Naujesniuose dyzeliniuose automobiliuose juodi dūmai iš išmetimo vamzdžio jau rodo gedimą. Kodėl iš automobilio rūksta juodi dūmai? Pateikiame dažniausiai pasitaikančias priežastis.
„Dyzelinas turi dūminti“ – ši sentencija gali būti techniškai pagrįsta, tačiau ekologiškų dyzelinių variklių amžiuje ji jau šiek tiek paseno. Anksčiau beveik kiekvieną kartą stipriau paspaudus akceleratoriaus pedalą išmetimo vamzdis skleisdavo juodų dūmų debesis. Šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai, kuriuose įrengta daugybė išmetamųjų teršalų kontrolės priemonių, beveik nedūmina: jų kietųjų dalelių filtrai veiksmingai sulaiko išmetamosiose dujose esančias suodžių daleles, taip sustabdydami kancerogeninių medžiagų perdavimą į išorę.
Automobilis dūmina juodais dūmais. Tai gali lemti kelios priežastys
Tačiau kartais net ir moderniame dyzeliniame automobilyje su DPF filtru iš išmetimo vamzdžio sklinda nuolatiniai dūmai. Tai yra daugiau nei tipinė eksploatacinė problema ir paprastai pranašauja daugiau ar mažiau rimtą gedimą. Toliau pateikiame dažniausiai pasitaikančias juodų dūmų priežastis – tiek dyzeliniuose, tiek benzininiuose varikliuose.
Užsikimšęs DPF filtras
Kietųjų dalelių filtras sistemingai sulaiko suodžius, tačiau jo pajėgumas yra ribotas: jei dalelių susikaupia per daug, jis pradeda užsikimšti ir jo veiksmingumas sumažėja. Jei automobilis pradeda juodaidūminti, susikaupusių suodžių kiekis gali viršyti 200 mg/Nm3, o kai kasdien važinėjant automobiliu rūksta tiršti juodi dūmai, jų koncentracija viršija 600 mg/Nm3. Tiesa, DPF filtras turėtų pats sudeginti sugautų suodžių perteklių, tačiau tam turi būti palankios sąlygos: tai praktiškai neįmanoma sistemingai naudojant automobilį mieste. Šiuo metu DPF filtrą galima palyginti nebrangiai regeneruoti arba naudoti specialius priedus, kurie palengvina jo valymo procesą.
Taip pat skaitykite: „Lemputė skydelyje, kurią pamačius geriau nesustoti“.
Sugedę purkštukai
Kai juodi suodžiai atsiranda kartu su sunkumais užvedant variklį, galios netekimu, padidėjusiu degimu ar netvarkinga tuščiąja eiga, problema greičiausiai susijusi su įpurškimo sistema, t. y. common rail purkštukais arba siurblio purkštukais (pvz., populiariuose „Volkswagen“ dyzeliniuose varikliuose). Kartais gedimą lydi didėjantis variklio alyvos lygis: taip atsitinka dėl degalų praskiedimo. Vieną iš dviejų paplitusių purkštukų tipų – elektromagnetinius purkštukus – galima palyginti nebrangiai restauruoti, o tai ne taip paprasta padaryti su pjezoelektriniais purkštukais, kurie naudojami naujesniuose dyzeliniuose agregatuose.
Aukšto slėgio degalų siurblio gedimas
Ilgalaikis važinėjimas abejotinos kokybės degalais ilgainiui neigiamai paveiks aukšto slėgio siurblio būklę. Intensyvūs juodi dūmai gali atsirasti dėl nepakankamo dozuojamų degalų slėgio, elektros vožtuvų arba valdymo elektronikos gedimo. Automobilio savininkui naujas aukšto slėgio siurblys yra nemažos išlaidos, todėl vis dažniau galvojama apie jo atnaujinimą.
Nešvarus oro filtras
Oro filtrą reikia reguliariai keisti, geriausia – kasmet arba kas 20-30 000 km. To nepaisydami važiuokite su užsikimšusiu filtru, kuris praranda pralaidumą ir į turbokompresorių bei degimo kameras patenka mažiau oro (tada sunku sudeginti ten patekusius degalus). Šis gedimas gali pasireikšti tiek turbodyzeliniuose, tiek benzininiuose varikliuose.
Sugedęs turbokompresorius
Turbokompresoriai jau seniai įprasti dyzeliniuose varikliuose, tačiau jau kurį laiką jie naudojami ir benzininiuose varikliuose, net ir pačiuose mažiausiuose automobiliuose. Todėl juodi benzininio automobilio dūmai gali būti susiję su turbokompresoriaus gedimu: gali būti, kad sugedo sparnuotė arba kintamos mentės geometrijos sistema (jei yra). Paprastai juodi dūmai jau rodo itin didelį turbokompresoriaus susidėvėjimą, o apie turbokompresoriaus problemą praneša kiti simptomai, pavyzdžiui, švokščiantis garsas.
Variklio tiuningas
Po elektroninio variklio tiuningo kartais kyla problemų dėl pernelyg didelio juodų dūmų kiekio. Taip atsitinka, kai, pavyzdžiui, nustatomas netinkamas mišinio santykis, purkštukų atidarymas arba įpurškimo laikas. Problemos, kuri dažniausiai kyla dėl neteisingai pakeistos programinės įrangos.