Kiekvieno automobilio pakaba dėvisi per visą eksploatavimo laiką, vienų greičiau, kitų lėčiau. Tam įtakos turi daugelis veiksnių – nuo naudojamų dalių kokybės iki automobilio naudojimo būdo. Pakabos gedimai turi tiesioginės įtakos vairavimo saugai ir komfortui, todėl verta jais pasirūpinti.
Jokia pakabos sistema negali būti „standžiai“ pritvirtinta. Priekiniai ratai turi suktis. Kad spyruokliniai elementai tinkamai veiktų, visi ratai turi judėti „aukštyn ir žemyn“. Silpnoji bet kurios pakabos vieta yra metalinės ir (arba) guminės jungtys, kuriomis, pavyzdžiui, pakabos komponentai tvirtinami prie automobilio važiuoklės ir (arba) rėmo. Būtent jos dažniausiai būna pažeistos.
Dėl ko gali sugesti automobilio pakaba?
Automobilio pakaba sugenda dėl įvairių priežasčių:
- Guminiai komponentai sensta ir guma trupa;
- Metaliniai komponentai gali koroduoti (pvz., pakabos spyruoklės);
- Laikui bėgant susidėvi pakabos dalys (pvz., amortizatoriai, atlikę daug milijonų judesių);
- Pažeidimai gali atsirasti dėl staigaus smūgio (pvz., įvažiavus į labai gilią duobę arba patekus į susidūrimą ar avariją).
Pakabos, kuri naudojama iš pradžių surenkant automobilį, ilgaamžiškumas priklauso nuo trijų veiksnių: gamintojo naudojamų dalių kokybės, naudotojo naudojimosi automobiliu būdo ir pakabos priežiūros, t. y., pavyzdžiui, tinkamos geometrijos palaikymo.
Daugelio tinkamai naudojamų automobilių pakaba gali būti eksploatuojama 200 000 kilometrų be remonto. Tačiau kartais užtenka įvažiuoti į labai didelę duobę ir tenka remontuoti beveik naujo automobilio pakabą. Vėlesniais metais naudojamų pakabos sudedamųjų dalių eksploatavimo laikas sutrumpėja. Kodėl? Nes, pavyzdžiui, 10 metų senumo automobilis jau turi visiškai kitokią geometriją nei visiškai naujas ar net trejų metų senumo automobilis. Todėl net ir geros dalys tarnauja daug trumpiau nei originalios įrangos dalys.
Kaip atpažinti automobilio pakabos gedimą?
Kiekvienas vairuotojas gali lengvai atpažinti savo automobilio pakabos gedimą.
- Pablogėjusi vairavimo kokybė, prastesnė vairavimo reakcija;
- Prastesnis vairavimo komfortas, svyravimas, prastesnis nelygumų neutralizavimas;
- Važiuojant, ypač įveikiant nelygumus, girdimas triukšmas: stuksenimas, girgždėjimas, lengvas trūkčiojimas užvedant (gali būti dėl daugelio kitų priežasčių);
- Nepertraukiamas kompresoriaus veikimas esant pneumatinei pakabai, taip pat per maža prošvaisa.
Kaip nustatyti, ar automobilio pakaba sugedusi?
Patikrinę automobilį autoservise galėsite nustatyti pakabos metalinių ir guminių dalių pažeidimus (pvz., nulūžusią stabilizatoriaus traukę, pažeistą valdymo svirties kaištį, pažeistas metalines ir gumines įvores), patikrinti spyruoklių būklę ir amortizatorių efektyvumą. Tokiu būdu vairuotojas, atvykęs į autoservisą, žino, kokią operaciją reikia užsakyti (pvz., pakeisti priekines valdymo svirtis arba tik priekinių valdymo svirčių įvores, jei tai yra ekonomiškiau nei montuoti visas valdymo svirtis).
