Nuo 2015 m. Europoje galioja EURO 6 standartas, kuriuo nustatomas didžiausias leistinas automobilių išmetamųjų dujų kiekis. Standartas taikomas ir benzininiams, ir dyzeliniams varikliams. Įgyvendinant EURO 6, taip pat pradėti taikyti nauji taršos lygio matavimo metodai. Kuo šis standartas skiriasi nuo EURO 5?
Europos išmetamųjų teršalų standartai turi gana ilgą istoriją. Pirmasis EURO 1 standartas buvo įvestas 1992 m. Šiandien esame prie septintojo benzininių ir dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų reguliavimo slenksčio. Su EURO 7 turėsime skaitytis jau 2026 m.
Šiuo metu naujausias standartas yra EURO 6, pagal kurį 2015 m., be kita ko, buvo sumažintos dyzelinių variklių išmetamų azoto oksidų ribos. Šios idėjos esmė jokiu būdu nebuvo sutelkta į reikalavimų automobilių gamintojams sugriežtinimą. Visų pirma buvo siekiama pakeisti išmetamųjų dujų emisijos testavimo ir tyrimo būdą. Būtent todėl EURO VI standartas vėliau buvo kelis kartus keičiamas.
Kokioms transporto priemonėms taikomas šis reglamentas ir kokios yra Europos Sąjungos nustatytos ribos? Surinkome visą informaciją apie EURO 6 standartą.
Kokie yra EURO išmetamųjų teršalų standartai?
Išmetamųjų teršalų standartai – tai taisyklės, kurių privalo laikytis kiekvienas Europos Sąjungoje ir Europos ekonominėje erdvėje veikiantis automobilių gamintojas. Jie taikomi dyzeliniams ir benzininiams automobiliams, taip pat hibridiniams automobiliams. Kodėl sugalvota įvesti griežtus išmetamųjų teršalų reikalavimus?
Šiais standartais siekiama sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį:
- azoto oksidai,
- anglies oksidai,
- sieros dioksidai,
- kietųjų dalelių,
- kitų kenksmingų medžiagų.
Taip buvo siekiama sumažinti neigiamą automobilių su vidaus degimo varikliais poveikį aplinkai.
Dėmesio: išmetamųjų teršalų standartų turi laikytis ne tik lengvųjų automobilių, dviračių ir triračių transporto priemonių, bet ir sunkvežimių bei autobusų gamintojai.
EURO išmetamųjų teršalų standartų kategorijos
Nuo 1992 m. pradėjus taikyti kiekvieną vėlesnį EURO standartą buvo griežtinami automobilių variklių išmetamų kenksmingų medžiagų reikalavimai. Nors iš pradžių tokiems viršijimams pašalinti paprastai pakakdavo katalizatoriaus, laikui bėgant gamintojams buvo keliami vis didesni reikalavimai.
Štai kaip keitėsi taisyklės ir kaip elgtis pagal naujus standartus.
NORMA | TĘSTINUMAS | IŠSAMI INFORMACIJA |
---|---|---|
EURO 1 | 1993-1997 | lengviesiems automobiliams ir lengviesiems sunkvežimiams taikomas standartas, įrodyta, kad nuo jo įvedimo azoto oksidų išmetimas sumažėjo 98 proc. |
EURO 2 | 1997-2001 | išmetamųjų teršalų normų griežtinimas, dviejų ir trijų ratų transporto priemonių |
EURO 3 | 2001-2006 | benzininių ir dyzelinių variklių ribinių verčių diferencijavimas, angliavandenilių ir azoto oksidų išmetamų teršalų ribinių verčių diferencijavimas |
EURO 4 | 2006-2011 | benzininių automobilių atleidimas nuo kietųjų dalelių išmetimo reikalavimų. |
EURO 5 | 2011-2015 | griežtesni reikalavimai dyzeliniams varikliams (privalomas DPF filtras). |
EURO 6 | 2015 do dziś | Nuo pirmojo EURO 6b standarto buvo atlikti trys atnaujinimai; dabartinis 6d standartas galioja nuo 2020 m.; pagal jį vidutinis gamintojo modelių gamoje išmetamo anglies dioksido (CO2) kiekis turi būti ne didesnis kaip 95 g/km. |
Kaip laikytis Europos išmetamųjų teršalų standartų?
