Nuo vairavimo kursų pradžios mums diegiama mintis, kad dėl automobilio ir savo piniginės turime kuo dažniau stabdyti varikliu. Tačiau ar stabdymas varikliu (stabdymas pavaromis) tikrai yra geras dalykas? Paaiškiname.
Daugelis mūsų skaitytojų tikriausiai prisimena, kaip vairavimo kursuose buvo nuolat ir kuo dažniau atkreipiamas dėmesys į stabdymą varikliu. Ar tai yra gera praktika? Daugeliui vairuotojų šis klausimas tampa gyvų diskusijų pradžia. Vieni šį metodą vadina nuobodžiu, o kiti liaupsina jo naudą. Kita vertus, ekspertai neabejoja, kad šį metodą verta įvaldyti.
Stabdymas varikliu arba stabdymas pavaromis – kas tai yra?
Kelyje pasitaiko situacijų, kai reikia staigiai stabdyti naudojant stabdžius. Tačiau daugelyje kitų situacijų nereikia naudoti stabdžių pedalo (bent jau ne tiek daug) ir galima stabdyti palaipsniui, naudojant variklį. Tai ypač naudinga kalnuose, artėjant prie sankryžų ar šviesoforų.
Stabdymas varikliu – tai automobilio lėtėjimas atleidžiant akceleratoriaus pedalą ir palaipsniui mažinant pavaras. Atleidus akceleratoriaus pedalą uždaromas oro įsiurbimo vožtuvas ir sukuriamas oro įsiurbimo efektas, panašus į dulkių siurblio. Apribojus oro srautą į cilindrus, išsiurbiama energija ir sukuriama stabdymo jėga, kuri stabdo automobilį. Variklio stabdymas veikia tik tada, kai automobilis įjungtas. Kai automobilis važiuoja neutralioje padėtyje, stabdymo jėga neveikia vairo mechanizmo, todėl ratai ir toliau sukasi tuo pačiu greičiu. Stabdymą galite pagreitinti perjungdami dar žemesnę pavarą. Kuo didesnis variklio sūkių dažnis (RPM), tuo didesnė stabdymo jėga veikia ratus.

Kaip vyksta stabdymas pavaromis?
Įprastuose lengvuosiuose automobiliuose stabdžių sistemos nėra pritaikytos nuolatiniam darbui didelėmis apkrovomis. Todėl važiuojant kalnuose stabdžių skystis gali lengvai perkaisti ir dėl to sumažėti stabdymo galia. Kad taip nenutiktų, reikia stabdyti varikliu.
Automobilyje su mechanine pavarų dėže stabdymas varikliu yra paprastas, nors pradedantiesiems vairuotojams gali prireikti kelių bandymų, kad jį įvaldytų. Iš tikrųjų važiuojama su įjungtomis pavaromis, nespaudžiant akceleratoriaus pedalo ar sankabos. Stabdysite pasirinkę tinkamą pavarų perdavimo skaičių.
Pavyzdžiui, jei važiuodami 60 km/val. greičiu ketvirta pavara ir artėdami prie šviesoforo norite stabdyti varikliu, atleiskite akceleratoriaus pedalą ir sumažinkite pavarą į trečią arba antrą, atsižvelgdami į savo automobilio ypatumus. Kuo žemesnė pavara, tuo greitesnis lėtėjimas, bet tuo didesnis variklio sūkių dažnis.
Stabdymas varikliu – tai įmanoma ir su automatinėmis pavarų dėžėmis.
Naudojant automatines pavarų dėžes dažnai galima stabdyti varikliu, tačiau tai taikoma tik pavarų dėžėms, kuriose įrengtas sekvencinis režimas ir (arba) mentelės.
Privalumai stabdant varikliu
Vienas didžiausių stabdymo varikliu privalumų – ilgesnis stabdžių diskų ir trinkelių tarnavimo laikas. Be to, stabdant varikliu taupomi degalai. Varikliuose, kuriuose įrengta degalų įpurškimo sistema, stabdant variklį degalai nedozuojami.
Į ką vertėtų atkreipti dėmesį stabdant pavaromis?
Tačiau yra ir rizikos. Jei stabdote varikliu ant slidžios dangos, ypač žiemą, turėtumėte žinoti, kad netinkamai taikydami stabdymo būdą galite nuslysti. Taip gali nutikti, jei nuspręsime sumažinti pavarą ir pasirinksime netinkamą pavarų santykį. Jei perjungiame pavarą, kuri yra už pasirinkto pavarų perdavimo skaičiaus ribų arba vos už jo ribų. Tarkime, norime sumažinti pavarą iš penktos į antrą važiuodami 90 km/h greičiu. Tuomet sūkių dažnis staiga padidėja nuo mažesnių nei 1700 iki viršutinės ribos, dėl to automobilis ima trūkčioti ir gali kilti slydimas. Kad to išvengtumėte, geriau naudoti laipsnišką mažinimą, pavarą po pavaros.
Jei planuojate sumažinti pavarą be bet kurio iš pavarų perjungimo laipsnių, numanykite, kad tai darant variklio sūkių dažnis smarkiai padidės. Todėl, paspaudę sankabą, turite ne tik perjungti pavarą svirtimi, bet ir paspausti akceleratoriaus pedalą, kad padidintumėte variklio sūkius, ir tik tada atleisti sankabą. Tačiau tam reikia išmanyti savo automobilį ir jo optimalias apsukas, nes priešingu atveju automobilis ims trūkčioti. Atkreipiame dėmesį, kad bet koks trūkčiojimas kenkia sankabai.

Kada nereikia stabdyti varikliu?
Stabdymas varikliu taip pat neturėtų būti naudojamas, kai reikia avariniu būdu sustabdyti transporto priemonę. Variklio stabdymas taip pat gali turėti neigiamos įtakos dvigubos masės smagračio ilgaamžiškumui. Dviejų masių smagračio paskirtis – slopinti variklio vibracijas, o jo pakeitimas kainuoja ne pigiai. Bet koks trūkčiojimas ar pernelyg didelis sūkių dažnio \”šokinėjimas\” sutrumpina dviejų masių smagračio tarnavimo laiką. Tai ypač pasakytina apie dyzelinius variklius, kurių apsukų tolerancija yra mažesnė nei benzininių variklių.
Stabdymas varikliu hibridiniuose ir elektriniuose automobiliuose
Elektromobiliuose ir hibridiniuose automobiliuose variklio stabdymas atlieka labai svarbų vaidmenį. Taip ne tik taupoma stabdžių sistema, bet ir atkuriama stabdymo energija bei įkraunami akumuliatoriai. Visiškai hibridiniuose automobiliuose, pavyzdžiui, „Toyota Prius“ arba „Corolla“, akumuliatoriai įkraunami daugiausia rekuperacijos būdu, t. y. išgaunant stabdymo energiją. Hibridiniuose ir elektriniuose automobiliuose stabdant varikliu reikia transmisijoje pasirinkti specialų \”B\” režimą (energijos rekuperacija) ir atleisti akceleratoriaus pedalą artėjant prie sankryžų, važiuojant kalnuose ir pan. Taip sutaupoma daug degalų, be to, padidėja komfortas ir pagerėja važiavimo sklandumas.