Net ir būdama šalis, galinti pasigirti viena geriausių pasaulyje dviračių transporto infrastruktūra, viena Europos šalis pasaulyje išsiskiria ir vienais geriausių kelių, skirtų transporto priemonėms.
Pasaulio ekonomikos forumo paskelbtoje 2019 m. pasaulinio konkurencingumo ataskaitoje, kuri yra paskutinis esminis tyrimas, atliktas apie kelių kokybę prieš prasidedant COVID-19 pandemijai, Nyderlandai užėmė aukščiausią Europos poziciją.
Buvo apklausti apie 12 987 įmonių vadovai iš 139 pasaulio ekonomikų apie jų šalių kelių kokybę, platumą ir būklę.
Respondentai turėjo įvertinti savo šalių kelių infrastruktūrą skalėje nuo 1 iki 7, kur 1 reiškia labai prastą ir vieną blogiausių pasaulyje, o 7 – labai gerą ir vieną geriausių.
Apklausa parodė, kad Europoje Vakarų Europos gyventojai turi arba mano, kad turi geresnę kelių infrastruktūrą. Kita vertus, Rytų Europos gyventojai apskritai niūriai vertina kelių kokybę savo šalyse.
Pagal kelių kokybę Europoje pirmauja Nyderlandai (6,4), kuriuos pasaulyje lenkia tik Singapūras (6,5), toliau rikiuojasi Šveicarija (6,3) (3 vieta pasaulyje), Austrija (6,0), Portugalija (6), Ispanija (5,7) ir Kroatija (5,6).
Kelių kokybė Europoje: dešimt pirmaujančių šalių
Ketvirtoji ir penktoji vieta pasaulyje pagal geresnę kelių infrastruktūros kokybę atiteko Honkongui (6,1) ir Japonijai (6,1).
Į penketuką Europoje pateko Malta (3,3 balo), kuri pasauliniame sąraše užima 106 vietą iš 141 šalies, Ukraina (3,0 balo) – 114 vietą, Rumunija (3,0 balo) – 119 vietą, Bosnija ir Hercegovina (2,8 balo) – 121 vietą, o pasaulio šalių sąrašo apačioje atsidūrė Moldova (2,6 balo) – 127 vietą.
Pasaulio ekonomikos forumo apklaustų įmonių vadovų nuomone, blogiausi keliai pasaulyje yra Afrikoje, Karibų jūros regione ir Artimuosiuose Rytuose: Čade (1,9), Mauritanijoje (2,0), Madagaskare (2,0), Jemene (2,1), Haityje (2,1) ir Kongo Demokratinėje Respublikoje (2,1).
Kelių kokybė Europoje
Toliau pateiktoje diagramoje šalys suskirstytos į grupes; šviesiai žalia spalva reiškia geresnę kelių infrastruktūrą, o paryškinta raudona – blogiausią. Grafiko legendoje spustelėkite jus dominančią grupę ir žemėlapyje pamatysite pažymėtas joje dalyvaujančias šalis.
Greitai pažvelgus į žemėlapį gali kilti keletas netikėtumų. Belgija (4,4) atsilieka nuo daugumos savo kaimynių Vakarų Europoje. Taip pat atsilieka Italija (4,4), Airija (4,4) ir Islandija (4,1).
Rytinėje Europos dalyje išsiskiria Graikija (4,6 balo), kuri toli gražu nėra pirmoje vietoje, tačiau yra stipresnė už savo kaimynes Bulgariją (3,4), Šiaurės Makedoniją (3,4) ir Albaniją (3,9).
Geriausi ir blogiausi keliai Europoje
Kitas teigiamas rezultatas – Turkija (5,0 balo), kurios rezultatai geresni nei kai kurių Vakarų ir Šiaurės šalių, pavyzdžiui, Norvegijos (4,5 balo) ir Jungtinės Karalystės (4,9 balo).
Kaip vertinama kelių eismo sauga Europoje? Ar jis susijęs su kelių infrastruktūros kokybe?
2020 m. ES valstybėse narėse eismo įvykiai keliuose nusinešė apie 18 800 gyvybių ir daugiau kaip 0,5 mln. žmonių buvo sužeisti. Šie skaičiai jums gali pasirodyti dideli, tačiau žemynas išlieka bene saugiausiu pasaulio regionu, kalbant apie kelių eismo saugumą.
Vis dėlto tarp šalių esama didelių skirtumų.
Reikėtų pažymėti, kad kai kurios šalys, kurios yra sąrašo viršuje pagal mažiausią žuvusiųjų skaičių milijonui gyventojų, pavyzdžiui, Nyderlandai, Šveicarija, Norvegija, Danija ir Suomija, taip pat užima aukštas vietas Pasaulio ekonomikos forumo kelių infrastruktūros kokybės tyrime.
Tačiau Kroatija, viena iš pirmaujančių šalių pagal kelių infrastruktūros kokybę, užima aukštą vietą žuvusiųjų sąraše, kaip ir Portugalija.
Visoje Europoje keliai tampa saugesni. Tai rodo 2010-2020 m. sumažėjęs eismo įvykių, kuriuose nukentėjo ar žuvo žmonės, skaičius.
Žuvusiųjų skaičius milijonui gyventojų ES, 2020 m., palyginti su 2010 m.
Pavyzdžiui, tokiose šalyse kaip Norvegija per pastarąjį dešimtmetį mirtinų avarijų skaičius sumažėjo 46 proc. – nuo 43 avarijų per metus 2010 m. iki 18 avarijų 2020 m.
Italija taip pat nuėjo ilgą kelią, sumažindama jų skaičių 44 proc. – nuo 70 eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti ar žuvo žmonės, iki 40. Taip pat reikėtų paminėti Kroatiją, kurioje avarijų skaičius sumažėjo 42 procentais – nuo 99 iki 58.
ES sunkių avarijų skaičius sumažėjo 22 proc. – nuo 67 iki 42.
Kalbant apie ateinančius metus, ES naujoje ES kelių eismo saugumo politikos programoje nustatė, kad iki 2030 m. žūčių keliuose skaičius turi būti sumažintas 50 proc.
Šaltinis: Euronews.com