Dėl variklių išmetamų azoto oksidų ir kitų teršalų ribinių verčių jau transporto priemonės projektavimo etape reikia laikytis specialaus požiūrio. EURO standartai yra ypač svarbūs kietųjų dalelių išmetimo, taigi ir dyzelinių variklių veikimo, atžvilgiu.
Dyzelinių automobilių gamybai svarbios sistemos ir komponentai:
- katalizatorius,
- DPF,
- išmetamųjų dujų recirkuliacijos (ERG) vožtuvas,
- sūkurinės sklendės,
- SCR (selektyvaus katalitinio redukavimo) sistema su „AdBlue“ skysčiu,
- GPF filtras (veikia panašiai kaip DPF filtras, tačiau montuojamas benzininiuose ir hibridiniuose automobiliuose).
Tačiau tinkama konstrukcija – dar ne viskas. Norint užtikrinti tinkamą išmetamųjų teršalų kiekį, taip pat svarbu, kad degalų ir oro mišinys sudegtų. Geriausiai tai pavyksta naudojant specialius purkštukus ir jutiklius.
Hibridiniuose automobiliuose arba automobiliuose su START-STOP sistema apskritai galima sumažinti degimo lygį.
Kada buvo įvestas EURO 6 standartas?
2014 m. Europos Sąjungoje buvo patvirtintas EURO 6 išmetamųjų teršalų standartas. Taigi jis automobilių gamyboje įsigaliojo 2015 m. – visi automobiliai, nuvažiavę nuo gamybos linijų ir įregistruoti po 2015 m. rugsėjo 16 d., turi atitikti jo reikalavimus.
Įdomu tai, kad pagal šį reglamentą išmetamų kenksmingų teršalų ribinės vertės vėlesniais metais kelis kartus keitėsi. Keitėsi ir šio proceso matavimo būdai.
EURO 6 standarto tipai
Griežtesnės taisyklės ir patobulinti išmetamųjų dujų emisijos bandymų standartai – tai buvo pagrindiniai motyvai, kuriais remiantis buvo atnaujintas EURO 6 standartas.
Pastaba: Palyginti su EURO 5, naujosios gairės gerokai sumažino azoto oksidų (NOx) išmetimą, ypač dyzeliniuose varikliuose. NOx emisijos riba buvo sumažinta iki 55%. Kietųjų dalelių ir angliavandenilių išmetimo kontrolė taip pat buvo griežtesnė.
Tačiau kam konkrečiai tarnavo vėlesni EURO 6 variantai? Sužinokime!
EURO 6b standartas
EURO 6b buvo tiesioginis EURO 5 įpėdinis, tačiau jo reikalavimai benzininiams varikliams mažai kuo skyrėsi. Kaip jau minėjome, didžiausi pokyčiai buvo susiję su dyzeliniais varikliais ir kietųjų dalelių matavimu.
Tačiau kitais išmetamųjų teršalų standartais buvo siekiama pagerinti atitikties bandymų rezultatus ir pašalinti galimas neatitiktis gamintojų deklaracijose (patvirtinimuose).
Įsigaliojo nuo 2015 m. rugsėjo 1 d.
EURO 6c standartas
Norint įvertinti išmetamųjų teršalų kiekį, reikėjo taikyti specialias bandymų procedūras. Viena iš jų – vadinamasis naujasis Europos važiavimo ciklas, paskutinį kartą atnaujintas 1997 m.
Ją pakeitė visiškai nauja sistema – Pasaulinė suderinta lengvųjų transporto priemonių bandymų programa (WLTP), pagal kurią išmetamųjų teršalų ar degalų sąnaudų standartų bandymai tapo daug tikslesni. Su šiuo pakeitimu tiesiogiai susijęs EURO 6c išmetamųjų teršalų standarto įvedimas. Tačiau jis yra tik simbolinis.
Įsigaliojo nuo 2018 m. rugsėjo 1 d.
