Kai kurie automobiliai vis dar dažniau nei dažnai tampa nusikaltėlių aukomis. Paaiškiname, kaip veikia vagys ir ką galite padaryti, kad apsunkintumėte jų užduotį.
- Vagys į automobilius vis rečiau patenka jėga. Jiems padeda moderni įranga.
- Vagys dažnai būna pasirengę ir aprūpinti įranga vogti tik tam tikrų modelių automobilius, kuriuose jie specializuojasi.
- Sparčiai auga katalizatorių vagysčių problema. Tai pasaulinis reiškinys.
Kai kurie žmonės vis dar galvoja, kad automobilio vagis – tai, kaip ir praėjusio amžiaus 9-ajame dešimtmetyje, sportinį kostiumą vilkintis banditas, kuris daužo langus, naudoja laužtuvą (įrankį, kuriuo jėga išlaužiamos spynos) ir atsuktuvą, o patekęs į automobilį užveda jį laidais. Kiti mano, kad šiuolaikiniai vagys turi būti aukštos klasės kompiuterių ir elektronikos specialistai, jei gali susidoroti su sudėtingomis šiuolaikinių automobilių technologijomis ir pažangiomis apsaugos priemonėmis.
Iš tikrųjų vagys, kurie atitinka vieną ar kitą iš šių stereotipų, yra absoliuti išimtis. Iš tikrųjų, turint tik įrankius, kuriais galima jėga išlaužti dureles, spyneles ar užvedimą, šiuolaikiniame automobilyje nedaug ką galima padaryti. Kita vertus, taip pat nėra taip, kad vagystes įvykdytų išskirtiniai automobilių elektronikos specialistai – aukštos kvalifikacijos šios srities specialistai nesunkiai gali rasti sąžiningą darbą už tokią didelę kainą, kad rizikuoti neapsimoka.
Kas nutinka su pavogtais automobiliais?
Didžioji dauguma Lietuvoje pavogtų automobilių yra išardomi dalims. Priklausomai nuo transporto priemonės tipo (be kita ko, nuo to, kokia didelė rizika, kad automobilyje gali būti sumontuotos sunkiai aptinkamos ir užblokuojamos vietos nustatymo sistemos), nusikaltėliai naudoja du metodus. Pirmasis – pavogtas automobilis nuvežamas tiesiai į „garažą“, kur per kelias valandas išmontuojamos visos vertingos ir lengvai parduodamos detalės, o likusios dalys išvežamos į metalo laužo supirktuves arba tiesiog išvežamos į laukus ar miškus.
Brangesnių automobilių, kurie gali turėti pažangesnes vietos nustatymo sistemas (pavyzdžiui, GPS lokatoriais ir GSM perdavimo sistema pagrįstos sistemos nusikaltėliams nekelia problemų), atveju automobilis po vagystės pastatomas, pavyzdžiui, gyvenamųjų namų kvartalo automobilių stovėjimo aikštelėje arba nuošalioje vietoje, kur jis nėra pastebimas. Jei per keliasdešimt valandų policija arba saugos įmonės komanda, turinti susigrąžinti automobilį, nepasirodo, automobilis tik tada grąžinamas į „garažą“. Taip sumažinama rizika, kad, pavyzdžiui, atsitiktinis patrulis sustabdys automobilį, nes pareigūnai vis dar turės „šviežią“ pranešimą apie vagystę. Taip pat skaitykite: „Šį jungiklį galinėse durelėse turi beveik kiekvienas automobilis. Ar žinote, kam jis naudojamas?“
Pavogti, kad būtų galima „atstatyti“ automobilius po avarijų
Kas atsitinka su likusiomis neišardytomis pavogtomis transporto priemonėmis? Dalis jų įteisinama naudojant sudaužytų ar sudegusių automobilių dokumentus – ne veltui draudikų organizuojamuose aukcionuose, o taip pat interneto skelbimų portaluose, į automobilius vos panašūs, tačiau turintys „tvarkingus dokumentus“, registruoti Lietuvoje, su švariais įrašais, laužai turi didelę paklausą ir pasiekia stebėtinai aukštas kainas, nors joks protingas žmogus net neįsivaizduoja, kad juos galima kaip nors suremontuoti.
