Kai kalbama apie išmetimo sistemos remontą, paprastai aptariamas duslintuvas arba katalizatorius. Tačiau pamirštama apie rezonatorių, be kurio išmetimo traktas tinkamai neveikia.
Kas yra rezonatorius
Rezonatorius yra vienas iš transporto priemonės išmetimo sistemos komponentų. Jis yra tarp katalizatoriaus (arba liepsnos slopintuvo) ir duslintuvo. Pagal formą ir vidutinius matmenis rezonatorius yra maždaug toks pat arba šiek tiek mažesnis už duslintuvą.
Kam skirtas rezonatorius
Nepaisant formos ir dydžio panašumo, rezonatoriaus funkcijos skiriasi nuo duslintuvo funkcijų, nors yra tam tikrų panašumų. Pagrindinės rezonatoriaus užduotys yra šios.
Dujų pulsacijų, atsirandančių išmetimo kanale veikiant varikliui, išlyginimas
Tai pagrindinė rezonatoriaus funkcija. Priešingai, nei gali manyti į konstrukcijos labirintus neįsigilinęs vidutinis vairuotojas, išmetamųjų dujų srautas nėra tolygus, kai jis iš variklio patenka į gatvę. Tiesą sakant, tai nėra tolygus srautas, kurio greitis kinta tik nuo apsisukimų, o nuolatinis pulsuojantis atskirų dujų porcijų srautas. Šios pulsacijos variklio išėjime atitinka vidaus degimo variklio ciklus, tačiau toliau jos gali chaotiškai maišytis ir trukdyti pačios sau. Dėl dujų impulsų „stūmimo“ vienų į kitus išmetimo sistemoje atsiranda pasipriešinimas (priešslėgis). Dėl to sumažėja galia ir padidėja degalų sąnaudos. O išmetimo sistemą projektuojančių konstruktorių užduotis – padaryti, kad šie impulsai būtų kuo tvarkingesni ir nesusidarytų priešslėgis išmetamosiose dujose. Šiam tikslui pirmiausia reikia rezonatoriaus. Rezonatoriaus konstrukcija bus aptarta toliau.
Išmetimo sistemos keliamo triukšmo mažinimas
Rezonatorius atlieka šią funkciją kartu su duslintuvu, kuris yra pirmas žingsnis mažinant išmetimo tūrį.
Išmetamųjų dujų temperatūros mažinimas
Išmetamosios dujos, perėjusios per katalizatorių, kuriam, kad veiktų efektyviai, reikalinga aukšta temperatūra (todėl jis yra pirmas ant išmetimo vamzdžio), vis dar yra labai karštos – jų temperatūra siekia kelis šimtus laipsnių. Rezonatorius atvėsina srautą, todėl išmetimo sistemos komponentai vėliau nesudega. Taip pat skaitykite: „Ar galima važiuoti be katalizatoriaus? Kaip su technine apžiūra?“
Rezonatoriaus konstrukcija
Rezonatorius atrodo kaip paprasta metalinė sandari skardinė – jis dažnai vadinamas duslintuvu. Tačiau šio elemento struktūra yra daug sudėtingesnė, nei atrodo. Rezonatoriaus viduje yra keli skyriai, tarpusavyje sujungti vamzdžių tinklu. Šie vamzdeliai yra skirtingų formų ir skersmenų, o kai kurie iš jų pagaminti su specialia kryptine perforacija. Be to, šie vamzdeliai gali būti įterpti vienas į kitą, turėti atšakas ir t. t.
Iš esmės rezonatorius yra sudėtingai išaustas labirintas, kuriame „klaidžioja“ išmetamosios dujos, nuolat atsispindėdamos nuo sienelių ir prasiskverbdamos pro perforacijas. Taip jos sulėtina greitį ir iš dalies sumažina temperatūrą. Kartu sumažėja ir akustinis fonas.
Yra daug automobilių rezonatorių vidinės struktūros tipų ir potipių. Tačiau šis elementas turi tą pačią reikšmę: sumažinti dujų greitį ir jas atvėsinti, tuo pačiu metu reguliuojant bendro srauto pulsaciją pakeliui į duslintuvą.
Rezonatorių tipai
Klasikinis rezonatorius
Paprasčiausią konstrukciją sudaro pora vidinių pertvarų, sujungtų vienu arba dviem tarpiniais vamzdžiais. Iki masinio katalizatorių ir elektroninių valdymo sistemų diegimo eros tokios konstrukcijos buvo montuojamos mažos galios automobiliuose.
