo ir atmintyje saugo automobilio jutiklių užfiksuotą informaciją. Duomenys kaupiami tik susidūrimo ar avarijos metu ir sekundės dalį po jos.
Automobilyje esanti „juodoji dėžė“ veikia greitai perrašant integruotą atmintį. Jei sistemos jutikliai užfiksuoja eismo įvykį, EDR įrašo visą įvykį. Įrašas turi apimti viską, kas įvyko penkias sekundes iki eismo įvykio ir iki 250 milisekundžių po jo.
Juodoji dėžė. Kokius duomenis ji įrašo?
Šiuolaikiniuose automobiliuose yra vis daugiau jutiklių ir modulių, analizuojančių vairavimo duomenis. Juodosios dėžės užduotis – įrašyti ir apsaugoti šiuos duomenis avarijos ar susidūrimo atveju. Todėl, kaip jau minėjome, į įrenginio atmintį įrašomi duomenys iki 5 sekundžių iki avarijos ar susidūrimo ir iki 250 milisekundžių po jos. Šie duomenys yra tokie:
- transporto priemonės greitis nuo 0 iki 250 km/h;
- droselio sklendės atidarymo (akceleratoriaus pedalo nuspaudimo) laipsnį;
- stabdžių naudojimas;
- vairo judesiai;
- išilginio ir skersinio greičio pokyčiai susidūrimo metu;
- saugos diržų būseną (užsegtas/neužsegtas);
- variklio apsukų greitis;
- ABS sistemos įjungimas;
- transporto priemonės posvyrio kampas;
- stabilumo sistemos veikimą;
- oro pagalvių įjungimas;
- priekinių sėdynių padėties būklę (jei jos užėmė labiausiai į priekį išsikišusią padėtį ir tai turėjo įtakos kompiuterio sprendimui įjungti oro pagalvę);
- padangų slėgio matavimo sistemos (TPMS) kontrolinės lemputės būseną;
- kruizo kontrolės veikimas;
- aktyviųjų vairuotojo pagalbinių sistemų (pvz., eismo juostos išlaikymo sistemos) būseną.
Juodoji dėžutė. Nuo kada privaloma?
„Juodoji dėžė“ jau yra privaloma , nes pagal Europos Komisijos reglamentą nuo 2022 m. liepos 6 d. visuose Europos rinkoje naujai pagamintuose automobiliuose turi būti įrengtas šis prietaisas. Ši prievolė taikoma M1 kategorijos transporto priemonėms, naudojamoms keleiviams vežti (kuriose, be vairuotojo vietos, yra ne daugiau kaip 8 sėdimos vietos), ir N1 kategorijos transporto priemonėms, naudojamoms kroviniams, kurių bendra masė neviršija 3,5 tonos, vežti.
Tačiau nuo 2024 m. liepos 7 d. „juodosios dėžės“ reikalavimas bus taikomas visoms Europos Sąjungoje pagamintoms naujoms transporto priemonėms. Nepriklausomai nuo to, kada automobilis buvo pradėtas pardavinėti.
Įdomu tai, kad tai, kas mums yra nauja, Jungtinėse Valstijose jau yra įprasta įranga. Ten EDR sistema nuo 2004 m. yra privalomos transporto priemonių įrangos dalis.
Juodoji dėžutė. Pasipils baudos?
Daugelyje forumų jau dabar aktyviai diskutuojama, ar „juodosios dėžės“ įrašai leis policijai skirti baudas už dabartinius pažeidimus. Tačiau ne! Tai techniškai neįmanoma, nes duomenis iš įrenginio bus galima gauti tik fiziškai jį išėmus iš transporto priemonės, o tai neįmanoma įprastomis kelio sąlygomis.
Be to, Europos Sąjunga reikalauja, kad „juodosios dėžės“ surinkti duomenys būtų anonimiški. Informacija gali būti naudojama tik teisiškai pagrįstais atvejais, pvz., atliekant tyrimus ir siekiant pagerinti eismo dalyvių saugumą. Todėl „juodojoje dėžėje“ esanti informacija nėra viešai prieinama. Ji yra privati transporto priemonės savininko nuosavybė. Jis taip pat turi duoti sutikimą ją atskleisti. Norint ją gauti, prietaisas turi būti prijungtas per specialų prievadą, o tai gali padaryti tik specializuoti darbuotojai.
Tačiau iš „juodųjų dėžių“ gauti duomenys neabejotinai bus svarūs įrodymai ir iš esmės apkaltins avarijos ar susidūrimo kaltininką. Todėl galima tikėtis, kad tiek eismo įvykių ekspertai, tiek policija, tiek advokatai bus labai suinteresuoti gauti tokius duomenis, kad galėtų apginti savo klientus, arba net priešingai.
Juodoji dėžė. Ar ją galima išimti iš automobilio?
Kaip ir bet kurią kitą automobilyje įmontuotą sudedamąją dalį, „juodąją dėžutę“ taip pat galima išimti iš automobilio. Tačiau tai neturi didelės prasmės (nebent iš anksto numanote, kad būsite eismo įvykio kaltininkas ir taip apsisaugosite „ateičiai“), be to, tai gana techniškai sudėtinga.
Juodoji dėžutė. Kiek ji kainuoja?
„Juodosios dėžės“ modulio įrengimo kaina transporto priemonės gamintojui yra maždaug 100-120 eurų, todėl tai neturėtų turėti didelės įtakos galutinei automobilio kainai. Greičiausiai gamintojai tiesiog „paslėps“ jos kainą dabartiniuose kainoraščiuose. O po šių metų liepos 7 d., jei ir pasikeis transporto priemonių kainos, tai bus labiau susiję su infliacija ar valiutų kursų pokyčiais, o ne su šio įrenginio įrengimo faktu.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.