Vyresnio amžiaus vairuotojų tema dažnai sukelia karštas diskusijas. Kai į rimtą avariją patenka garbaus amžiaus žmogus, prasideda skambučiai: „Siųskite šiuos pagyvenusius vairuotojus pasitikrinti sveikatą! Atimkite iš jų vairuotojo pažymėjimus!“ Šiuo klausimu pasisakė net Briuselis. Tačiau ar tiesa, kad vyresnio amžiaus vairuotojai kelia didelį pavojų keliuose?
Žiniasklaida ir viešoji nuomonė dažnai linksta į sensacijas, o iš politikos formuotojų tikimasi, kad jie tokius klausimus nagrinės ramiai, objektyviai ir be emocijų. Taigi, ką atskleidžia duomenys? Statistinė analizė, atlikta remiantis 11 metų policijos ataskaitomis, rodo stulbinantį dėsningumą: 18-24 metų amžiaus jauni vairuotojai sukelia gerokai daugiau eismo įvykių nei vyresni. Tiesą sakant, vyresni nei 60 metų vairuotojai sukelia keturis kartus mažiau eismo įvykių nei jų jaunesni kolegos, skaičiuojant kiekvienai amžiaus grupei tenkančiam 10 000 žmonių.
Kyla svarbus klausimas: kodėl eismo įvykių statistikoje dominuoja jauni vairuotojai?
Jaunimo lengvabūdiškumas
Atsakymas slypi elgesyje. Jaunesni vairuotojai dažnai elgiasi neatsargiai, jaunatviškai drąsiai ir stokoja patirties. Daugelis siekia padaryti įspūdį bendraamžiams, o tai gali lemti pavojingą vairavimą. Alkoholis, narkotikai ir vairavimas vėlai vakare po vakarėlių dar labiau paaštrina problemą, paversdami savo transporto priemones potencialiais pavojais.
Tragiškos istorijos, kai iš naktinių klubų grįžtantys jaunuoliai sudaužo automobilius ir mirtinai susižaloja ne tik savo, bet ir nepilnamečių keleivių gyvybes, deja, yra pernelyg gerai pažįstamos.
Amžiaus išmintis
Priešingai, vyresnio amžiaus vairuotojai turi ilgametę patirtį ir didesnį atsakomybės jausmą. Jie nebejaučia poreikio įrodyti savo vertę ar rizikingai elgtis. Narkotikų vartojimo šioje grupėje praktiškai nėra. Be to, naujausi duomenys rodo, kad per pastaruosius ketverius metus vyresnių nei 60 metų vairuotojų eismo įvykių skaičius mažėjo.
Ar reikėtų reikalauti reguliarių medicininių patikrinimų?
Kai kurie teigia, kad vyresnio amžiaus vairuotojai turėtų reguliariai tikrintis sveikatą, galbūt kas penkerius metus, kad įsitikintų, ar jie gali vairuoti. Tačiau jei šią logiką taikysime vyresnio amžiaus vairuotojams, ar nevertėtų jauniems vairuotojams, kurie statistiškai yra daug pavojingesni, taikyti dar griežtesnius reikalavimus? Kasmetinis medicininis ir psichologinis 18-24 metų amžiaus vairuotojų įvertinimas galėtų padėti nustatyti, kurie yra linkę į neatsargumą arba kurie nepaiso kitų saugumo.
Be to, dabartinė vairuotojų sveikatos patikrinimų sistema yra ydinga. Šie patikrinimai dažnai laikomi tik formalumu, todėl netinkami vairuotojai gali praslysti pro plyšius. Tai ne tik vyresnio amžiaus vairuotojų, bet ir jaunų vairuotojų, kurių regėjimas ar refleksai gali pablogėti, pavyzdžiui, dėl per ilgo laiko praleidžiamo prie ekrano, problema.
Reikia apgalvotos politikos
Politikai turi atsispirti siekiui priimti populistines priemones, kurios atrodytų griežtos vyresnio amžiaus vairuotojams, tačiau ignoruotų pagrindines kelių eismo saugumo problemų priežastis. Visuotinis požiūris, grindžiamas tik amžiumi, gali nesąžiningai nubausti daugelį atsakingų vairuotojų, tačiau nesprendžia tikrosios problemos – vairuotojų, nepriklausomai nuo jų amžiaus, elgsenos ir pasirengimo.
Labai svarbu taikyti duomenimis pagrįstą metodą. Įstatymai ir taisyklės turi būti pagrįsti objektyvia analize, o ne visuomenės spaudimu ar politiniu patogumu. Eismo sauga gali pagerėti tik tada, kai visi vairuotojai – tiek jauni, tiek seni – bus vertinami teisingai ir visapusiškai.