Ar milijonams dyzelinių automobilių gresia pavojus, kad jie bus išimti iš eksploatacijos? Transporto ministras Volkeris Wissingas šį susirūpinimą išreiškė laiške ES Komisijai. Komisija dabar pateikė atsakymą.
ES Komisija nenori atgaline data keisti taisyklių dėl automobilių išmetamųjų teršalų ribinių verčių laikymosi, nes dėl to gali tekti atsisakyti milijonų dyzelinių transporto priemonių. ES vidaus rinkos komisaro Thierry Bretono laiške federaliniam transporto ministrui Volkeriui Wissingui (FDP) teigiama, kad Briuselio institucija neketina daryti pakeitimų atgaline data.
Komisija taip pat nenori imtis jokių priemonių, kurios „kaip nors pakenktų sąžiningai automobilius įsigijusiems piliečiams“. Taip pat buvo pabrėžta, kad automobilių gamintojai neturėtų būti apkrauti papildomomis administracinėmis išlaidomis.
ESTT nagrinėjama byla dėl išmetamųjų teršalų standartų
FDP politikas Wissing anksčiau įspėjo ES Komisiją dėl milijonų dyzelinių transporto priemonių uždarymo ir atvirame laiške Komisijos pirmininkei Ursulai von der Leyen pareikalavo paaiškinimų.
Diskusijos pagrindas – Europos Teisingumo Teisme (ETT) nagrinėjama byla. Pagrindinė problema – išmetamųjų teršalų standartų laikymasis, t. y. dyzelinių transporto priemonių išmetamų teršalų ribinės vertės.
Federalinė transporto ministerija pranešė, kad ES Komisijos nario laiškas neišsklaidė ministro nuogąstavimų. Komisija pabrėžė, kad ji neplanuoja jokių atgalinio veikimo priemonių prieš automobilių gamintojus ir piliečius. Tačiau ne tai buvo esmė.
Šį sprendimą priims ne Komisija, o ESTT, pabrėžė atstovė spaudai. „Dėl šios priežasties dabar svarbu, kaip pasiūlė federalinis ministras Wissing, paaiškinti Europos taisykles.“ Wissingas jau kreipėsi į savo kolegas iš ES.
Dyzelinių variklių procedūra
Pagal ES teisės aktus tam tikromis sąlygomis (vadinamasis NEDC testas) turi būti laikomasi teršalų verčių. Tai vyksta bandymų centruose. Dėl dyzelinių variklių skandalo taip pat buvo sukurti išmetamųjų teršalų bandymai realiomis važiavimo sąlygomis (RDE). Tokia procedūra dabar taikoma ir tvirtinant naujus „Euro 6d temp“ standarto transporto priemonių tipus.
Komisijos teigimu, ESTT ankstesniame sprendime jau buvo nusprendęs, kad išmetamųjų teršalų kiekio bandymai nebegali apsiriboti laboratoriniais bandymais. Tačiau senesni „Euro 5“ ir „Euro 6“ dyzeliniai varikliai yra patvirtinti pagal NEDC ir neatitinka RDE gairių.
Wissing: „Milijonams transporto priemonių“ iškilo grėsmė
Pasak Wissing, ES Komisija teisminio proceso metu laikėsi nuomonės, kad teršalų ribinės vertės taikomos kiekvienoje vairavimo situacijoje. Tai reikštų, kad ribinių verčių reikėtų laikytis ir važiuojant į kalną su pilna apkrova, pavyzdžiui, kai visiškai pakrautas automobilis važiuoja į kalną ir išmeta palyginti daugiau teršalų.
Pasak Wissing, atsižvelgiant į dabartinę technologijų būklę, tai neįmanoma. Būtų suabejota visais „Euro 5“ patvirtinimais. Neatmetama galimybė, kad tai turės pasekmių ir „Euro 6“ išmetamųjų teršalų standartą atitinkančioms transporto priemonėms. „Milijonams transporto priemonių gresia būti išbrauktoms iš eksploatacijos“, – laiške teigė Wissing.
ES Komisijos narys Bretonas: „Klaidinančios prielaidos“
Atsakomajame laiške, kurį Komisijos pirmininkė L. von der Leyen jo paprašė parašyti, Bretonas Wissing prielaidą pavadino „klaidinančia“. Komisija tik nustatė, „kad automobilių išmetamų teršalų kiekio ribinių verčių turi būti laikomasi įprastomis naudojimo sąlygomis“, pridūrė atstovas spaudai.
Tai nereiškia, kad kiekvienoje vairavimo situacijoje. Institucija taip pat niekada nekeitė savo pozicijos šiuo klausimu. J. Bretonas rašė: „Neapsispręsdama dėl vykstančio teisminio proceso baigties, Komisija ir toliau skatins sprendimus, kuriais skatinamas švarus ir sveikas oras, taip pat skatins nuspėjamą ir įgyvendinamą reguliavimo sistemą.“
Jokių pakeitimų atgaline data
Komisijos teigimu, nutarimai taikomi transporto priemonėms, kurios buvo pateiktos rinkai prieš įsigaliojant dabartinėms bandymų procedūroms, t. y. 2011-2018 m.
ADAC pabrėžė, kad minėtos transporto priemonės buvo tinkamai įregistruotos. „ADAC teisininkų nuomone, vėlesni transporto priemonės tipo patvirtinimo matavimo procedūros pakeitimai negali būti taikomi atgaline data.“ Atsižvelgiant į tai, draudimas eksploatuoti yra „absurdiškas“.
Vokietijos automobilių pramonės asociacijos (VDA) prezidentė Hildegard Müller taip pat pabrėžė: „Naujų procedūrų ir standartų taikymas atgaline data bet kokiu atveju pažeistų ES ir Vokietijos konstitucinėje teisėje įtvirtintą atgalinio veikimo draudimo principą ir teisinės valstybės principą.“ dpa/hev.