Atsižvelgiant į dabartines detalių ir paslaugų kainas, pigiau pervirinti ar net išmušti „VIN numerį“ ant automobilio iš „nežinomo šaltinio“ nei gelbėti smarkiai apgadintą automobilį. Nedidelė dalis automobilių (ką tik pavogtų arba jau su pakeistais identifikavimo elementais) yra eksportuojama iš Lietuvos.
Kaip vyksta automobilio vagystė?
„Spontaniškos“ vagystės, t. y. atvejai, kai vagis atsitiktinai pamato automobilį gatvėje ir iš karto į jį įsilaužia, yra visiškai nereikšmingi. Nusikaltėliai labai gerai žino, kokių modelių jie ieško – dažnai užsakymas būna toks tikslus, kad ieškoma konkretaus senumo, konkrečios spalvos, o kartais net su konkrečia įranga automobilio. Lengviausia tokį automobilį rasti, be kita ko, automobilių stovėjimo aikštelėse prie prekybos centrų, kur stovi šimtai automobilių, kuriuos galima apžiūrėti nesukeliant įtarimo ir net bandyti patikrinti ar išjungti apsaugos prietaisus.
Daugelis vairuotojų mano, kad prie prekybos centrų esančios automobilių stovėjimo aikštelės yra saugios, nes jose paprastai būna daug žmonių ir paprastai yra apsauga bei vaizdo stebėjimo kameros. Tačiau praktika rodo, kad net jei vaizdo stebėjimo kamerų įrašuose užfiksuota, kaip nusikaltėliai įsėda į svetimą automobilį, vėliau juos atpažinti labai sunku – užtenka beisbolo kepurės, tamsių akinių arba, po COVID-19 pandemijos, nekrintančios į akis veido kaukės, kad įrašas taptų beveik nenaudingas. Vagys tiksliai žino, kur palikti automobilį, kad stebėjimo vaizdo įraše nebūtų matyti, kaip jie pasirodo prie prekybos centro.
Jei automobilio negalima pavogti iš karto paprastu ir nepastebimu būdu, nusikaltėliai jį seka ir stebi, kur jis stovi. Jei manote, kad jūsų automobilis saugus požeminėje automobilių stovėjimo aikštelėje ar net namo, kuriame yra matomos stebėjimo kameros, įvažiavime, klystate – patekti į tokias vietas profesionalams nesunku. Taip pat skaitykite: „Galbūt nežinote, kad ją turite automobilyje. Tai naudinga funkcija“.
Kiek laiko užtrunka pavogti automobilį?
Tai priklauso nuo konkretaus atvejo – kartais tai trunka lygiai tiek pat laiko, kiek reikia teisėtam savininkui išvažiuoti. Tačiau kartais vagys būna tokie ryžtingi, kad jei niekas jiems netrukdo ir jie sprendžia „sudėtingą atvejį“, jie dirba su vienu automobiliu iki kelių valandų, dažnai dalimis.
Kartais, pavyzdžiui, pirmiausia įsilaužiama į automobilį ir tik tada sužinoma, ar jame yra vietos nustatymo sistema arba įspėjimas apie vagystę. Jei po tokio bandymo vietoje nepasirodo, pavyzdžiui, saugos bendrovės intervencijos komanda, nusikaltėliai žino, kad automobilį galima be baimės nugabenti į „garažą“.
Lagamino metodas
Tai jau kelerius metus ne tik Lietuvoje populiarėjantis automobilių vagystės būdas. Jis leidžia itin lengvai pavogti automobilius, kuriuose įrengtos prieigos be raktų sistemos „KeylessGo“. Kaip veikia ši sistema? Automobilio salone ir išorėje (pvz., durelių rankenėlėse) yra jutikliai, kurie stebi, ar yra raktelis. Kai raktelis (o su juo ir įgaliotasis automobilio naudotojas) pasirodo prie durų, sistema įjungia budėjimo režimą, kad atrakintų spyneles, kai raktelis aptinkamas salone, tiesiog paspauskite užvedimo mygtuką, kad užvestumėte variklį.
