Korozija – vienas iš dalykų ant kurių dažnai taupo naujų automobilių gamintojai. Tai daroma pirkėjų sąskaita. Siūlysime, ar verta automobilį apsaugoti nuo rūdžių, ir pateiksime kiekvieno šiuo metu Lietuvoje naudojamo metodo privalumus ir trūkumus.
Šiandieniniai automobiliai atrodo beveik tobuli – juose standartiškai montuojamos tokios galimybės, kurios dar prieš 10 metų atrodė kaip Ženevoje, Frankfurte ar Paryžiuje eksponuojamų koncepcinių prototipų atributas. Šiandien niekas nesistebi 300 AG iš dviejų litrų darbinio tūrio. Jie tampa vis saugesni, ekologiškesni ir kaip niekad dinamiški.
Vienu atžvilgiu dauguma gamintojų sąmoningai žengė didelį žingsnį atgal
Su pagirtinomis Ingolštato ir Geteborgo miestų išimtimis, net pirmaujantys Vokietijos aukščiausios klasės automobilių gamintojai, pavyzdžiui, „Mercedes W 210“ ir, kiek mažiau, jo įpėdinis, taip pat kiti modeliai, pradedant A klase ir baigiant S klase, padarė klaidų apsaugos nuo korozijos srityje. Trūkumai? O gal gamintojai, kurie nenori gaminti ilgaamžių automobilių, tai daro sąmoningai? Garantija kėbulo skardos perforacijai trunka 6-12 metų, tačiau paprastai „rūdys“ ant automobilių važiuoklės atsiranda jau po 2-3 eksploatacijos metų.
Apskaičiuota, kad daugiau kaip 80% automobilių korozijos sukelia druska, tiksliau, jos vandeninis tirpalas, esantis purve, kuriuo padengtos kėbulo apačios, slenksčiai, ratų arkos ir kiti komponentai. Šioje aplinkoje vyksta elektrolitiniai reiškiniai, kurie sukelia dažų dangos ardymą, o vėliau – kėbulo plokščių koroziją.
Ekspertų teigimu, šiuo metu itin sparčiai koroduoja ne tik 95% Korėjos ir Japonijos gamintojų automobilių, bet ir daugelis Europos gamintojų, kurie cinkuotas kėbulo plokštes pradėjo naudoti prieš 35 metus, pavyzdžiui, „Fiat“ pirmajame „Tipo“ (1988 m.), automobilių. Buvo rašoma apie gerą Grande Punto/Punto Evo arba 500 automobilių apsaugą, tačiau šiandien jau žinome, kad šiuos automobilius korozija puola nepastebimai, o po kelerių metų rūdijimas prasideda staiga ir greitai.
Dar visai neseniai daugelis stebėjosi, kad prancūzai kartą ir visiems laikams išsprendė rūdžių problemą. Taip iš tiesų buvo dešimtajame dešimtmetyje – PSA grupės ir daugiausia „Renault“ automobiliai ilgą laiką buvo laikomi pavyzdingai apsaugotais nuo korozijos. Šiandien įvairių modelių savininkai forumuose vis dažniau rašo karčius žodžius apie daugelio grupės modelių, įskaitant „Dacia“ ir „Nissan“, kėbulo posparnių skardos kokybę. Nuvilia „Ford“ ir „Opel“.
Gerai žinoma, kad automobilių gamybos įmonės mažina išlaidas, be kita ko, taupydamos naujų automobilių apsaugos nuo korozijos lėšas. Net ir patikimais laikomų automobilių gamintojų automobiliuose jau po vienos žiemos ant važiuoklės komponentų, pakabos atsiranda pirmųjų korozijos dėmių. Rūdžių reitinge pirmauja „Mazda“ ir „Honda“, geresnę apsaugą siūlo „Toyota“, tačiau net ir čia ji toli gražu nėra tobula. Lexus įvertintas gerai.