EURO 6d temp standartas
Jau kitais metais buvo pritaikytas dar vienas atnaujintas EURO 6 standartas, tačiau šį kartą ne tik popieriuje. Daugiausia dėmesio buvo skiriama dyzeliniams varikliams ir jų galingumui:
- azoto oksidai (NOx),
- kietųjų dalelių (PM),
- angliavandenilių (HC),
- anglies monoksido (CO).
EURO 6d laikinasis standartas reiškė, kad automobilių gamintojai turėjo naudoti daug sudėtingesnes sistemas, skirtas kontroliuoti išmetamųjų teršalų kiekį važiuojant (ne tik atliekant laboratorinius bandymus). Šie reikalavimai leido gauti informaciją apie išmetamųjų teršalų kiekį įvairiomis sąlygomis ir priklausomai nuo kintamųjų, pvz:
- temperatūra,
- apkrova,
- greitis,
- vairavimo stilius.
Keičiantis testų atlikimo būdui, reikėjo įdiegti tokius sprendimus, kaip:
- Selective Catalytic Reduction (SCR) – karbamido pagrindu veikianti išmetamų teršalų kiekio mažinimo sistema (azoto oksidų virsmas į azotą ir vandens garus)
- Exhaust Gas Recirculation (EGR) – išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema, dėl kurios sumažėja azoto oksidų emisija, nes išmetamosios dujos grąžinamos atgal į cilindrus,
- dyzelinių variklių kietųjų dalelių filtrai (DPF) – sistemos, pašalinančios kietųjų dalelių teršalus iš išmetamųjų dujų.
Pastaba: EURO 6d temp standartas turėjo įtakos gamybos sąnaudoms automobilių rinkoje. Šį standartą atitinkantys modeliai paprastai kainuoja brangiau nei, pavyzdžiui, EURO 6b standartą atitinkantys modeliai. Tačiau neabejotina, kad pirmieji yra daug naudingesni aplinkai.
Įsigaliojo nuo 2019 m. rugsėjo 1 d.
EURO 6d standartas
Dabartiniai EURO standartų tipai baigiasi tik 6d. Šis reglamentas buvo suformuluotas 2020 m. ir tebegalioja iki šiol. Pagal jį Europos Sąjungos automobiliai neturi viršyti 95 g/km anglies dioksido emisijos normos.
Mažiems lengviesiems automobiliams, važiuojantiems mieste, ir didelėms bei sunkesnėms transporto priemonėms taikomos ribos šiek tiek skirsis.
Svarbiausias pakeitimas susijęs su ribomis, taikomomis už standarto viršijimą kelyje. Iki šiol ši riba buvo 2,1. Pagal EURO 6d standartą ji sumažinta iki 1,43, atsižvelgiant į gamintojo laboratorinius bandymus. Ką tai reiškia praktiškai? Patvirtinimo deklaracijos turėjo būti išduodamos daug tiksliau ir atsakingiau.
Įsigaliojo nuo 2021 m. rugsėjo 1 d.
Kaip keičiasi EURO 6 išmetamųjų teršalų ribinės vertės?
Lengvųjų automobilių su benzininiu varikliu vertės | ||||||
Norma | Pirmoji registracija ES | Anglies monoksidas CO (g/km) | Angliavandeniliai HC (g/km) | Azoto oksidai NOx (g/km) | Kietųjų dalelių masė (g/km) | Dalelių skaičius PN (1/km) |
6b | 2015 m. rugsėjo 1 d. | 1 | 0,1 | 0,06 | 0,005 | 6,0 x 1011 |
6c | 2018 m. rugsėjo 1 d. | 1 | 0,1 | 0,06 | 0,0045 | 6,0 x 1011 |
6d temp | 2019 m. rugsėjo 1 d. | 1 | 0,1 | 0,06 | 0,0045 | 6,0 x 1011 |
6d | 2021 m. rugsėjo 1 d. | 1 | 0,1 | 0,06 | 0,0045 | 6,0 x 1011 |
Dyzelinių lengvųjų automobilių vertės | ||||||
Norma | Pirmoji registracija ES | Anglies monoksidas CO (g/km) | Azoto oksidai NOx (g/km) | Angliavandeniliai + azoto oksidai HC+NOx (g/km) | Kietųjų dalelių masė (g/km) | Dalelių skaičius PN (1/km) |
6b | 2015 m. rugsėjo 1 d. | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6,0 x 1011 |
6c | 2018 m. rugsėjo 1 d. | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6,0 x 1011 |
6d temp | 2019 m. rugsėjo 1 d. | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6,0 x 1011 |
6d | 2021 m. rugsėjo 1 d. | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6,0 x 1011 |
Kokioms transporto priemonėms taikomas EURO 6 standartas?
