Pirmuosius 10 mėnesių mano dyzelinio variklio DPF filtras veikė taip, tarsi jo nebūtų, tarsi technologija per daugelį metų jau būtų ištobulinta taip, kad DPF filtras automobilio savininkui nekeltų nė menkiausios problemos. Iki tol, kol staiga nustojo veikti „start-stop“ sistema, o nuvažiavus dar keliolika kilometrų per miestą, automobilio prietaisų skydelyje pasirodė pranešimas: „Check engine“. Tačiau automobilis važiavo normaliai ir į servisą atvyko be jokių problemų. Diagnozė: užsikimšęs DPF filtras. Ar DPF filtro valymas yra veiksmingas, o gal vienintelis veiksmingas būdas yra DPF išprogramavimas?
Kam naudojamas DPF filtras ir kaip jis veikia dyzeliniame automobilyje?
DPF yra automobilio išmetimo sistemos komponentas – tarsi katalizatorius, arba, geriau sakant, kiekvieno dyzelinio variklio išmetamų suodžių talpykla. Metalinė talpykla, pro kurią teka išmetamosios dujos, pripildyta keraminės akytos medžiagos, ant kurios nusėda suodžiai. Todėl variklio išmetamosios dujos yra daugiau ar mažiau tamsios spalvos, tačiau, kai jos išeina iš išmetimo vamzdžio, jų nesimato – didžiąją dalį suodžių sulaiko kietųjų dalelių filtras.
Tačiau keraminė kasetės dėžutė ilgainiui užsipildo. Šis laikas priklauso nuo važiavimo sąlygų ir stiliaus, taip pat nuo variklio būklės. Kartais DPF (dyzelino kietųjų dalelių filtras) būna pilnas jau po 300 km važiavimo, o kartais užsipildo per kelis kartus ilgesnį atstumą.
Filtro veikimo principas pagrįstas tuo, kad kaitinant suodžius iki 550-600 laipsnių Celsijaus temperatūros, jie oksiduojasi. Aukštoje temperatūroje jis virsta anglies dioksidu ir vandeniu. Tokiu aplinkai saugiu pavidalu jis išleidžiamas iš išmetimo sistemos, o filtras yra pasirengęs priimti daugiau suodžių dalelių.
Kad DPF filtras veiktų, reikia važiuoti greitai
Vienintelė problema – pasiekti tokią išmetamųjų dujų temperatūrą, kad suodžiai oksiduotųsi. Tai sudėtinga, ypač esant mažai variklio apkrovai. Buvo sugalvota, kad kai už filtro esantis zondas nustato, jog filtras pradeda būti kliūtimi tekančioms dujoms, metalinės skardinės temperatūra bus dirbtinai padidinta. Daugumoje automobilių, kai filtras regeneruojamas, valdiklis tiekia daugiau degalų, todėl padidėja išmetamųjų dujų temperatūra. Tai daroma tik tada, kai būtina, nes šis procesas taip pat turi šalutinių poveikių.
Šalutiniai poveikiai yra šie: pirma, padidėja degalų sąnaudos ir, antra, dalis „perteklinių“ degalų patenka į alyvą – jie teka cilindrų sienelėmis į alyvos karterį. Efektyviai deginti suodžius galima tik judant – kuo didesnė variklio apkrova, tuo geriau. Automobilio žinynuose rekomenduojama suodžių išdegimo metu (t. y. filtro regeneracijos metu) važiuoti ne mažesniu kaip 60 km/h greičiu. Šis procesas gali užtrukti kelias minutes, kartais šiek tiek ilgiau. Žinoma, tai ne visada įmanoma.
DPF suodžių deginimas – kodėl jis ne visada veikia?
