Daugelis automobilių gerbėjų žino apie konkursą „Tarptautinis metų variklis“. Tačiau nedaugelis žino, kad prieš kelerius metus šis konkursas įėjo į istoriją. Jo metu buvo gauta daug puikių agregatų, bet taip pat ir konstrukcinių klaidelių, kurios vairuotojams ir garažams sukėlė nemažai rūpesčių. Vieno garažų tinklo ekspertas išvardija „geriausius“.
Daugiausia apdovanojimų pelnė BMW, o vienas sėkmingiausių variklių buvo „Ford 1.0 Ecoboost“ (dešimt apdovanojimų). Nugalėtojus rinkę žurnalistai atsižvelgė į subjektyvius vairavimo įspūdžius apie dažnai visiškai naujus modelius. Tuo tarpu po daugelio metų paaiškėjo, kad daugelis šių apdovanojimus pelniusių jėgos agregatų buvo ydingi arba bent jau nepakankamai galingi. Tačiau neretai į plebiscitą tenka pažvelgti gamintojo, kuris, nepaisant nedidelių paklydimų, su vienu varikliu pasiekė didelės sėkmės rinkoje, akimis. Puikus pavyzdys – „Ford“.
2012-2014 m. geriausias variklis, konkurso žiuri nuomone, buvo „Ford 1.0 EcoBoost“, – sako „ProfiAuto Serwis“ tinklo ekspertas Adamas Lehnortas, – „Ford“ tai svarbi konstrukcija, kuri atsidūrė po beveik kiekvieno koncerno modelio variklio dangčiu. Ji nėra išskirtinai ydinga, tačiau daugelis naudotojų nuo pat pradžių turėjo rimtų problemų su modeliais, kuriuose ji buvo sumontuota, ir dažnai baigdavosi perkaitusiu varikliu. Daug tokių agregatų „Ford“ pakeitė pagal garantiją. Nepriklausomose dirbtuvėse jis, deja, vis dar dažnas svečias, priduria Lehnortas.
Iki šiol šis variklis vis dar kelia problemų, nors kai kurios iš jų jau pašalintos. Tačiau neabejotinai prancūzų konstrukcijos užsitarnavo blogiausio „metų variklio“ titulą.
„PSA“ ir BMW bendrai sukurtas 1.6 THP variklis 2007-2014 m. buvo metų variklis savo darbinio tūrio kategorijoje, nors labai anksti atsirado rimtų problemų dėl grandinės, sako Adamas Lehnortas. – Kiekvienais metais išryškėdavo vis daugiau trūkumų ir netobulumų. 2014 m., kai šis variklis buvo apdovanotas paskutinį kartą, beveik kiekvienas mechanikas žinojo, kad jo geriau vengti kaip ugnies. Tai rodo, kad apdovanojimas šiame prestižiniame konkurse dažnai neturi nieko bendra su realybe, priduria Lehnortas.
Nuo 2015 iki 2018 m. nesėkmingo THP variklio estafetę perėmė 1.2 PureTech variklis, kuris pasirodė esąs dar mažiau sėkmingos konstrukcijos. Taip stipriai, kad keliose šalyse gamintojui ruošiami ieškiniai. Po kelių serviso akcijų „Stellantis“ pratęsė garantiją naudotojams 10 metų ir 175 000 km su sąlyga, kad variklis bus tinkamai prižiūrimas.
BMW gavo daugybę apdovanojimų, nors ne visada už sėkmingus vienetus. Vienas iš pavyzdžių – labai problemiškas 4,4 l darbinio tūrio agregatas, pažymėtas N62. Apdovanojimą pelnęs S54 variklis iš prieš metus pasirodžiusio BMW M3 taip pat nebuvo sėkmingas nuo pat pradžių.
„ProfiAuto“ servisų tinklo ekspertas teigia, kad 2007-2008 m. N54 variklis, BMW 3 litrų šešių eilių variklis, buvo apdovanotas du kartus – deja, jis galėjo būti apdovanotas ir už daugybę problemų, kurias sukėlė. Nuo nuotėkio, net iš purkštukų, iki degalų sistemos gedimų ir grandinės. Tai beveik priešingas atvejis nei puikus M54, kuris šiek tiek anksčiau taip pat pelnė du apdovanojimus, tačiau tik savo pajėgumo kategorijoje, – priduria Lehnortas.
Inovatyvus nereiškia geriausias
Už naujoviškus variklius buvo gauta daugybė apdovanojimų, kurie, deja, ilgainiui ne visada pasiteisindavo. Vienas geriausių pavyzdžių – „Mazda“ Wankel variklis, 2003 m. laimėjęs pagrindinį prizą. Jis pasirodė toks „geras“, kad pagaminus RX-8 modelį, vienintelį varomą šiuo agregatu, „Wankel“ buvo visiškai pašalintas iš automobilių rinkos. Tik dabar šis variklis sugrįžo į hibridinį Mazda MX-30 R-EV modelį, ir jau žinome, kad jis nėra nieko novatoriško.
TSI varikliai, kurie vairuotojo požiūriu buvo idealūs, pasirodė esantys labai problemiški, kai paaiškėjo, kad vairuotojas taip pat yra ilgametis naudotojas. Vieni jų labai greitai ėmė vartoti alyvą, kiti važiuodami suiro. Naujoviškiausias buvo 1.4 TSI Twincharger, apie kurį „Profi Auto“ ekspertas kalbėjo gana šaltai.
Galbūt žiuri palankiai įvertino puikias eksploatacines savybes ir mažas degalų sąnaudas, tačiau naudotojai ir mechanikai beveik nuo pat gamybos pradžios susidūrė su problemomis, susijusiomis su vožtuvų pavara, pripūtimo sistema ir net trūkinėjančiais stūmokliais. Iki šiol pirkti automobilį su šiuo 2009-2010 m. apdovanotu agregatu yra labai rizikinga, nors EA111 šeima yra pati ydingiausia, sako Adamas Lehnortas.
Kaip buvo renkamas Metų variklis, rodo itin sėkminga „Toyota“ hibridinė sistema. Ji 2004 m. buvo apdovanota tik vieną kartą ir iš karto trijose kategorijose. Puikus pavyzdys, koks subjektyvus buvo vertinimas.
„Toyota“ hibridinis automobilis ne visiems teikia malonumą vairuoti, tačiau jis pasižymi dideliu patvarumu, beveik visišku patikimumu, gera dinamika ir ekonomiškumu. Iki šiol „Toyota“ hibridai vertinami kaip viena geriausių jėgainių, nė viena markė nėra sukūrusi efektyvesnės, o prestižinėje apklausoje jie vos nenugalėjo.
Vis dėlto Adamas Lehnortas sako, kad net jei nusipirksite automobilį su prastesniu nei idealus įrenginiu, vis tiek galite juo džiaugtis. Tinkama techninė priežiūra ir tinkamas remontas, kai tik aptinkamas gedimas, yra raktas į sklandų eksploatavimą. Daugelis prasčiausių agregatų, tokių kaip 1.6 THP ar naujesnis 1.2 PureTech, naudotojų vis dar vairuoja savo automobilius ir džiaugiasi gera dinamika ar mažomis degalų sąnaudomis.