Šiuolaikiniuose automobiliuose padangų slėgio davikliai yra privalomi ir nuo jų neįmanoma išsisukti. Nors jų naudojimo idėja yra gera, daugeliui vairuotojų jie gali kelti nepatogumų. Paaiškiname, kaip jie veikia ir kiek laiko veikia akumuliatorius.
Padangų slėgio davikliai yra įprastas dalykas jau kelerius metus, tiksliau, nuo 2014 m., kai juos buvo privaloma įrengti naujuose automobiliuose. Tačiau ratų slėgio kontrolė yra ne tik teisinis reikalavimas, bet visų pirma patogus ir labai tikslus matavimas. Taip yra todėl, kad daugelis vairuotojų retai reguliariai tikrina slėgį visuose ratuose ir kasdien tai daro „iš akies“, taigi ne itin tiksliai. Priklausomai nuo padangos ir jos profilio, 0,5 baro slėgio sumažėjimas gali būti nepastebimas, tačiau jis akivaizdžiai sumažina saugumą ir vairavimo tikslumą. Todėl naudojamos padangų slėgio stebėjimo sistemos.
Padangų slėgio davikliai. Daviklių tipai.
Davikliai gali pranešti apie oro slėgį dviem būdais – tiesiogiai arba netiesiogiai. Pirmuoju atveju sistemą sudaro slėgio jutikliai, įrengti padangose, paprastai ant ratlankio nuo vidurio, netoli vožtuvo. Radijo ryšiu jie realiuoju laiku siunčia informaciją apie slėgį kiekviename rate į automobilio valdymo bloką. Taip vairuotojas gali stebėti tikslias ir rekomenduojamas kiekvieno rato vertes atskirai. Žinoma, su sąlyga, kad sistema veikia tinkamai, o taip, deja, būna ne visada.
Priešingai, daug paprastesnė netiesioginė sistema naudoja ABS jutiklius, esančius mazguose, kad gautų dar vieną informaciją. Jei slėgis viename iš ratų sumažėja, tai reiškia, kad vienas iš ratų sukasi greičiau nei kiti, o tai gali reikšti slėgio sumažėjimą. Trūkumas yra tas, kad nėra informacijos apie tikslų slėgį ir nenurodoma, kuriame rate slėgis yra mažesnis. Sistema nėra labai tiksli, nes reaguoja tik į maždaug 20 proc. slėgio sumažėjimą. Tačiau jį remontuoti pigiau ir jis yra mažiau nepatikimas nei tiesioginis.
Automobiliuose su netiesioginiu matavimu prietaisų skydelyje užsidega tik slėgio sumažėjimo indikatoriaus lemputė, tačiau nėra galimybės rodyti kiekvieno rato slėgio vertės.
Slėgio daviklio tarnavimo laikas ir gedimo priežastys
Vidutinė tiesioginės ratų slėgio stebėjimo sistemos tarnavimo trukmė yra penkeri-septyneri metai, nors netrūksta atvejų, kai jutikliai susidėvi arba sugenda jau po dvejų-trejų metų nuo transporto priemonės įsigijimo. Dažnai padangos tarnauja ilgiau nei patys jutikliai. Rekomenduojame straipsnį – Kaip prailginti padangų tarnavimo laiką?
Dažna gedimo priežastis – mechaninis jutiklių pažeidimas keičiant padangas. Kartais vulkanizatoriai, norėdami ištaisyti pažeidimus, užklijuoja jutiklius, kad gedimas išryškėtų tik po tam tikro laiko. Kiekvieną kartą keičiant padangas svarbu paminėti autoservisui, kad mūsų automobilyje yra tiesioginė padangų slėgio matavimo sistema. Apie slėgio daviklių gedimą pranešama prietaisų skydelyje pasirodžius pranešimui, kad viename iš ratų sumažėjo slėgis. Pirma, vairuotoją erzina kontrolinė lemputė ir pranešimas, antra, jie „užmigdo“ vairuotoją, nes jis gali nepastebėti tikrojo slėgio sumažėjimo viename iš ratų.
Ką reikia žinoti apie padangų slėgio daviklius?
Paprastai padangų keitimas su slėgio davikliais kainuoja šiek tiek brangiau. Kaina daugiausia priklauso nuo konkretaus autoserviso, kuriame keičiamos padangos. Keičiant padangas reikia patikrinti, ar padangų slėgio davikliai tinkamai veikia. Todėl patartina įsitikinti, kad dirbtuvės turi reikiamą įrangą šiai operacijai atlikti. Siekiant sumažinti padangų slėgio jutiklio pažeidimo riziką, patartina kartu su ratlankiais turėti du padangų komplektus, kad nereikėtų nuimti padangų nuo ratlankių. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad keičiant padangas su slėgio davikliais, jiems reikia prisitaikyti. Kai kurie davikliai prisitaiko patys, tačiau pagal tam tikrą procedūrą, pavyzdžiui, važiuojant tam tikru greičiu tam tikrą atstumą. Kitiems gali prireikti apsilankyti aptarnavimo centre, o tai, žinoma, kainuoja papildomai. Daviklius galima keisti atskirai, po du (kiekvienai ašiai) arba kaip komplektą.
Taip pat verta prisiminti keletą dalykų. Jei sezoninis padangų su slėgio davikliais keitimas atliekamas ant lengvojo lydinio ratlankių, o mes norime juos pakeisti į plieninius ratlankius, turime atsižvelgti į tai, kad greičiausiai būsime priversti pirkti atskirus daviklius. Daugeliu atvejų padangų slėgio davikliai iš lengvojo lydinio ratlankių netinka plieniniams ratlankiams ir atvirkščiai. Be to, keičiant pačias padangas ir paliekant ratlankius, pakanka iš naujo nustatyti jutiklius. Kartais vulkanizatorius turės iš naujo sukalibruoti automobilio kompiuterį, tačiau paprastai tai jis padarys vietoje. Trečia, jei keičiami visi ratai, jutiklių ID numerius reikia iš naujo įvesti per OBD papildinį.
Apibendrinimas
Apibendrinant galima teigti, kad padangų slėgio davikliai yra naudinga įranga, kuri ne tik pagerina kelionės komfortą, bet ir saugumą. Būtina sąlyga – kad jie tinkamai veiktų. Pravartu turėti du padangų komplektus su ratlankiais (nebent turite vieną sezoninių padangų komplektą, kuris, beje, yra daug geresnių eksploatacinių savybių nei anksčiau). Be to, keičiant padangas verta kreiptis į patikimas dirbtuves ir įsitikinti, kad jose yra tinkama įranga padangoms su slėgio davikliais keisti. Davikliai yra trapūs ir juos pakeisti yra brangu, nors ne taip brangu kaip prieš kelerius metus. Pigesni pakaitalai yra išsigelbėjimas. Laimei, daugelis populiarių prekės ženklų vis dar siūlo ne tokią sudėtingą netiesioginę padangų slėgio matavimo sistemą.