„Start-stop“ sistema tapo standartine daugelio šiuolaikinių automobilių funkcija. Ši sistema sukurta siekiant sumažinti degalų sąnaudas ir išmetamųjų teršalų kiekį, kai automobilis veikia tuščiąja eiga, ir tai yra iš pažiūros ekologiška naujovė. Tačiau susirūpinimą kelia jos poveikis variklio ilgaamžiškumui ir pagrindiniams komponentams. Ar turėtumėte ją išjungti? Štai ką turi žinoti Lietuvos vairuotojai.
Kas yra „Start-Stop“ sistema?
„Start-Stop“ sistema automatiškai išjungia automobilio variklį, kai automobilis stovi vietoje, pavyzdžiui, prie šviesoforo ar esant intensyviam eismui, ir vėl jį įjungia, kai esate pasiruošę važiuoti. Ši sistema ypač naudinga miestuose, kur vyrauja eismas su sustojimu ir važiavimu, nes padeda sumažinti degalų sąnaudas ir išmetamųjų teršalų kiekį.
Tačiau šiai sistemai reikia specialaus akumuliatoriaus, nes įprastiniai akumuliatoriai neatlaiko dažnų įjungimo ir išjungimo ciklų. Įprastai važiuojant per Vilnių piko valandomis gali tekti atlikti dešimtis paleidimo-išjungimo įjungimų, todėl akumuliatorius greičiau dėvisi. Keisdami akumuliatorių, įsitikinkite, kad jis suderinamas su „start-stop“ technologija.
Kaip veikia „Start-Stop“ sistema?
- Mechaninė pavarų dėžė: Variklis išsijungia, kai sustabdote automobilį, įjungiate neutralią pavarą ir atleidžiate sankabą. Jis vėl įsijungia, kai vėl paspaudžiate sankabą.
- Automatinė pavarų dėžė: Variklis išsijungia, kai automobilis sustoja ir nuspaudžiamas stabdžių pedalas. Atleidus stabdžius, variklis vėl įsijungia.
Ar „Start-Stop“ sistema kenkia varikliui?
Daugelis mechanikų teigia, kad nors „Start-Stop“ sistema taupo degalus, ji gali pagreitinti tam tikrų variklio komponentų, pavyzdžiui, starterio variklio ir generatoriaus, nusidėvėjimą. Be to, išjungus variklį nustoja veikti tepimo sistema. Tai gali sukelti problemų varikliams su turbokompresoriumi, nes turbokompresoriuje esantys alyvos likučiai gali perkaisti ir suirti, o tai lemia brangiai kainuojantį remontą.
Dažnai „Start-stop“ automobilių komponentų remontas ar keitimas kainuoja brangiau, palyginti su automobiliais be šios sistemos. Dėl šių priežasčių kai kurie vairuotojai pasirenka išjungti sistemą.
Kaip išjungti „Start-Stop“ sistemą
Jei nenorėtumėte naudotis „Start-Stop“ sistema, daugumoje automobilių yra specialus išjungimo mygtukas, dažnai pažymėtas užrašu „A OFF“ arba „Auto OFF“. Tačiau daugeliu atvejų, iš naujo užvedus automobilį, sistema iš naujo nustatoma į numatytąsias nuostatas, t. y. kiekvieną kartą ją reikės išjungti rankiniu būdu.
Kai kuriuose automobiliuose sistemą visam laikui išjungti galima tik naudojant borto kompiuterį arba specializuotą programinę įrangą, todėl gali prireikti apsilankyti pas mechaniką arba prekybos atstovybėje.
Ar Lietuvos vairuotojai turėtų naudoti „Start-Stop“?
Atsižvelgiant į intensyvų eismą tokiuose miestuose kaip Vilnius, Kaunas ir Klaipėda, „Start-Stop“ sistema gali padėti sutaupyti degalų ir sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį. Tačiau vairuotojai, kurie dažnai važinėja greitkeliais arba turi transporto priemones su turbokompresoriais, gali norėti pasverti galimas ilgalaikes išlaidas dėl padidėjusio komponentų nusidėvėjimo.
„Start-stop“ sistema turi akivaizdžių privalumų degalų naudojimo efektyvumo ir poveikio aplinkai požiūriu, tačiau ji gali būti tinkama ne visiems. Supratimas, kaip ji veikia ir kokie galimi jos trūkumai, padės Lietuvos vairuotojams priimti pagrįstus sprendimus, ar ją naudoti, ar išjungti.
Ar naudojate „Start-stop“ sistemą savo automobilyje? Ar pastebėjote kokių nors problemų ar privalumų? Pasidalykite savo patirtimi toliau esančiuose komentaruose ir įsitraukite į diskusiją!