XX a. 9-ajame ir 10-ajame dešimtmečiuose korozijos tema nebuvo įprasta vairuotojų sąmonėje. Tik po 2020 m. pandemijos dėl sparčiai augančių naujų automobilių kainų ir pasaulinių naujų automobilių gamybos problemų daugelis žmonių suprato, kad reikia rinktis ne „naują“ automobilį iš salono, o naudotą, kuris taip pat buvo brangesnis bent 15%, o dažnai ir daugiau kaip 20 %. Padidėjus naudotų automobilių kainoms ir atsiradus didžiulei paklausai, vėl buvo sugrįžta prie „rūdžių“ grėsmės temos. Šiais laikais vis sunkiau rasti gerą automobilį už prieinamą kainą, todėl automobilio naudojimo laikas gali pailgėti keleriais metais.
Vis daugiau žmonių klausia savęs: ar verta apsaugoti automobilį nuo korozijos? O jei taip, koks būdas yra veiksmingiausias?
Kam nereikia apsaugos nuo korozijos?
Atsakymas paprastas: visiems, kurie planuoja trumpalaikį naudojimą, ir įmonių parkų bei transporto priemonių nuomos įmonių vadovams, nes ten mažiausiai kelių šimtų eurų išlaidos profesionaliai grindų dangčio, slenksčių ir galbūt uždarų profilių apsaugai yra tiesiog nereikalingos. Tokie naudotojai reguliariai keičia savo automobilių parko transporto priemones, todėl net rūdžių plėvelė ant pakabos elementų per 2-3 metus neturi įtakos eksploatacijai. Rūdžių problema išryškės vėliau, po 5-6 metų, kai automobilis jau bus kito privataus naudotojo rankose.
Apsauga nuo korozijos pigiau nei kėbuliniai darbai
Todėl nesunku daryti išvadą, kad apsauga nuo korozijos yra patartina ir rekomenduotina visiems naudotojams, nusprendusiems ilgą laiką eksploatuoti savo automobilį. Kaip ilgai? Kiekvienas gali pats nuspręsti, kiek laiko planuoja eksploatuoti savo automobilį – tačiau atrodo, kad tai prasminga ir ekonomiškai naudinga net po 3-4 metų eksploatacijos. Rentabilumo ribą lemia keletas veiksnių – automobilio amžius, bendra būklė ir rida, savininko „prisirišimo“ prie transporto priemonės laipsnis.
Kovos su korozija metodai
Gamykliniai naujų automobilių dažai ir apsauginės dangos paprastai būna netinkamos. Tai taikoma ir važiuoklės plokštei, ir uždariems profiliams. Naudotuose automobiliuose apsauga nuo korozijos tampa būtina, kai per daugelį metų išplaunamos kėbulo apatinės dalies apsauginės dangos. Tai dažnai lydi korozijos procesai. Pirmiausia pastebime paviršiaus koroziją, kuri lėčiau arba greičiau perauga į perforacinius pažeidimus – su skylėmis per visą ilgį.
Jei kiaurymės yra ant saugai svarbių elementų, pvz., statramsčių, korozija neigiamai veikia kėbulo standumą, t. y. mūsų saugumą, ir techninės apžiūros specialistas, atsisakydamas išduoti „žalią lapą“, būtinai tai primins.
Jei automobilis bus naudojamas ilgą laiką, verta pagalvoti apie apsaugą nuo korozijos, pageidautina iš karto po įsigijimo. Automobilius galima apsaugoti bet kuriuo naudojimo metu, net jei yra paviršinė korozija, tačiau tik po cheminio neutralizavimo, jei nėra perforacijos pažeidimų.
Apsaugai nuo korozijos galima naudoti trijų pagrindinių tipų preparatus: klasikinį vaško pagrindo antikorozinį preparatą (pvz., „Valvoline Tectyl“, „Noxudol“) arba aliejinį preparatą su korozijos inhibitoriumi („Krown“).
Vaško ir bitumo ilgaamžiškumas
„Valvoline“ ir „Tectyl“ produktai efektyviai veikia mažiausiai 6-8 metus. Jei po kiekvienos žiemos plaunama kėbulo apačia, jie gali apsaugoti automobilį iki 10 metų. Vaškinius-bituminius produktus galima naudoti bet kuriuo metų laiku.
