Dažų sudėtyje esanti metamedžiaga gali sumažinti salono temperatūrą ir sumažinti energijos suvartojimą, kad būtų sušvelnintas vasaros karščio poveikis.
„Nissan“ bando naujoviškus dažus, kurie vasarą padeda sumažinti temperatūrą automobilio salone ir taip sumažinti oro kondicionavimo sistemos energijos sąnaudas.
Šis lakas buvo sukurtas bendradarbiaujant su „Radi-Cool“, įmone, kuri specializuojasi radiacinio vėsinimo produktų srityje, ir jame panaudotos metamedžiagos – sintetinės kompozicinės medžiagos, kurių struktūros pasižymi gamtoje neaptinkamomis savybėmis.
Šis projektas yra dalis „Nissan“ pastangų diegti įvairias naujoves, kurios palengvina keliavimą ir padeda kurti švaresnį ir tvaresnį pasaulį.
2023 m. lapkričio mėn. „Nissan“ Tokijo-Hanedos tarptautinio oro uosto terminale pradėjo 12 mėnesių trukmės galimybių bandymą. Bendradarbiaujant su „Japan Airport Terminal Co., Ltd.„, „Radi-Cool Japan“ ir „All Nippon Airways“ (ANA) oro uosto tarnybomis, „Nissan“ aušinimo dažais buvo padengtas „Nissan NV100“ techninis automobilis, kurį naudoja ANA oro uosto tarnybos.
Didelė atvira Hanedos oro uosto perono erdvė pasirodė esanti ideali aplinka dažų praktiniam tinkamumui aukštoje temperatūroje įvertinti.
Bandymai dar nebaigti, tačiau kol kas rezultatai labai daug žadantys. Automobilio, padengto „Nissan“ aušinimo dažais, kėbulo temperatūra sumažėjo iki 12 laipsnių Celsijaus, o salono temperatūra – 5 laipsniais Celsijaus, palyginti su įprastais dažais padengtu automobiliu. Atliekant bandymus abu automobiliai buvo statomi vienas šalia kito, šviečiant saulei.
Dažų dangos aušinimo savybės ypač pastebimos, kai automobilis ilgą laiką stovi saulėje. Ne tik maloniau įlipti į vėsesnį saloną, bet ir oro kondicionierius turi veikti trumpiau, kad salono temperatūra sumažėtų iki komfortiško lygio. Tai padeda sumažinti variklio apkrovą, o elektromobilio atveju – akumuliatoriaus apkrovą. Abiejose jėgainėse galima tikėtis didesnio efektyvumo ir keleivių komforto.
„Nissan“ dažuose naudojamos metamedžiagos mikrostruktūroje yra dvi dalelės, kurios reaguoja į šviesą. Viena iš jų atspindi artimus infraraudonuosius saulės spindulius, kurie įprastai sukelia tradicinių dažų dervos molekulinio lygmens virpesius, dėl kurių išsiskiria šiluma.
Antroji dalelė yra tikras proveržis – ji sukuria elektromagnetines bangas, kurios neutralizuoja saulės spindulius, nukreipdamos energiją nuo automobilio į atmosferą. Šių dalelių, esančių „Nissan“ aušinimo dažuose, derinys sumažina šilumos perdavimą tokiems paviršiams kaip stogas, variklio dangtis, durys ir panelės.
Šiems naujoviškiems dažams vadovauja „Nissan“ tyrimų centro Pažangiųjų medžiagų ir procesų laboratorijos vyresnysis vadybininkas ir ekspertas daktaras Susumu Miura, kuris prisidėjo kuriant „Nissan“ apdovanojimus pelniusią triukšmą mažinančią akustinę medžiagą ir didžiąją savo karjeros dalį „Nissan“ paskyrė ieškodamas būdų, kaip padaryti automobilius tylesnius, vėsesnius ir efektyvesnius.
Mano svajonė – kurti automobilius, kurie būtų vėsesni, bet nenaudotų papildomos energijos, – aiškina daktaras Miura. – Tai ypač svarbu elektromobilių amžiuje, kai vasarą naudojant oro kondicionierių gali labai sumažėti automobilio rida.
Dažai, kuriuose naudojamas radiacinis aušinimas, nėra naujiena, tačiau iki šiol jie daugiausia buvo naudojami statybos pramonėje. Jie dažnai būna labai stori, todėl juos reikia tepti dažų voleliu. Jie neturi skaidraus viršutinio sluoksnio, todėl palietus gali likti kreidos likučių.
Svarbiausi iššūkiai, su kuriais Dr. Miura susidūrė kurdamas automobilių dažus, buvo užtikrinti, kad būtų galima užtepti skaidrų viršutinį sluoksnį, kad jį būtų galima užtepti purkštuvu (o ne voleliu) ir kad būtų laikomasi griežtų „Nissan“ vidinių prekės ženklo standartų, taikomų dažų kokybei.
Nuo 2021 m., kai buvo pradėtas darbas, daktaras Miura ir jo komanda ištyrė daugiau kaip 100 mėginių. Šiuo metu jie bando 120 mikronų storio sluoksnį, t. y. maždaug šešis kartus storesnį nei įprasti automobilių dažai. Jie patvirtino atsparumą druskoms ir atplaišoms, lupimuisi, įbrėžimams ir cheminėms reakcijoms, taip pat spalvos vienodumą ir galimybę remontuoti. Daktaras Miura ir jo komanda taip pat tirs plonesnius variantus, kurie užtikrintų tokį patį aušinimo efektyvumą.
Tęsiami bandymai ir tobulinimo darbai, o daktaras Miura ir jo komanda tikisi, kad vieną dieną šiuos dažus bus galima užsisakyti pagal specialų užsakymą ir įvairių spalvų.
Dr. Miura įžvelgia didelį šio sprendimo potencialą, ypač lengvose komercinėse transporto priemonėse, pavyzdžiui, mikroautobusuose, sunkvežimiuose ir greitosios pagalbos automobiliuose, kurie didžiąją dienos dalį praleidžia kelyje.