Taikomos EURO 6 standarto taisyklės:
- lengvosios keleivinės transporto priemonės (M kategorija),
- komercinės transporto priemonės (N1 ir N2 kategorijos).
Nesvarbu, ar tai benzininiai, ar dyzeliniai varikliai.
Motociklams, dviratėms ir triratėms transporto priemonėms vis dar galioja EURO 5 standartas, o sunkvežimiams ir autobusams taikomi visiškai kitokie išmetamųjų dujų emisijos standartai. Tada kenksmingos medžiagos matuojamos ne g/km, o g/kWh.
Koks buvo EURO 6 standarto poveikis?
EURO 6 išmetamųjų teršalų standartas sukėlė daug painiavos automobilių rinkoje. Didžiausią susirūpinimą, deja, pagrįstai, sukėlė automobilių pardavėjai. EURO 6d standarto neatitinkančios transporto priemonės 2021 m. negalės būti registruojamos Europos Sąjungoje, grasinant didelėmis baudomis.
Todėl daugelis pirminės rinkos prekiautojų buvo priversti registruoti šiuos modelius „ant savęs“ taigi, jie nebegalėjo jų siūlyti kaip naujų, bet jau naudotų automobilių (nes anksčiau jie buvo registruoti ant jų kaip pirmųjų savininkų). Galiausiai iki 2021 m. neparduotų automobilių kainas daugeliu atvejų teko gerokai sumažinti.
Žinoma, automobilius vis dar buvo leidžiama pardavinėti ne Europos rinkose, kuriose išmetamųjų teršalų standartai nebuvo tokie griežti.
EURO 6 reikalavimai automobilių gamintojams
Anglies monoksido ir kitų automobilių išmetamų teršalų normos šiek tiek skiriasi priklausomai nuo varomosios sistemos tipo.
Benzininių automobilių išmetamų teršalų riba:
- CO: 1 g/km
- HC: 0,1 g/km
- NOx: 0,06 g/km
- VOC: 0,068 g/km
- PM: 0,0045 g/km (transporto priemonėms su tiesioginio įpurškimo varikliais)
- kietosios dalelės: 6,0×10^11/km (6,0×10^12 per pirmuosius trejus EURO6 standarto galiojimo metus)
Dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų ribinė vertė:
- CO: 0,5 g/km
- NOx: 0,08 g/km
- HC+NOx: 0,17 g/km
- PM: 0,0045 g/km
- kietosios dalelės: 6,0×10^11
Atkreipkite dėmesį, kad pagal EURO 6 standartą dyzelinių transporto priemonių azoto oksidų išmetamų teršalų ribinė vertė buvo gerokai sumažinta.
Kada EURO 7 pakeis EURO 6 standartą?
Kaip paskelbė Europos Komisija, EURO 7 standartas turėjo įsigalioti 2025 m. viduryje. 2024 m. kovo 13 d. pasiūlytą teisės aktą oficialiai patvirtino ES Parlamentas. Be kita ko, buvo nubalsuota už tai, kad pakeitimų įgyvendinimas būtų atidėtas. Jie įsigalios praėjus 30 mėnesių po to, kai juos priims ne tik ESP, bet ir valstybės narės.
Kokie kiti pokyčiai susiję su EURO 7 įvedimu?
- griežtesni išmetamųjų dujų grynumo reikalavimai,
- reikalavimas griežčiau tikrinti vairuojant,
- stabdžių ir padangų dulkių matavimo ir reguliavimo pagal ribas įdiegimas,
- elektrinių transporto priemonių akumuliatorių bandymų reikalavimai (minimalus atsparumo dėvėjimuisi lygis).
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.