Automobilio vagystės lagamino metodu įranga susideda iš dviejų dalių ir yra tarsi „signalo ilgintuvas“. Gamyklinės sistemos yra sukonfigūruotos taip, kad automobilis galėtų susisiekti su rakteliu kelių centimetrų, o kartais ir kelių metrų atstumu. Moduliai, turintys veiksmingas antenas ir galingus siųstuvus, leidžia šį atstumą padidinti net iki kelių šimtų metrų!
Toks „lagaminėlis“ (nors tai gali būti ir kuprinė arba į planšetinį kompiuterį panašus įrenginys) turi būti pastatytas netoli aktyvaus rakto – ne didesniu kaip kelių metrų atstumu. Tai nėra sunku, pakanka, kad vienas iš nusikaltėlių kurį laiką vaikščiotų paskui vairuotoją, kuris raktą laiko kišenėje, arba prieitų prie namo, prie kurio stovi automobilis – žmonės paprastai raktus palieka prie įėjimo durų arba prie namo langų, todėl vagystė tampa formalumu.
Tada antrasis vagis stovi prie automobilio, atidaro jį, užveda ir nuvažiuoja. Bet kuri automobilio be rakto prieigos sistema yra sukonfigūruota taip, kad, užvedus automobilį, raktelio važiuojant nebereikia. Nors automobilis signalizuoja, kad raktelis nebuvo aptiktas, variklis neišjungiamas, jei dėl kokių nors priežasčių važiuojant raktelis nustotų perduoti signalą, o tai keltų avarijos pavojų. Todėl, užvedę automobilį, galite važiuoti, kur tik norite.
Tokio tipo įranga prieš daugelį metų buvo sukurta slaptųjų tarnybų užsakymu (pvz., telefoninių pokalbių pasiklausymui automobiliuose), tačiau jau daugelį metų ją siūlo bendrovės, aprūpinančios visus norinčius už ją sumokėti. Prieš kelerius metus šis rinkinys kainavo tiek, kiek vidutinės klasės automobilis – dabar jį galima įsigyti daug pigiau, todėl investicijos į vagystes greitai atsiperka.
Automobilių gamintojai apie šią saugumo spragą žinojo jau daugelį metų, tačiau nenorėjo jos pašalinti. Sprendimų yra keletas – pakanka raktelyje naudoti specialią sistemą, kuri „užmigdo“ į šalį atidėtą raktelį, arba tiksliai stebėti signalo perdavimo laiką – naudojant „lagaminus“ šis laikas pastebimai pailgėja.
Žinoma, automobilių su „KeylessGo“ naudotojai paprastai gali atsisakyti patogumo ir išjungti sistemą, tačiau tai vis dėlto yra prastas sprendimas. Pardavėjai, parduodantys ypač pažeidžiamus vagystėms automobilius, siūlo įrengti papildomas apsaugos priemones, nepriklausomas nuo gamyklinio imobilizatoriaus, o tai gerokai apsunkina nusikaltėlių darbą, tačiau taip pat nemažai kainuoja ir kelia papildomą nesėkmės riziką. Ne gamykliniai apsaugos įtaisai taip pat itin dažnai apsaugo automobilius nuo teisėtų naudotojų.
Be to, yra paprastesnių, mažiau rizikingų ir labai veiksmingų raktų saugojimo būdų, išskyrus jų slėpimą metalinėse dėžutėse, puoduose ar šaldiklyje. Pavyzdžiui, „Keyless Protector“ – miniatiūrinis įtaisas, leidžiantis apsaugoti daugumos šiuolaikinių automobilių raktelius neatsisakant patogumo. Tai yra raktą maitinančio akumuliatoriaus perdanga su išmania elektronika, kuri išjungia siųstuvo maitinimą tais atvejais, kai kas nors pašalinis gali „pratęsti signalą“. Taip pat skaitykite: „Kodėl automobilio raktelį laikau alaus skardinėje? Nes taip pigiau“.
Vagys negali nuskaityti neįjungto nuotolinio valdymo pulto. Apsaugos įrenginys automatiškai įsijungia maždaug po 20-25 žingsnių. Jei raktas paliekamas nejudinamas (pvz., ant spintelės, kabliuko), po kurio laiko įrenginys taip pat išjungia maitinimą. Apsauginis raktelis nepriima ir nesiunčia signalo, kad atidarytų automobilį ir užvestų variklį. Norėdami įjungti raktelį, prieikite prie automobilio ir du kartus bakstelėkite kišenėje esantį raktelį.
