Šaltas oras ir elektriniai automobiliai: jau seniai žinoma, kad jie nėra geriausi draugai. Nors šie šalti santykiai nėra naujausia žinia, šią savaitę po FOX 32 Chicago reportažo, kuriame buvo parodyta, kaip keli „Tesla“ vairuotojai stengiasi įkrauti savo elektromobilius „Tesla Supercharger“ įkrovimo stotelėje Oak Brook, Ilinojaus valstijoje, kilo naujas šurmulys.
Šią savaitę pirmą kartą per visą istoriją Čikagos priemiestyje temperatūrai nukritus žemiau nulio, situacija atrodė baisi, nes savininkai turėjo vilkti savo „Teslas“ ant platformų, nes neveikė įkrovikliai, o jų elektromobiliams baigėsi elektra. Televizijos stotis nevyniojo žodžių į vatą: „Viešosios įkrovimo stotelės virto automobilių kapinėmis“, – sakė žurnalistai, o išsekusius elektromobilius vadino „mirusiais robotais“. Po šio reportažo pasipylė daugybė panašių istorijų, kurioms pritarė ir keli pagrindiniai leidiniai.
Tačiau ar situacija iš tiesų pateisino tokius žodžius, ar tai buvo sensacija? Ir ar dėl to kalta tik „Tesla“, ar yra kokia nors naudotojo klaida?
„InsideEVs“ atliko tam tikrą tyrimą ir štai ką mes nustatėme: Pirmiausia keli Čikagos metropolinės zonos „Tesla“ savininkai per „Tesla Owners Club“ forumą pirmadienį pranešė, kad trys iš 13 „Superchargers“ įkrovimo stotelių buvo uždarytos, galbūt dėl šalto oro, daugiausia Oak Brook, Rosemont ir Country Club Hills.
Pirma, deja, tai nėra nauja problema. Jau kurį laiką žinome, kad ekstremalus šaltis gali užšaldyti įkrovimo kabelius, jungtis ir kitus svarbius „Tesla Supercharger“ (ar bet kurio kito greitojo įkroviklio) komponentus. Tai savo ruožtu turi įtakos elektroninių komponentų efektyvumui ir veikimui, dėl to gali atsirasti gedimų arba išsijungti, kaip, pavyzdžiui, Ouk Bruke. Taip pat skaitykite: „500 km įkrovimas per 15 min. Ši baterija gali tapti revoliucija“.
Televizijos stotis FOX mini, kad dalis įstrigusių savininkų buvo ką tik nusileidę Čikagos O’Haro tarptautiniame oro uoste, kuris yra vos už 14 mylių į šiaurę nuo „Oak Brook Supercharger“ įkrovimo stotelės. Oficialiuose „Tesla“ dokumentuose teigiama, kad jos automobiliai per dieną nenaudojami naudoja apie 1% akumuliatoriaus energijos. Tačiau jei įjungiamas „Sentry Mode“ režimas, kuris per automobilio kameras nuotoliniu būdu stebi lauko sąlygas, automobilis per 24 valandas gali išeikvoti iki 15% akumuliatoriaus talpos. Tai reiškia, kad žmogus, palikęs įjungtą „Sentry Mode“ režimą stovėti oro uoste, gali grįžti su gerokai sumažėjusia akumuliatoriaus talpa.
Laimei, netoli O’Haro oro uosto yra kelios papildomo įkrovimo stotelės. Yra tik viena problema: pranešama, kad bent trys iš šių stočių, įskaitant dvi artimiausias (Rosemont ir Oak Brook), neveikė. Tiesą sakant, 13-oje regiono stočių (o tai, kad būtų aišku, tėra tik saujelė visų netoli Čikagos esančių įkrovimo vietų) esą neveikė beveik 50 stotelių.
Mūsų draugai iš „The Autopian“ taip pat rado atsiliepimų apie „Supercharging“ įkrovimo problemas daugelyje šių vietų, kai kuriose iš jų buvo aprašytos kovos tarp įkrovimo norinčių savininkų. Taip pat skaitykite: „Išparduoda elektromobilius iš auto parko. Jie suprato savo klaidą“.