Net kai automobilis visiškai tvarkingas, automatinis regeneravimas kartais nepavyksta. Jis sugenda, jei variklis nėra pakankamai apkrautas ir todėl išmetamosios dujos nėra pakankamai karštos. Paprasčiau tariant, kai automobilis važiuoja per lėtai ir per dažnai sustoja, t. y. važiuojant mieste. Problema ta, kad… net kai kurių naujausių dyzelinių variklių galia šiuo požiūriu yra labai maža. Vairuotojas iš anksto nežino, kad filtras bus regeneruojamas, ir dažnai net nėra informuojamas, kad filtras bus regeneruojamas. Taigi jis nežino, kad galėtų padėti automobiliui, pvz., važiuoti namo ilgesniu keliu be sustojimų, o ne per miestą. Priklausomai nuo automobilio modelio, po pirmojo ar kelių nesėkmingų bandymų regeneruoti DPF filtrą, rodoma klaida ir pranešimas: kreipkitės į techninės priežiūros centrą.
Užsikimšęs DPF filtras, automobilis į autoservisą, o meistras niekuo negali padėti
Mano dyzelinis automobilis atsidūrė gerose rankose. Mechanikai prijungė kompiuterį ir veiksmingai nustatė problemą. Paprasčiausia būtų užsikimšusį filtrą pakeisti nauju, tačiau tai yra brangi paslauga. Keitimas yra kraštutinė priemonė, ypač kai automobiliui taikoma garantija. Tokiu atveju filtrą reikia sudeginti darbiniu režimu. Automobilis pastatomas ant stovo, o išmetimo vamzdis prijungiamas prie ištraukiklio, pradedama filtro regeneravimo procedūra, variklis kurį laiką dirba gana didelėmis apsukomis. Atlikus procedūrą galima patikrinti, kaip vyksta procesas – išmetimo slėgio jutikliai parodo, kiek pilnas filtras. Deja, autoservise suodžių šalinimo efektyvumas yra vidutinis, nes tokiomis sąlygomis neįmanoma sukurti didelės apkrovos. Meistras: lemputė nebedega, pasivažinėkime, pamatysime.
Pirmasis būdas: ilgesnė kelionė duodant didesnes apkrovas
Ar galėtų padėti ilgesnė kelionė kelyje duodant varikliui didesnes apkrovas, kad natūraliai išdegtų filtras ir užgestų lemputė? Taip, tai yra pirmas būdas, kurį reikėtų pabandyti.
Antrasis būdas išvalyti užsikimšusį DPF filtrą: šiek tiek chemijos į baką
Parduodama nemažai cheminių medžiagų, padedančių išvalyti užsikimšusį kietųjų dalelių filtrą. Lengviausia naudoti degalų priedus. Ar tai veiksminga? Žinoma, kad taip. Dėl šių preparatų išmetamosiose dujose susidaro junginiai, kurie sumažina temperatūrą, reikalingą suodžiams oksiduoti. Kai kuriuose dyzeliniuose varikliuose, apie kuriuos jų savininkai nesužino iki pirmosios techninės priežiūros sąskaitos, yra automatinis tokių medžiagų dozatorius – jų įpilama į baką kiekvieną kartą, kai pripildoma degalų. Tik tada, kai po kelių dešimčių tūkstančių nuvažiuotų kilometrų baigsis skystis, savininkai sužino, kad už jo pripildymą reikia mokėti. Pastaba: tai nėra AdBlue, tai dar viena dyzeliniams varikliams skirta medžiaga!
Tokių priedų taip pat galima nusipirkti mažuose buteliukuose ir įpilti į baką patiems (ir savo pačių rizika). Problema ta, kad jie gali turėti šalutinį poveikį katalizatoriui. Atsargumo sumetimais automobilių gamintojai neleidžia jų naudoti arba leidžia juos naudoti su sąlyga, kad jie atitinka pasirinktus standartus, todėl praktiškai neįmanoma savarankiškai rasti su automobiliu suderinamos cheminės medžiagos. Kita vertus, šių priedų gamintojai nemato jokių kliūčių. Jei jau privalome, tai pirkime tik žinomiausių, geros reputacijos prekių ženklų produktus.
Bet kokiu atveju, buteliukas skysčio ir 500 km, nuvažiuotų greitkeliu su giliai nuspaustu akceleratoriaus pedalu, gražiai užgesino geltoną mano dyzelinio variklio lemputę. Kadangi manęs laukė tolimesnis kelias, ryžausi tam: įsipyliau degalų ir įpyliau dar vieną dozę priedo. Nuvažiuota dar 500 km ir… vėl įjungtas variklio patikros signalas. Tačiau šį kartą tai „AdBlue“ dozavimo sistemos gedimas.
