Turbina gali tekti keisti nuvažiavus 250 000 km arba 20 000 km. Automobilio eksploatavimo trukmė visų pirma priklauso nuo vairuotojo ir nuo to, kaip automobilis prižiūrimas. Kaip reikėtų vairuoti automobilį, kuriame yra naudojamas turbokompresorius? Kaip apsaugoti jį nuo greitesnio susidėvėjimo?
Turbokompresoriai naudojami kiekviename šiuolaikiniame dyzeliniame automobilyje ir daugumoje šiuolaikinių benzininių variklių.
Kaip automobilyje veikia turbina?
Šis komponentas suspaudžia įsiurbimo sistemos įsiurbiamą orą. Prieš orui pasiekiant cilindrus, jis aušinamas tarpinio oro aušintuvo arba įpučiamo oro aušintuvo pagalba. Jis montuojamas apatinėje automobilio dalyje (pvz., po aušinimo sistemos radiatoriumi) ir aušinamas oro srautu. Daugiau oro cilindruose (suslėgto oro) leidžia pasiekti didesnę degalų ir oro mišinio degimo galią.
Svarbiausi turbokompresoriaus komponentai yra du sparnuotės ratukai, sumontuoti ant vienos ašies. Turbinos rotorių suka iš variklio išmetamosios dujos. Kompresoriaus rotorius suspaudžia iš įsiurbimo sistemos įsiurbiamą orą. Į turbokompresorių vis dar įeina korpusas, slydimo ir atraminiai guoliai, alyvos kanalai, sandarinimo žiedai ir vakuumo valdymas.
Kiek kainuoja turbokompresorius?
Turbokompresorius yra brangus eksploatacinis komponentas. Priklausomai nuo automobilio modelio ir naudojamo variklio, jo kaina svyruoja nuo 350 iki 1000 eurų. Be to, dar reikia pridėti tarpinio aušintuvo (oro aušintuvo) keitimo išlaidas ir turbinos montavimo išlaidas.
Džiugi žinia ta, kad yra daug įmonių, kurios restauruoja turbokompresorius ir naudoja labai geras dalis. Perdirbimo kaina yra 150-200 eurų. Tačiau tai dar ne viskas. Šiuo atveju taip pat reikia pakeisti tarpinį aušintuvą. Priešingu atveju turbokompresorių gaminanti įmonė gali atsisakyti suteikti garantiją. Taip pat reikia pridėti įrengimo išlaidas.
Kaip prižiūrėti turbiną?
Turbinos tarnavimo laiką galima maksimaliai pailginti. Iš tikrųjų yra automobilių, kurių turbokompresorius pradeda gesti tik tada, kai rida viršija 250-300 tūkst. km.
Tai nėra sunku ir nereikalauja didelių aukų. Be to, tai bus naudinga varikliui ir ne tik.
Tinkama vairavimo technika turi didelę įtaką turbokompresoriaus eksploatavimo trukmei. Pirmąsias kelias minutes po variklio paleidimo neturėtumėte važiuoti dideliu greičiu. Prireikia šiek tiek laiko, kad turbokompresorius būtų tinkamai suteptas variklio alyva. Užvedę variklį galite palaukti kelias sekundes ir tik tada pajudėti iš vietos. Tada pirmuosius kelis kilometrus važiuokite ramiai, be staigaus greitėjimo, kol variklis pasieks darbinę temperatūrą.
Būna atvejų, kai to padaryti negalima, pvz., važiuojant greitkeliu reikia iš karto padidinti automobilio greitį. Tai kenkia turbokompresoriui ir pačiam varikliui.
Sustabdę automobilį, prieš išjungdami variklį palaukite nuo 30 iki 60 sekundžių. Šį laiką variklis turi veikti tuščiąja eiga, kad turbokompresorius atvėstų. Jei variklis iš karto išjungiamas, turbinos variklyje likę variklinės alyvos likučiai pradės koksuoti. Susidaręs dumblas turi labai žalingą poveikį turbinai. Ir yra viena iš dažniausių jo gedimo priežasčių.
Prieštaringai vertinamas klausimas dėl „start – stop“ sistemos naudojimo. Sustojus prieš kiekvieną sankryžą, variklis išjungiamas. Kartu su juo ir prikaitęs turbokompresorius. Važiuojant per miesto centrą ši procedūra gali būti pakartota iki keliolikos kartų. Teoriškai turbokompresoriui apsaugoti naudojami įvairūs sprendimai. Pavyzdžiui, alyvos slėgio palaikymo sistema, kai variklis išjungtas. Tačiau jų veikimas ne visada idealus.
Nuolatinis važinėjimas mieste taip pat nėra naudingas turbinai. Todėl bent kartą per savaitę turėtumėte išvykti į kelionę už miesto. Taip išvalysite turbokompresorių, katalizatorių ir kietųjų dalelių filtrą nuo suodžių ir nešvarumų.
Kaip prižiūrėti turbokompresorių?
- Variklinės alyvos kokybė ir tinkamas jos lygis turi didelę įtaką turbokompresoriaus eksploatavimo trukmei. Pirmiausia būtina naudoti automobilio gamintojo rekomenduojamos specifikacijos alyvą (pagal SAE specifikaciją: pvz., 5W30). Be to, alyva turi atitikti automobilio gamintojo kokybės reikalavimus (šią informaciją rasite ant alyvos pakuotės). Variklio alyvos lygis yra labai svarbus. Jį reikia patikrinti ir, jei reikia, papildyti.
- Reguliariai keiskite variklio alyvą kartu su alyvos filtru. Senstant variklio alyva praranda savo apsaugines savybes. Kuo prastesnės alyvos apsauginės savybės, tuo prastesnė judančių variklio komponentų ir turbokompresorių apsauga. Sena, užteršta alyva gali užkimšti turbinos tepimo liniją. Dėl to jis nebus suteptas.
- Reguliariai keiskite oro filtrą ir naudokite aukštos kokybės oro filtrą. Oro filtras apsaugo įsiurbimo sistemą nuo nešvarumų (pvz., smėlio grūdelių). Jie gali sugadinti turbiną.
- Variklio alyvos tiekimo į turbokompresorių linijos būklės patikrinimas. Gali atsitikti, kad linija bus susiraizgiusi. Tuomet variklio alyva nepasieks turbinos.
- Kuo greičiau pašalinkite gedimus, dėl kurių susidaro žemas alyvos slėgis, pvz., dėl nešvarios variklio alyvos užsikimšęs alyvos karterio išleidimo vamzdis. Žemas variklio alyvos slėgis reiškia, kad alyva negalės pasiekti turbinos. Tai taip pat gali sukelti daug variklio problemų (pvz., su grandinės įtempikliu).