Chemijos ir naudotojo klaidų iššūkiai
Akumuliatoriaus cheminė sudėtis taip pat yra problema. „Tesla“ savo automobiliuose dažniausiai naudoja dviejų skirtingų cheminių sudėčių akumuliatorius: LFP (angl. Lithium-Iron-Phosphate) ir NCA (angl. Nickel-Cobalt-Aluminum). Pavyzdžiui, LFP akumuliatoriai naudojami standartiniame „Model 3“ modelyje su padidintu nuotoliu. Prizminiai elementai yra pigiau gaminami ir ne tokie talpūs, kaip cilindriniai NCA elementai, esantys „Model 3“ ir „Y“ modelyje su ilgojo nuotolio ir „Performance“ modifikacijomis.
Nors tiek NCA, tiek LFP akumuliatoriams neigiamą poveikį daro šaltas oras, LFP akumuliatoriai veikia šiek tiek prasčiau. Pirmiausia, bendras veikimo nuotolis sumažėja labiau nei NCA elementų. LFP baterijos taip pat sunkiau įkraunamos šaltu oru. Tai reiškia, kad jei akumuliatoriaus pakuotė negali būti iš anksto paruošta – procesas, kurio metu akumuliatorius sušildomas iki optimalios temperatūros, kad įkrovimas būtų efektyvesnis – prieš patekdama į nuolatinės srovės greitąjį įkroviklį, bendras įkrovimo greitis bus gerokai mažesnis. Jei prie to pridėsime sumažėjusį veikimo nuotolį esant dideliam šalčiui, gausime receptą, kaip prie greitojo įkrovimo įrenginio atvykti su vienženkliu įkrovos lygiu (SoC).
Vienas iš pagrindinių šio proceso trukdžių tikriausiai buvo žinių apie akumuliatorių išankstinį kondicionavimą trūkumas. Pats pirminis kondicionavimas reikalauja energijos, todėl, palikus elektromobilį su mažu SoC, šis procesas gali sutrikti. Savininkai nurodė, kad išankstinis kondicionavimas gali sunaudoti nuo 7,5 iki 12 kilovatvalandžių, o šie skaičiai gali skirtis priklausomai nuo nustatyto atitirpinimo lygio ir nustatytos salono temperatūros.
Kadangi „Tesla“ paprastai sustabdo išankstinį kondicionavimą esant mažesniam SoC, kad neišsikrautų įkrova prieš pasiekiant greitąjį įkroviklį, akumuliatoriaus kondicionavimas nepradedamas, kol automobilis neįjungiamas, o tai reiškia, kad greitojo įkrovimo seansas vyksta lėčiau, jei įkroviklis veikia. Jei jis neveikia, tai gali reikšti, kad SoC per mažas, kad būtų galima pasiekti kitą greitojo įkrovimo stotį, todėl automobilis gali likti be elektros.
Taip pat gali būti, kad tie, kurie nukreipdavo į neveikiančias papildomo įkrovimo stotis, tai darydavo iš atminties. Galbūt šie asmenys pirmiausia pasikliauja papildomo įkrovimo paslaugomis dėl to, kad namuose neturi nuosavo įkroviklio. Dėl šalto oro, mažinančio įkrovimo spartą ir efektyvumą, kartu su išankstinio kondicionavimo nebuvimu šie savininkai galėjo įstrigti Oak Brook Supercharger įkrovimo stotelėje.
Be to, savininkai atkreipė dėmesį į tai, kad įkrovimo efektyvumas sumažėja esant šaltam orui. Vienas savininkas tinklalapyje „Reddit“ teigė, kad net po 20 minučių išankstinio akumuliatoriaus kondicionavimo ir papildomų 10 minučių „išankstinio kondicionavimo greitam įkrovimui“, „Supercharger“ įkroviklis iš karto nepridėjo realių nuvažiuotų kilometrų.
