„Transport & Environment“ atliktos analizės duomenimis, baterijų gamybos grandinės perkėlimas iš Kinijos į Europą galėtų būti labai naudingas aplinkai. Išmetamo CO2 kiekis sumažėtų iki 60 proc.
Akumuliatorius yra brangiausia ir svarbiausia elektrinio automobilio sudedamoji dalis, todėl jis yra pagrindinis elementas šios rūšies transporto priemonių gamybos grandinėje. Jai skirtos žaliavos ir elementai, o dažnai ir sukomplektuoti komplektai iki šiol daugiausia buvo tiekiami iš Kinijos. Kaip nesunku numanyti, dėl to išmetamas daug didesnis anglies dioksido kiekis nei tuo atveju, jei Europoje gaminami ir parduodami elektromobiliai turėtų ir vietoje gaminamus akumuliatorius. Kaip rodo tyrimai, galimi išmetamųjų teršalų skirtumai yra milžiniški.
Nevyriausybinės organizacijos „Transport & Environment“ ekspertai paskelbė analizę, kuri rodo, kad baterijų gamybą perkėlus iš Kinijos į Europą, anglies dioksido išmetimai sumažėtų 37 proc., o jei šiame procese būtų naudojama atsinaujinančioji energija, būtų sutaupyta iki 60 proc. Remiantis skaičiavimais, 2024-2030 m. tokiu būdu būtų galima išvengti 133 megatonų CO2, t. y. tiek, kiek Čekija išmeta per metus.
„T&E“ ataskaitoje taip pat pabrėžiama rizika, kylanti dėl neaiškių investicinių planų: tik 47 proc. ličio jonų akumuliatorių gamybos, planuojamos Europoje iki 2030 m., yra užtikrinta. Likusieji 53 proc. paskelbtų gamybos pajėgumų gali būti atidėti, sumažinti arba visai atšaukti – ir šis skaičius, deja, auga. Praėjusiais metais abejonių kėlė tik 33 proc. planuojamų investicijų į baterijų gamybą. „T&E“ ekspertai teigia, kad Europos vyriausybėms reikia imtis ryžtingų veiksmų. Per pastaruosius metus kai kurie investuotojai, viliojami finansinių paskatų JAV, perkėlė ten savo gamyklų statybos planus.
Akumuliatoriai ir jų žaliavos yra naujoji nafta. Europos lyderiai turės veikti išvien, kad pasiektų naudos klimatui ir pramonei. Griežti tvarumo reikalavimai, pavyzdžiui, būsimi akumuliatorių anglies dioksido pėdsako teisės aktai, gali paskatinti vietinę švarią gamybą. Svarbiausia, Europai reikia geresnių priemonių pagal Europos investicijų banką ir ES baterijų fondą, kad būtų remiamos investicijos į gigafabrikų gamyklas.
Julia Poliscanova „T&E“ elektromobilių ir tiekimo grandinių vyresnioji direktorė
Kitas iššūkis – Kinijos dominavimas gaunant baterijų gamybai reikalingas žaliavas. „T&E“ ataskaitos autoriai teigia, kad Europa turi potencialą iki 2030 m. vietoje gaminti 56 proc. akumuliatorių katodų poreikio. Tačiau šiame gamybos proceso etape kliūtis sudaro tik dvi mūsų žemyne esančios specializuotos gamyklos.
Be to, „T&E“ analizė rodo, kad Europa gali patenkinti visą perdirbto ličio poreikį naudodama vietinius išteklius (iki dešimtmečio pabaigos). Perdirbdami baterijas galėtume gauti nuo 8 iki 27 proc. elementų gamybai reikalingų mineralų. Tačiau „T&E“ atkreipia dėmesį į tai, kad tokioms gamykloms reikia ES ir valstybių narių paramos.