„Game Boy“ metodas
Vadinamasis „Game Boy“ tampa vis populiaresniu „žaislu“ tarp Europos automobilių vagių. Tai Bulgarijos bendrovės, oficialiai siūlančios įrankius šaltkalviams ir šaltkalvių paslaugoms, gaminys, kuriuo mielai apsirūpina ir tarnybos, kartais turinčios interesą nepastebimai apieškoti automobilį ar… ką nors į jį įdėti.
Pavadinimas kilo iš to, kad prietaisas sumontuotas dėkle, apgaulingai primenančiame vieną iš kultinio elektroninio žaidimo modelių. Skirtingai nei „lagaminėlyje“, bulgariškam „Game Boy“ nereikia kontaktuoti su originaliais automobilio rakteliais – tereikia prieiti prie automobilio ir akimirką palaukti, kol prietaisas sugeneruos kodus, reikalingus automobiliui atidaryti ir jo apsaugos priemonėms išjungti.
Tačiau įranga nėra tokia universali kaip „lagaminėlio“ vagystės rinkinys – ji gali veikti su pasirinktų japoniškų ir korėjietiškų markių automobiliais. Jei automobilių stovėjimo aikštelėje pamatysite žmogų „žaidžiantį žaidimą“ – tuomet iš tiesų galite būti vagystės liudininkais!
„Magiškos dėžutės“ metodas
Žinoma, ne tik automobiliai su „KeylessGo“ sistemomis yra pažeidžiami dėl vagystės – daugumoje šiuolaikinių automobilių apsaugą nuo vagystės galima išjungti prijungus atitinkamą aparatinę įrangą prie automobilio diagnostikos lizdo arba prie atitinkamos automobilio duomenų magistralės vietos. Kai kurie vagys naudoja originalius diagnostikos kompiuterius, kiti iš prietaisus iš specializuotų tiekėjų. Perka nepastebimai atrodančius modulius su paprastomis instrukcijomis „prijunkite čia ir čia, paspauskite raudoną mygtuką, užveskite automobilį“, visa kita turėtų padaryti modulyje esanti elektronika.
Oficialiai tai yra moduliai, skirti, pavyzdžiui, avariniams automobilių užvedimo įtaisams, skirti šaltkalviams arba servisams, neoficialiai…. neoficialiai visi žino, kam jie gali būti naudojami. Tačiau tokį modulį naudoti sudėtingiau nei „lagaminėlio“ metodą – kai kuriuose automobiliuose reikia jėga išmušti spynelę (tam galima įsigyti ir paruoštų, specializuotų, daugiau ar mažiau subtilių įrankių), palįsti po automobiliu arba nuimti ratų posparnį, kad patektumėte į konkrečią įrengimo vietą. Šio tipo įranga taip pat nėra universali – paprastai ji veikia tik su tam tikra valdiklio versija. Jei automobilyje yra papildomų saugos priemonių arba, pavyzdžiui, jis yra kitokio senumo, nei vagys ketino, už didelius pinigus nupirkta „maža dėžutė“ gali neveikti arba gali paaiškėti, kad, pavyzdžiui, reikiamas laidas ar kištukas yra ne ten, kur vagys ketino jį prijungti.
Saugumo specialistai taip pat kartais perkelia OBD borto diagnostikos lizdą ir gamyklinėje vietoje palieka tik imitacinį lizdą be ryšio su kompiuteriu. Kitas vagystės būdas: vagis pasirodo su savo variklio valdymo bloku, iš kurio pašalintos apsaugos priemonės, ir jį sumontuoja vietoje originaliojo – tuomet automobiliui užvesti gali pakakti į uždegimą įkišto atsuktuvo.
Raktų vagystės ir apiplėšimai
Žinoma, automobilį galima pavogti ir be specialios įrangos ar žinių, pavyzdžiui, užpuolus savininką, išviliojus jį iš automobilio arba tiesiog pavogus raktelius, pavyzdžiui, iš sporto salės spintelės arba iš restorane ant pakabos pakabintos striukės. Nors raktų vagystė „nelaimingo atsitikimo“ atveju vagies procesinės padėties nekeičia, užpuolimas ir automobilio paėmimas jėga reiškia rimtesnius kaltinimus ir didesnį policijos ryžtą sulaikyti nusikaltėlį, todėl tokių atvejų pasitaiko vis mažiau.