Tai Kyle’as Conneris iš „Out Of Spec Reviews“ taip pat pabrėžė vaizdo įraše, kuriame demonstruojama, kaip akumuliatoriai elgiasi „gilaus įšalo“ sąlygomis. Superįkrovikliai dažnai neprideda ridos, kol akumuliatoriai iš pradžių neįkaista iki optimalios temperatūros, o net ir tada stotelės, suprojektuotos tiekti 150-250 kilovatų, tiekia tik 20-50 kW.
Be to, pats metas pripažinti, kad žiemą elektromobilių veikimo nuotolis yra realus, ir susitelkti į sprendimus, kaip jį optimizuoti.
2022-2023 m. žiemą akumuliatorių būklės ir duomenų tvarkymo įmonė „Recurrent“ surinko 10 000 elektromobilių duomenis, kad išanalizuotų šalto oro poveikį ridai. Išanalizavusi daugiau nei dvi dešimtis JAV modelių, „Recurrent“ nustatė, kad vidutinis žiemą stebimas veikimo nuotolis – atsižvelgus į realaus pasaulio kintamuosius, tokius kaip klimatas, reljefas ir vairavimo įpročiai – sudarė 70,3% įprasto veikimo nuotolio.
Čikaga yra judrus transporto mazgas, ir tai būtų panašu į daugelį degalinių, kuriose baigiasi degalai, kai prie siurblio privažiuoja daugybė automobilių, važiuojančių su išmetamosiomis dujomis. Žinoma, tokie gedimai gali sulaukti didelio žiniasklaidos dėmesio. Tačiau mūsų skaitytojai mums pasakojo, kad šalti orai netoli Mičigano buvo tokie pat nepalankūs toje vietovėje esantiems įkrovikliams – penkiose „Supercharging“ įkrovimo vietose, kuriose yra 56 stovai, esančiose už Detroito, neseniai buvo pranešta, kad 12 vietų yra nepasiekiamos. Taip pat skaitykite: „Elektromobilis žiemą. Ką reikia turėti omenyje?“
Taigi ką daryti, kad taip nenutiktų jums?
Kaip išvengti šios problemos
Elektromobilių tiekimo įrangos tiekėjams, tokiems kaip „Tesla“, reikia rūpintis technine priežiūra. Tai gali būti sugedusių ar vandalų apgadintų įkroviklių remontas arba jų apsauga nuo oro sąlygų tokiais atvejais, kaip šiandien.
(Reikėtų pažymėti, kad esant tokiai žemai temperatūrai net ir dujiniai automobiliai sunkiai užsiveda, o dėl oro sąlygų nutrūkus elektros tiekimui, gali dingti ir degalinė. Tačiau šis įvykis įrodo, kad švietimas, infrastruktūra ir priežiūra galėtų būti geresni, kad taip nenutiktų elektra varomų automobilių vairuotojams).
Vairuotojai taip pat turi rūpintis įranga. Vienas Redditorius paminėjo, kad problema gali būti savininkai, kurie tinkamai neprižiūri superįkroviklių, kai baigia jais naudotis. Neretai savininkai tiesiog numeta kištukus į sniegą, todėl NACS jungties viduje susikaupia ledo.
Žinoma, vakar vakare pamiršau prijungti savo „Tesla Model 3“, o kai nuėjau jį prijungti (rašydamas šį tekstą!), pastebėjau, kad mano L1 ir L2 kaiščiai, nepaisant to, kad jie buvo pritvirtinti mano „Tesla“ sieniniame įkroviklyje, buvo apsitraukę ledu. Taigi matau, kad tai gali būti problema kelyje, o kito „Reddit“ naudotojo patarimas gali praversti užšalusiems įkrovikliams, durų rankenoms ir įkrovimo durelėms: keliaujant bagažinėje nešiokitės nešiojamąjį akumuliatorinį šiluminį pistoletą. Šiek tiek kraštutinumas, bet, ei, tai gali suveikti.