Triukšmas nuleidžiant priekinį stiklą, negalėjimas tiksliai uždaryti priekinio stiklo, nereagavimas į valdymo mygtuką – tai dažniausi automobilių elektrinių langų pakėlėjų gedimų simptomai. Nors gedimas nepavojingas vairavimo saugai, dėl jo transporto priemonė tampa neeksploatuojama. Kaip galite važiuoti per lietų su atidarytu langu arba statyti automobilį neuždarytu langu? Deja, kai kuriuose automobiliuose langų pakėlėjai gana dažnai sugenda.
Šiais laikais sunku įsivaizduoti automobilį be elektra atidaromų langų. Rankiniai alkūniniai krumpliaračiai jau beveik liko praeityje. Elektros sistema neužima daug vietos, jos mechanizmas paslėptas durelėse. Tai tik nežymiai padidina automobilio kainą. Su aktyviosiomis saugos sistemomis (ADAS), kurių palaikymas kainuoja tūkstančius eurų, šio patogumo kaina beveik nepastebima. Tačiau reikėtų nepamiršti prižiūrėti ne tik priekinius, bet ir šoninius langus.
Kodėl sugenda elektriniai langų pakėlėjai?
Elektriniai langų pakėlėjai sugenda dėl kelių priežasčių, pvz:
- Bloga automobilio gamintojo naudojamų keltuvų kokybė arba prasta remonto metu naudojamų pakaitinių keltuvų kokybė. Kartais keltuve būna vienas silpnas komponentas, pavyzdžiui, pagamintas iš plastiko, kuris sugenda ir neleidžia veikti visam mechanizmui.
- Trūksta tepalo, kuris metams bėgant išdžiūsta arba išbėga, todėl mechanizmas užstringa. Mechanizmą sutepti sunku, nes reikia nuimti durų pusę. Daugelis žmonių pamiršta tai padaryti. Tepimui patartina naudoti standartinį baltą tepalą.
- Dėl labai dažno naudojimo komponentas susidėvi, kaip įprasta mechaniniams komponentams. Tačiau saugokitės. Kartais pasitaiko, kad sugenda retai naudojamas pakėlėjas, pavyzdžiui, galinio lango pakėlėjas automobilyje, kuriuo nuolat važinėja tik vairuotojas arba vairuotojas ir priekinės sėdynės keleivis. Mechanizmas nebuvo suteptas ir užsikimšo.
- Metalinio mechanizmo korozija, atsiradusi dėl į duris patekusio vandens ar drėgmės.
- Pažeisti maitinimo ir valdymo kabeliai. Tokiu atveju kištukas gali būti suteptas riebalais (dėl drėgmės), laidai gali būti nutrūkę (pvz., pažeidus guminį dangtelį, kuris saugo laidus, nutiestus tarp durelių ir kėbulo), arba gali būti padaryta kitų pažeidimų.
- Elektros variklio perdegimas. Tokiu atveju priežastis gali būti trumpasis jungimas arba pernelyg intensyvus prietaiso naudojimas, pvz., kai su elektra valdomais langais žaidžia vaikas.
- Sugedus bet kuriam elektra maitinamam komponentui pirmiausia reikia patikrinti saugiklį. Saugiklių dėžutė yra po vairu. Ant viršutinio dėžutės korpuso yra saugiklių žymos – kuris saugiklis yra atsakingas už kurią grandinę.
Paprasčiausias saugiklio pakeitimas yra tik pradžia. Nesėkmės gali kartotis. Jei saugiklis perdegė, grandinėje yra trumpas jungimas. Taip pat galėjo būti pažeista relė, atsakinga už elektra valdomų langų veikimą. Relė gali būti po vairu esančioje dėžutėje kartu su saugikliais arba po variklio dangčiu esančioje dėžutėje.
Sugedusio elektrinio langų pakėlėjo simptomai
- Pertraukiamas pakėlėjo veikimas (pakėlėjas sustoja darbo metu);
- Stiklas užsidaro netiksliai, tarsi būtų išlindęs iš bėgio (išsikišęs) arba nesiekia viršutinio lango krašto;
- Judėdamas stiklas kelia didelį triukšmą;
- Uždarant langą stiklas su didele jėga atsitrenkia į viršutinį lango rėmą;
- Stiklas nereaguoja į valdymo mygtuko paspaudimą.
- Ką daryti, jei stiklas neužsidaro? Tikrai neverta su juo kovoti, nes tai didina žalą. Langą reikia apsaugoti plėvele (kad automobilis būtų apsaugotas nuo lietaus) ir, deja, reikia apsilankyti autoservise.
Teoriškai automobilio langai turėtų būti apsaugoti nuo iškritimo ir užfiksuoti uždarytoje padėtyje. Tačiau praktikoje tai gali skirtis.
Sugedusio elektrinio lango pakėlėjo remontas
Kaip minėjome anksčiau, jei mechanizmas visiškai neveikia (nereaguoja į valdymą), pirmiausiai mechanikas (arba vairuotojas, jei gali tai padaryti pats) turi patikrinti saugiklį ir relę.
Kaip atliekamas remontas?
- Jei laidai pažeisti, galima naudoti visą naują laidų pluoštą, vedantį į duris, arba pakeisti vieną konkretų laidą (yra specialių remonto rinkinių).
- Jei mechanizmas pažeistas, montuojamas visiškai naujas lango pakėlimo mechanizmas. Tam reikia nuimti durelių šonus ir kitus durelių viduje esančius dangtelius. Sugadinti mechanizmai neremontuojami. Nebent pakaktų juos išvalyti (pašalinti rūdis) ir sutepti. Tačiau tai retai pagerina situaciją.
- Kaip ir mechanizmas, keičiamas sugedęs (perdegęs) lango pakėlimo variklis.
Elektra valdomi langai – šiek tiek techninių detalių
Nesame autoservisų portalas, todėl išsamiai neaptariame elektrinio lango mechanizmo veikimo ir konstrukcijos. Tačiau tikrai pravers tam tikra pagrindinė techninė informacija. Kaip sukonstruota elektra valdomų langų sistema?
Automobilio durelių viduje yra:
- Valdiklis (D ir E klasės automobiliuose gali būti prijungtas prie komforto kompiuterio);
- Elektros variklis;
- Priekinio stiklo pakėlimo mechanizmas su užraktais stiklui prilaikyti. Naujesniuose automobiliuose gali būti jutikliai, kad būtų išvengta pirštų suspaudimo ir kitų sprendimų;
- Elektros laidai, kurie atlieka maitinimo ir valdymo funkciją.
Kaip sukonstruotas mechanizmas?
Paprastai yra trapecijos formos metalinis elementas, plastikinis ratas, tam tikro ilgio plieninis trosas ir stiklo atraminis elementas, kuris sujungiamas, kad užfiksuotų stiklą uždarytoje padėtyje (plastikinių dantukų išdėstymas).
Yra ir kitų sprendimų, tačiau mūsų paminėtasis yra populiariausias.
Galiausiai įdomus faktas: pirmieji elektra valdomi langai buvo panaudoti 1956 m. amerikietiškame automobilyje „Lincoln Continental Mk.II“.