Vagystė apgaulės būdu
Draudimo bendrovių ir lizingo bendrovių atstovai neoficialiai teigia, kad dėl COVID-19 pandemijos taip pat padaugėjo fiktyvių vagysčių, kai savininkas pats atsikrato automobilio arba pateikia jį vagims, kad gautų kompensaciją arba išsilaisvintų nuo įmokų, kurių nebegali mokėti. Tačiau verta prisiminti, kad nauji automobiliai nuolat šnipinėja savo savininkus – automobilių „tobulus nusikaltimus“ padaryti vis sunkiau.
Katalizatorių vagystės
Pastaraisiais metais sparčiai daugėja katalizatorių vagysčių ne tik Lietuvoje. Taip atsitiko dėl staigaus, milžiniško juose esančių tauriųjų metalų kainų padidėjimo. Katalizinis konverteris iš didelio automobilio, ypač jei tai hibridinis automobilis, pas prekiautoją gali būti vertas virš tūkstančio eurų.
Katalizatoriaus vagystė dažnai trunka vos kelias dešimtis sekundžių (jei nusikaltėliui nereikia rūpintis triukšmu) arba daugiausia kelias minutes, jei vagystė įvykdoma judrioje vietoje. Vagys jau yra tokie įžūlūs, kad katalizatorius vagia net iš automobilių, stovinčių uždarose požeminėse automobilių stovėjimo aikštelėse po daugiabučiais ar biurų pastatais. Taip pat skaitykite: „Ar galima važiuoti be katalizatoriaus? Kaip su technine apžiūra?“
Ar vairuojate prabangų automobilį? Štai kaip galite apsisaugoti nuo vagystės
- Pasirūpinkite, kad būtų sumontuotas papildomas ne gamyklinis apsaugos nuo vagysčių įtaisas.
- Jei papildomai apsaugai reikia papildomo nuotolinio valdymo pultelio arba atsakiklio, nelaikykite jo kartu su gamykliniu rakteliu.
- Nepalikite raktelių striukėje, rūbinėje ar bet kur kitur, kur kas nors gali juos pasiekti – net jei automobilis yra toli!
- Jei susidaro įspūdis, kad kažkas jus stebi (pvz., iš po prekybos centro kažkas seka namo), neignoruokite to – tai gali būti pasiruošimas vagystei.
- Veiksmingas, nors ir gana sudėtingas būdas – perkelti diagnostikos (OBD) lizdą į paslėptą vietą ir palikti originalų fiktyvų lizdą – vagys dažnai įveikia apsaugą naudodami prie šio lizdo prijungtą kompiuterį.
- Jei jūsų automobilyje įrengta „KeylessGo“ sistema, papildoma apsauga iš esmės yra būtina. Nusikaltėliai yra įvaldę raktelio signalo „pratęsimo“ meną – jie gali atidaryti ir užvesti automobilį rakteliu, kurį…. Turite namuose arba kišenėje apsipirkdami.
- Jei vežate automobilį į autoservisą, neinformuokite mechanikų apie papildomas apsaugos funkcijas ir apie tai, kaip jas išjungti – dauguma apsaugos funkcijų turi „aptarnavimo režimo“ parinktį, kurioje jos yra neaktyvios. Šį režimą įjunkite prieš perduodami automobilį.
- Būkite atsargūs, jei, pavyzdžiui, jums važiuojant kas nors parodys, kad yra sugadintas jūsų ratas, arba jei pradėję važiuoti pamatysite, kad už galinio valytuvo yra popieriaus lapas, kuris užstoja vaizdą – tai gali būti gudrybė, kuria siekiama jus išvilioti iš automobilio.
- Nesitikėkite, kad GSM ryšį naudojantis automobilio lokatorius veiks – vagys sugeba slopinti signalą.
- Jei bandoma pavogti automobilį, atminkite, kad gyvybė ir sveikata yra svarbiau – nebandykite vaidinti didvyrio ir nebėkite priešais važiuojantį automobilį.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.