„Tectyl 122 A“ su korozijos inhibitorių rinkiniu ant vaško ir asfalto pagrindu naudojamas apsaugoti važiuoklės plokštę. Jis veiksmingai apsaugo nuo agresyvaus druskos poveikio, vandens nuplovimo ir akmenų ar žvyro smūgių. Uždariems profiliams naudojamas „Tectyl 506 EH“ – vaško pagrindu pagamintas korozijos inhibitorių rinkinys.
Šis metodas yra vertinamas kaip daugiausiai laiko reikalaujantis (4-5 dienos), bet kartu ir kaip patvariausias. Labai surūdijusių automobilių savininkai vargu ar norės atlikti tokią apsaugą. Stipriai surūdijusių kėbulų dengimas „Tectyl“ neturi jokios ekonominės prasmės. Tai būtų tik pavojaus maskavimas.
Kanados chemija kartą per metus
Naujoviški „Krown“ produktai yra ne tik veiksmingi, bet ir lengvai bei greitai pritaikomi. Standartinis apdorojimas trunka apie tris dienas, o visiška apsauga nuo rūdžių naudojant „Krown“ produktus trunka apie tris valandas ir gali būti atliekama bet kuriuo metų laiku. Kodėl taip trumpai? Todėl, kad „Krown“ prekės ženklo produktai yra tirštos aliejinės konsistencijos ir pasižymi vandenį išstumiančiomis savybėmis, todėl detalių nereikia visiškai išdžiovinti, kaip naudojant kitus preparatus. Taigi važiuoklės priežiūra tampa daug greitesnė.
Norint pasiekti geriausių rezultatų, rekomenduojame šį procesą kartoti kasmet. Vienkartinio kompaktiško automobilio užpurškimo kaina prasideda nuo 179 eurų, todėl jau po 3 pakartojimų bendra apsaugos kaina prilygsta vaško ir bitumo metodo kainai.
Pasidarykite tai patys?
Teoriškai apsaugą nuo korozijos galite atlikti patys, tačiau tik teoriškai, nes visiškai profesionaliai apsaugai reikia profesionalios įrangos. Jums reikia purškimo pistoleto, profesionalios kėbulo valymo įrangos ir hidraulinio keltuvo, nes paprastos rampos gali nepakakti…
Svarbu turėti prieigą prie tinkamų spaustukų ir tvirtinimo detalių, kad variklio ir tepalo skyriaus dangčiai būtų pritvirtinti prie važiuoklės. Surenkant iš naujo, jie gali būti pažeisti. Profesionalūs techninės priežiūros centrai turi didelį jų asortimentą. Reikia tinkamos, gerai vėdinamos garažo patalpos.
Jei naudojamos vaško ir bitumo medžiagos, visas procesas trunka 4-5 dienas. Yra malonesnių būdų praleisti laisvalaikį, juolab kad nesame tikri dėl galutinio mėgėjiškų procedūrų rezultato, o dėl purškiamų priemonių reikės nuobodžiai plauti garažo grindis.
Kad ir kokį būdą pasirinktume, paslaugą atliekančios dirbtuvės mums suteikia garantiją, nes apsaugą atlieka apmokyti darbuotojai.
Tačiau nepamirškite, kad mėgėjiškai atlikus apsaugą keliais purškiamais „antikoroziniais“ purkštukais nebus pasiekta optimali apsauga: sluoksnis bus per plonas, kad kelerius metus nuolat saugotų kėbulo apačią.
Taip pat labai svarbu žinoti, kokius produktus galima naudoti, ir turėti patirties dengiant dangas purškimo pistoletu. Rinkoje yra daug produktų, tačiau kai kurie iš jų yra prastos kokybės. 20 kg profesionalaus, firminio preparato gali kainuoti virš 200 eurų ir daugiau. Jei pridėsime minėtą įrangą, paaiškės, kad nuo 500 iki 1 000 (priklausomai nuo automobilio matmenų) išlaidos profesionaliai paslaugai yra visiškai pagrįstos ir priimtinos.
Ne visada saugu…
Nors saugos priemonės atrodo paprasta veikla, jos gali būti tikrai pavojingos. Tai susiję ne tik su galimybe apsinuodyti garais blogai vėdinamame garaže, nes šiais laikais gamintojai stengiasi, kad medžiagos nebūtų toksiškos.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.