Naujasis „Ford“ vairavimo asistentas „BlueCruise“ pats vairuoja automobilį, nereikalaudamas, kad laikytumėte vairą. Kaip ši technologija veikia praktiškai?
Pažangioji elektronika vis dažniau „atlieka vairuotojo darbą“. Šiuolaikiniais pagalbininkais aprūpintuose automobiliuose vairuotojas turi vis mažiau „darbo“, nes automobilis gali greitėti, stabdyti, laikytis eismo juostos skiriamųjų linijų ir išlaikyti saugų atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės. Adaptyvioji kruizo kontrolė, kuri jau įdiegta daugelyje modelių, užtikrina tokį patogumą, kuriam padeda kiti elektroniniai vairavimo asistentai. Žinoma, tai nereiškia, kad žmogus vairuotojas automobilyje tapo nereikalingas. Jis vis dar turi viską stebėti ir kontroliuoti elektroniniu būdu valdomos transporto priemonės elgesį. Ankstesnės saugos sistemos taip pat reikalavo, kad vairuotojas užimtų teisingą padėtį už vairo ir atidžiai stebėtų aplinką priešais save. Todėl automobilio su adaptyviąja kruizo kontrolės sistema vairuotojas, be kita ko, turėjo žiūrėti į kelią ir laikyti vairą.
Pasirodo, vairuotojui padedančių technologijų srityje pasiekta kai kas kita. Tai padarė „Ford“, sukūrusi „BlueCruise“ – sistemą, leidžiančią vairuoti automobilį nelaikant rankų ant vairo. Kaip ji veikia ir kokiuose modeliuose ją galima užsisakyti? Ar ji tikrai leidžia vairuotojui paleisti automobilio vairą nesukeliant jam pavojaus? Išbandėme „BlueCruise“ technologijos veikimą realiame eisme.
„BlueCruise“. Kuo išsiskiria naujoji „Ford“ sistema?
„BlueCruise“ – taip vadinama 2+ lygio autonominio vairavimo sistema, kuriai nereikia, kad vairuotojas naudotų rankas ar kojas (arba bent jau kai tenkinamos tam tikros sąlygos). Ji veikia „hands-off, eyes-on“ principu, t. y. „nenaudojant rankų, kontroliuojant vizualiai“. „Ford“ sukurta technologija pagrįsta adaptyviąja išmaniąja kruizo kontrolės sistema, todėl iš jos perimta galimybė išlaikyti saugų atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės, net jei dėl to reikia sustoti (automobilis tai daro automatiškai, kai nustato, kad priekyje važiuojantis automobilis lėtėja). „BlueCruise“ technologija papildomai remiasi prietaisų skydelyje esančia kamera, nukreipta į vairuotoją. Jos paskirtis – ne tik patikrinti, ar matomumas nukreiptas į kelią, bet ir patikrinti, ar vairuotojas nežiūri į šoną. Be to, kamera nuolat stebi vairuotojo rankų padėtį.
Kai „BlueCruise“ sistema patvirtins, kad vairuotojas žiūri į kelią ir netoliese neaptinka jokių pavojų, ji perims automobilio valdymą ir leis vairuotojui atitraukti rankas nuo vairo. Svarbu tai, kad šios technologijos naudojimas yra visiškai teisėtas, nes ją naudoti leido Europos Sąjunga. Tačiau verta pažymėti, kad „BlueCruise“ galima naudoti tik tam tikruose keliuose, ypač greitkeliuose.
„BlueCruise“ sistema. Kaip ji veikia praktiškai?
„Ford“ pakvietė išbandyti „BlueCruise“ sistemą „Mustang Mach-E“. Taip yra todėl, kad šiuo metu ji montuojama tik šiame modelyje, konkrečiai – agregatuose, pagamintuose nuo 2023 modelio metų. Tačiau į senesnius modelius, kuriuose sumontuotas „Technology“ arba „Technology Plus“ paketas, į kurį įeina „BlueCruise“ sistema, galima įkelti programinės įrangos atnaujinimą. Tai atliekama belaidžiu būdu, todėl nereikia vykti į servisą. Ilgainiui „BlueCruise“ technologiją planuojama įdiegti ir kituose „Ford“ modeliuose.
Kaip važiuoja „Ford Mustang Mach-E“ su „BlueCruise“ sistema?
„BlueCruise“ sistema įsijungia tada, kai vairaračio mygtuku įjungiama adaptyvioji kruizo kontrolė – žinoma, tik įvažiavus į mėlynąją zoną greitkelyje. Apie automobilio valdymo perėmimą praneša mėlynas grafičius prietaisų skydelyje, kuriame aiškiai matomas užrašas „BlueCruise“. Nuo šio momento vairuotojas gali nuimti rankas nuo vairo, tačiau sistema gali nurodyti jas grąžinti tam tikrais momentais, pavyzdžiui, susidarius avarinei eismo situacijai arba vairuotojui nustojus žiūrėti į kelią. Elektronika veiksmingai stebi matomumo liniją ir leidžia trumpam žvilgtelėti į kitą pusę, o įspėjamąjį pranešimą išsiunčia tik po 5 sekundžių.
Pavyzdžiui, kol vairuotojas laiko rankas ant kojų, automobilis pats išlaiko greitį ir sulėtina greitį, jei priekyje pastebi lėčiau važiuojančią transporto priemonę. Norėdamas ją aplenkti, vairuotojas jau turi griebti vairą ir įjungti indikatorių, tačiau vis tiek nereikia pridėti „gazo“: BlueCruise pati pagreitins „Mustang Mach-E“ iki nustatyto greičio. Teoriškai ši sistema veikia iki 130 km/val. greičio, tačiau išsijungia tik pasiekus 135 km/val. greitį (važiuojant 134 km/val. greičiu ji vis dar aktyvi).
Bandomųjų važiavimų metu nebuvo įmanoma patikrinti, ar „BlueCruise“ sistemos valdomas automobilis pats sustos, kai priekyje važiuojanti transporto priemonė sustos. Tačiau „Ford“ užtikrina, kad taip turėtų atsitikti. Taip pat nežinoma, ar „BlueCruise“ nuskaito laikinas (geltonas) eismo juostų ženklinimo linijas, pavyzdžiui, atliekant kelio remonto darbus. Bandomajame greitkelio ruože jų nebuvo.
„Ford BlueCruise“ technologija – apibendrinimas
Apibendrinant: „Ford“ nesileido į kalbas, o jos technologija iš tiesų suteikia galimybę vairuoti laisvų rankų įranga. Tiesa, tik esant tam tikroms oro sąlygoms (krituliai gali trikdyti automobilyje įmontuotus radarus ir jutiklius) ir tik greitkeliuose, todėl ji daugiausia naudos turės vairuotojai, kurie dažnai važiuoja didelius atstumus. Tačiau „BlueCruise“ sistema nepaverčia „Mustang Mach-E“ visiškai autonominiu automobiliu – vairuotojas vis tiek yra pirmoje vietoje, o technologija skirta tik palengvinti vairuotojo darbą.