Važiuoti su sugedusiomis padangomis gali būti iki keturių kartų pavojingiau nei vairuoti automobilį išgėrus alkoholio – tokias išvadas padarė Didžiosios Britanijos „Halfords“ tyrėjai.
„Halfords“ yra Jungtinėje Karalystėje įsikūręs automobilių priedų ir atsarginių dalių parduotuvių tinklas. Bendrovė įkurta 1982 m. ir yra įtraukta į vertybinių popierių biržos prekybos sąrašus. Šiuo metu joje dirba apie 11 000 darbuotojų ir, be prekybos veiklos, ji užsiima įvairiais su automobiliais susijusiais moksliniais tyrimais.
Naujausias iš jų susijęs su automobilių padangomis ir jų būkle. Jis buvo atliktas gana neįprastu būdu. Norėdami patikrinti JK keliais važinėjančių automobilių padangų būklę, „Halfords“ technikai nuvyko į Gatviko, Edinburgo ir Mančesterio oro uostus.
Kelias pastarąsias savaites buvo atliekamas tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau kaip 6000 atsitiktinai atrinktų automobilių, savininkų paliktų ilgalaikėse automobilių stovėjimo aikštelėse. Nustatyta, kad bent 25 proc. iš jų bent viena padanga buvo taip stipriai susidėvėjusi arba pažeista, kad ją reikėjo nedelsiant pakeisti.
Nerimą kelianti statistika
„Halfords“ atstovai padarė išvadą, kad kasmet JK keliuose dėl padangų problemų žūsta arba yra sužeidžiami net 7500 žmonių. Tai 50 kartų daugiau nei oficiali statistika.
Be to, „Halfords“ tyrėjai taip pat teigia, kad, kalbant apie mirtinas avarijas, sugedusios padangos yra keturis kartus pavojingesnės už vairavimą išgėrus. Kasmet Jungtinėje Karalystėje eismo įvykiuose žūsta arba sunkiai sužeidžiama 30 000 žmonių.
„Daugiau nei vienas iš keturių automobilių važinėja su padangomis, kurios yra mirtini spąstai. Mūsų vyriausybė turės imtis veiksmų, kad užkirstų kelią nelaimėms keliuose.“ – „Halfords“ vadovas Grahamas Stapletonas sako po to, ką bendrovė vadina „didžiausiu padangų surašymu Jungtinės Karalystės istorijoje“.
„Tai žudantis pragyvenimo išlaidų krizės palikimas. Padangų keitimo ciklas vis dar smarkiai atsilieka nuo to, koks buvo prieš pandemiją. Taip yra todėl, kad žmonės vis dar kovoja su didelėmis buitinėmis sąskaitomis“, – sakė jis.
Per švelnios taisyklės
Pasak Stapletono, Jungtinės Karalystės policijos patruliniuose automobiliuose dažnai nėra net elementaraus padangų tikrinimo įrankio. Remiantis naujausiais JK valdžios institucijų duomenimis, dėl nekokybiškų padangų per metus žūsta ar sunkiai susižaloja 150 žmonių.
„Halfords“ atliktame tyrime teigiama, kad vyriausybė turėtų spręsti padangų problemą ryžtingiau nei iki šiol. Jis primygtinai reikalauja rengti tinkamas kampanijas ir taikyti griežtesnes taisykles. Be to, jis pareiškia, kad perduos protektoriaus aukščio matuoklius policijai.
„Dabar susiduriame su situacija, kai į dirbtuves gali atvykti transporto priemonė su sugedusiomis padangomis arba stabdžiais. Nepaisant to, kad jie aptikti, niekas nedraudžia tokio automobilio savininkui tiesiog išvažiuoti ir nepašalinti gedimų“, – sako Stapletonas.
„Vienas iš sprendimų būtų įpareigoti visus autoservisus į policijos sistemą siųsti pažeidėjų transporto priemonių registracijos numerius.“ – Stapletonas daro išvadą.
Kas turi įtakos padangų eksploatavimo trukmei?
Padangų būklei įtakos turi daug veiksnių. Pirmiausia tai jų amžius, savybės, naudojimas, teisingas balansas ir slėgis, pavaros tipas, pakabos geometrija, kelio dangos tipas, vairavimo stilius ar transporto priemonės apkrova.
Tačiau saulės spindulių poveikis arba sąlytis su cheminėmis medžiagomis taip pat turi įtakos ilgaamžiškumui. Padangų tarnyba rekomenduoja padangas keisti ne vėliau kaip po 10 metų. Po penkerių metų padangų būklę reikėtų tikrinti dažniau – bent kartą per metus pas specialistą.
Prisiminkime, kad Lenkijoje nustatytas minimalus vasarinių padangų protektoriaus gylis yra 1,6 mm, žieminių – 3,0 mm. Tuo tarpu naujų padangų jis vidutiniškai yra 8-10 mm.