Automobilio savininkas gali pats nusipirkti pasirinkto prekės ženklo automobilių dalių. Tai pagreitins automobilio remonto procesą ir neabejotinai sumažins tokio remonto išlaidas. Verta prisiminti, kad amortizatoriai, pakabos svirtys ir stabilizatoriaus traukės keičiamos poromis, ant vienos ašies. Net jei pažeistas tik vienas iš jų. Galima nusipirkti pakaitinių dalių, tačiau verta vengti pirkti nepažymėtas dalis (be gamintojo pavadinimo), kurios paprastai būna prastos kokybės. Dalys turi būti visiškai suderintos (tam galite naudoti VIN numerį). Po kiekvieno remonto reikia koreguoti pakabos geometriją. Tai kainuoja nuo 15 iki 60 eurų, priklausomai autoserviso, kuriame apsilankysite.
Pakabos gedimo simptomai
Tipiniai pakabos gedimo simptomai, dažniausiai pasitaikantys:
Galinės sijos metalinės ir guminės įvorės gedimai
- Važiuojant girdimas girgždesys;
- Važiuojant nelygiu paviršiumi girdimas barškėjimas;
- Kartais šiek tiek trūkčioja užvedus variklį.
Prancūziškose automobiliuose naudojamos galinės sukamosios sijos gedimas
- Girgždesiai ir traškesiai (sukamųjų sijų guolių gedimas);
- Nenatūralus galinių ratų posvyris viršuje – jie stipriai pasvirę į kėbulą;
- Pastebimai pablogėjo valdymas – automobilis prastai reaguoja į vairo judesius,
- Galinių ratų prasisukimas (galiniai ratai įlenda po ratų arkomis, sumažėja galinė prošvaisa).
Amortizatorių gedimas
- Automobilio svyravimas važiuojant per nelygumus ir išdaužas;
- Suprastėjęs komfortas:
- Nervinė automobilio reakcija į vairo judesius:
- Jautrumas šoninio vėjo gūsiams;
- ABS įsijungia (jaučiamas stabdžių pedalo paspaudimas), net jei stabdoma nestipriai, neslidžiame kelyje;
- Važiuojant per nelygumus pasigirsta metalinis trinktelėjimas;
- Galimas alyvos nutekėjimas iš alyvos sklendžių;
- Ilgesnis stabdymo kelias.
Valdymo svirčių gedimai
- Metalo ir gumos įvorės gedimai: girgždėjimas, stuksenimas, galimas nedidelis trūkčiojimas užvedant.
- Valdymo svirčių kaiščių gedimai: trakštelėjimas važiuojant, sumažėjęs vairavimo komfortas.
Automobiliuose su tiesia priekine pakaba (su viena svyruokle), įvažiavus į duobę ir išmušus sugedusį valdymo svirties kaištį, gali lūžti ratas.
- Valdymo svirčių gedimai – korozijos sukelti pažeidimai.
Stabilizatoriaus jungties gedimai
- Triukšmas, sklindantis aplink ratus: girgždėjimas, trakštelėjimas, girgždėjimas, ypač važiuojant nedideliu greičiu nelygiu paviršiumi.
- Pablogėjusi važiavimo kokybė.
Pakabos spyruoklių gedimai
- Važiuojant nelygiu paviršiumi, važiuojant posūkiuose, stabdant ir greitėjant girdimas džeržgiantis garsas.
- Galimas metalinis garsas sukant.
- Prastesnis vairavimo komfortas – automobilio salone labiau pastebimi nelygumai.
- Automobilis gali stovėti kreivai.
Pneumatinės pakabos gedimai
- Nuolatinis kompresoriaus veikimas.
- Sistemos nesandarumas.
- Lygio jutiklių sutrikimai, kuriuos rodo įmontuota diagnostikos sistema.
- Silfono nesandarumas, pasireiškiantis tuo, kad automobilis labai lėtai atgauna nustatytą prošvaisą arba apskritai negali atgauti reikiamos prošvaisos.
Jei norime, kad automobilio pakaba tarnautų kuo ilgiau, turėtume vengti važiuoti nelygiu paviršiumi, užvažiuoti ant aukštų bordiūrų ir perkrauti automobilį. Taip pat turime greitai reaguoti į gedimus. Toleruojant vieną sugedusį komponentą (pvz., svirtį), sugenda kiti.