Ką gali sugadinti degalų priedai?
Ar cheminis priedas, skirtas DPF filtrui valyti, gali sugadinti ką nors katalizinėje sistemoje? Neįmanoma pasakyti – katalizinės sistemos dyzeliniuose varikliuose, atitinkančiuose dabartinę „Euro 6“ standarto versiją, priklauso nuo sudėtingų cheminių reakcijų, jutiklių ir kt. Mano atveju papildžiau „Adblue“, vėl pripildžiau degalų, nuvažiavau dar 300 km ir… įspėjamosios lemputės užgeso. Nuo to laiko automobilis nuvažiavo dar 1 000 km ir viskas veikia, kaip reikia.
Trečiasis užsikimšusio DPF filtravimo būdas: chemija tiesiai į filtrą
Parduodami patikimų gamintojų DPF valikliai, kurie tiekiami tiesiai į filtrą, jį iš dalies išėmus arba, pavyzdžiui, per jutiklio angą filtro priekyje. Ši procedūra tikriausiai yra veiksminga, tačiau reikalauja apsilankymo servise. Mažai tikėtina, kad jis bus naudojamas garantiniams automobiliams – tai nėra gamintojo patvirtintos procedūros. Taip pat saugokitės SCR sistemų (t. y. tų, kurios atsakingos už azoto oksidų šalinimą), esančių išmetimo sistemos gale.
Ketvirtas užsikimšusio DPF šalinimo būdas: skalbimo mašina
Taip pat rengiami seminarai, kuriuose aptariami rimtesni DPF regeneravimo klausimai. Užsikimšę (taip pat ir panaudoti) filtrai dedami į specialią skalbimo mašiną. Filtras maudomas ir pakartotinai skalaujamas chemine medžiaga, kuri ne tik ištirpina suodžius, bet ir išplauna pelenus, kurių nepavyksta pašalinti per automatinį filtro regeneravimo procesą, ir palaipsniui mažina filtro našumą (būtent taip vyksta natūralus DPF susidėvėjimas). Ši procedūra iš esmės atkuria senojo filtro efektyvumą. Kiek laiko tokiu būdu regeneruotas filtras tarnaus po sumontavimo automobilyje, priklauso nuo variklio būklės. Jei variklis išmeta pernelyg daug suodžių, nei restauruotas, nei visiškai naujas DPF filtras neveiks be problemų. Bet kuriuo atveju DPF filtrą „išplauti“ yra pigiau nei jį pakeisti.
Penktasis būdas: DPF išprogramavimas ir šalinimas
Kai kurie autoservisai siūlo DPF šalinimo paslaugas. Metalinė talpykla išpjaunama, keraminė kasetė išimama, suvirinama ir įdedama atgal į išmetimo angą. Iš išorės nematyti jokių kišimosi požymių. Tada automobilio programinė įranga ištaisoma taip, kad gedimas nebūtų matomas, ir… viskas. Nuo tada niekas neužsikemša, nes tai techniškai neįmanoma. Tik nuo tada, kai filtras buvo pašalintas, automobilis kiekvieną kartą giliau paspaudus akceleratoriaus pedalą išmeta juodą dūmą. Tai, kad nėra DPF filtro, aiškiai matyti iš išmetamųjų dujų spalvos. Paradoksalu, bet DPF filtro nebuvimas nereiškia, kad automobilis nepraeis techninės apžiūros.
Užsikimšusiam DPF filtrui tikrai verta suteikti galimybę – yra veiksmingų ir nebrangių metodų. Taip pat verta žinoti, kad DPF filtras gali būti susijęs su variklio gedimu, kai variklis pernelyg daug dūmina. Dūmina, tik jūs to nematote, nes… tam ir buvo sukurtas DPF filtras. Pašalinus pirminį gedimą, gali išnykti ir filtro problemos.