Jei pageidaujate, paprasčiausią rezonatorių galite pasigaminti patys (tai dažnai daro meistrai), turėdami tam tikrą medžiagų ir suvirinimo rinkinį. Žinoma, tokiu atveju nereikia kalbėti apie variklio efektyvumo didinimą.
Kombinuotas rezonatorius
Tokio tipo įranga įrengta visuose šiuolaikiniuose automobiliuose. Kombinuotą rezonatorių sudaro ne tik pertvaros ir vamzdžiai, bet ir kiti elementai. Pavyzdžiui, vidinis užpildas-šilumos izoliatorius, kuris sumažina kėbulo grindų virš „skardinės“ įkaitimą ir kartu tarnauja kaip akustinių bangų sugėriklis. Taip pat, kaip minėta pirmiau, gali būti įvairių atšakų, sudėtingų perforacijų, teleskopinė vamzdžių sistema (vienas kitame) ir kitų inžinerinių gudrybių.
Sportiniai rezonatoriai
Ši kategorija yra reta ir specifinė, palyginti su bendra išmetimo sistemų mase. Civilinėse išmetimo sistemose rezonatorius yra daugiafunkcinis, o sportinėse sistemose daugiausia dėmesio skiriama maksimaliam variklio našumui didinti. Kitaip tariant, triukšmo mažinimo ir šilumos izoliacijos savybės tampa antraeilėmis, o į pirmą vietą iškyla užduotis kuo labiau sumažinti dujų srauto trukdymą. Pasaulyje sportiniai rezonatoriai gali būti skirstomi į du tipus.
- Sportiniai rezonatoriai su sumažinta varža. Šių rezonatorių konstrukcija yra panaši į senųjų klasikinių rezonatorių, kurių konstrukcija yra paprasčiausia. Tačiau, priešingai nei masiniame segmente, sportinių rezonatorių konstrukcija kruopščiai apskaičiuojama gamykliniuose stenduose, kad būtų pasiektas kuo didesnis dujų srauto efektyvumas. Iš dalies dėl to nukenčia akustinis komfortas ir kiti parametrai.
- Tiesiaeigiai rezonatoriai. Kaip galima suprasti iš pavadinimo, šių „skardinių“ viduje nėra išsišakojančio vamzdžių ir skyrių tinklo. Eidamos pro tiesiaeigį rezonatorių, dujos susiduria su minimaliu pasipriešinimu, tik šiek tiek „nurimsta“ atsispindėdamos nuo sienelių. Projektuojant tiesiaeigį rezonatorių (kaip ir tiesiaeigį duslintuvą) siekiama bekompromisio išmetimo efektyvumo, mažai atsižvelgiant į kitus aspektus. Jis naudojamas tik lenktyniniuose automobiliuose.
Rezonatoriaus gedimas
Galimi tik du rezonatoriaus gedimai: išorinio apvalkalo perdegimas ir vidinės struktūros sunaikinimas – vamzdelių ir sienelių perdegimas. Tokie pažeidimai sukelia daugybę pasekmių.
- Padidėjęs triukšmo lygis. Iš pradžių labai būdingas išmetimo dujų „burbuliavimas“, kuris, didėjant degimo vietai, virsta garsiu nemaloniu riaumojimu. Žinoma, reikia pažymėti, kad sportinės išmetimo sistemos iš pradžių yra linkusios į žemą toną. Tačiau pažeidus rezonatorių, garsas tampa aštresnis ir garsesnis.
- Išmetamųjų dujų kvapas salone. Jei rezonatoriaus išorinės sienelės nesandarios, dujos į išorę išsiskiria priekinio keleivio grindų srityje.
Išorinio rezonatoriaus (ir apskritai išmetimo sistemos) sandarumo ypatybė yra ta, kad pažeidimų mastas, ypač aktyviai važiuojant, gali lavinos principu didėti. Šiandien tai nedidelis garsas grindų plote, o po poros dienų, kitą kartą aktyviai pajudėjus nuo šviesoforo, staiga pasigirsta kurtinantis riksmas – nedidelė išdegusi skylutė smarkiai padidino savo plotą. Todėl atsiradus pirmiesiems rezonatoriaus pažeidimo požymiams, rekomenduojama kuo greičiau jį pakeisti arba atlikti kokybišką remontą suvirinant. Kaip avarinį variantą galite naudoti specialią aukštos temperatūros išmetimo sistemoms skirtą pastą, tačiau nereikėtų tikėtis, kad tai bus visavertis remontas.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.