Pietų Korėja ragina šalyje veikiančius automobilių gamintojus nurodyti elektromobiliuose naudojamų akumuliatorių gamintoją, nes po neseniai požeminėje automobilių stovėjimo aikštelėje kilusio gaisro, kuriam užgesinti prireikė aštuonių valandų, valdžios institucijos bando nuraminti nuogąstavimus dėl su elektromobiliais susijusių gaisrų.
Vis dėlto ekspertai teigia, kad galima padaryti daugiau, ir pažymi, kad, nors nurodžius konkretų elektromobiliuose naudojamų akumuliatorių gamintoją vartotojai turėtų didesnį pasirinkimą, trūksta galutinių duomenų apie tai, kurių gamintojų akumuliatoriai dažniausiai užsidega.
Pateikiame šiek tiek informacijos apie tai, ką žinome apie elektromobilių priešgaisrinės saugos problemas:
Kodėl Pietų Korėjoje į laikraščių antraštes pateko elektromobilių gaisrai?
Rugpjūčio 1 d. gaisras, kuris, kaip paaiškėjo, savaime įsiplieskė Inčono mieste stovėjusiame automobilyje „Mercedes-Benz EV“, užtruko daugiau nei aštuonias valandas, sunaikino arba apgadino apie 140 automobilių ir privertė kai kuriuos viršuje esančių butų gyventojus persikelti į pastoges.
Gaisro padarinių nuotraukose matyti dešimtys apdegusių transporto priemonių, iš kurių likę tik metaliniai rėmai.
Pareigūnai teigė, kad gaisras kilo dėl to, kad automobilių stovėjimo aikštelėje netinkamai veikė tokia įranga kaip purkštuvai.
Dėl šio gaisro vyriausybė surengė keletą susitikimų, kad parengtų priemones, kaip užkirsti kelią tokiems incidentams.
Ką duomenys rodo apie elektromobilių gaisrus?
Neatrodo, kad elektromobiliai užsidegs taip stipriai, kaip galėtų atrodyti iš pastarųjų laikraščių antraščių.
Remiantis draudimo bendrovės „AutoInsurance“ atliktu tyrimu, paskelbtu 2023 m., remiantis Nacionalinės transporto saugos valdybos duomenimis, JAV 100 000 parduotų elektromobilių užsidegė 25 vienetai, palyginti su 1530 benzinu varomų transporto priemonių ir 3475 hibridinių transporto priemonių.
Praėjusiais metais Pietų Korėjoje kilo 72 gaisrai, susiję su elektromobiliais, t. y. 200 proc. daugiau nei 2021 m., kai jų buvo 24, rodo Nacionalinės priešgaisrinės tarnybos duomenys.
Mokslo ir technologijų politikos instituto duomenimis, praėjusiais metais Pietų Korėjoje 10 000 elektra varomų transporto priemonių teko 1,3 gaisro, palyginti su 1,9 gaisro vidaus degimo varikliu varomoms transporto priemonėms.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, 2023 m. beveik kas penktas visame pasaulyje parduotas automobilis buvo elektrinis – daugiausia Kinijoje, Europoje ir JAV jų buvo parduota beveik 14 milijonų.
Kodėl su elektromobilių gaisrais gali būti sunkiau kovoti?
Automobilių ekspertai teigia, kad elektromobilių akumuliatorių gaisrai dega kitaip nei vidaus degimo variklių gaisrai, dažnai trunka ilgiau ir juos sunkiau užgesinti, nes jie linkę vėl įsiliepsnoti.
Elektromobilius varo ličio jonų akumuliatoriai, kuriuose galima sukaupti didžiulį energijos kiekį. Jei akumuliatorius pažeidžiamas, kyla konstrukcinių problemų arba vidinis trumpasis jungimas, dėl grandininės reakcijos, vadinamos terminiu bėgimu, gali kilti gaisras.
Ekspertai teigia, kad degiosios cheminės medžiagos degdamos gali išskirti deguonies, todėl EV gaisrai gali vėl įsiliepsnoti praėjus kelioms valandoms ar net dienoms po to, kai atrodo, kad jie buvo užgesinti.
Dėl ko Pietų Korėja yra ypač pažeidžiama elektrinių prietaisų gaisrų?
Pietų Korėja yra viena tankiausiai apgyvendintų valstybių pasaulyje. Vyriausybės duomenimis, daugiau nei 60 proc. iš 50 mln. gyventojų gyvena daugiabučiuose dažnai naudodamiesi požeminėmis automobilių stovėjimo aikštelėmis su elektromobilių įkrovimo stotelėmis.
„Pietų Korėjoje susiklosčiusi unikali aplinka, pavyzdžiui, daug vienu metu uždaroje erdvėje stovinčių automobilių, gali apsunkinti gaisro gesinimą“, – sakė Kyungil universiteto Gaisrinės saugos mokyklos profesorius Jegal Yeong-soon.
Kokių priemonių galima imtis rizikai sumažinti?
Pastarosiomis dienomis tokios bendrovės kaip „Hyundai“, „Mercedes-Benz“, „Kia“ ir „Volkswagen Group“ pradėjo nustatinėti savo akumuliatorių tiekėjus.
Analitikai teigia, kad tai nepakankamai padeda sumažinti gaisro pavojų, todėl reikia geresnių akumuliatorių valdymo sistemų, taip pat sudėtingesnių ir ankstyvų įspėjimų bei griežtesnių gaisrinės saugos priemonių automobilių stovėjimo aikštelėse.
Osano universiteto automobilių inžinerijos profesorius Moon Hak-hoon teigė, kad valdžios institucijos taip pat turėtų sukurti sertifikavimo sistemą, kuri padėtų užtikrinti elektromobilių baterijų saugumą.
Chungnamo nacionalinio universiteto profesorius Kim Jonghoonas, tyrinėjantis elektromobilius, teigė, kad neleidžiant elektromobilių savininkams iki galo įkrauti akumuliatorių būtų galima sumažinti gaisrų riziką, nes gaisrų atvejų, kai akumuliatorius įkrautas daugiau nei 90 proc., pasitaiko dažniau, nors jis pažymėjo, kad automobilių gamintojai, siekiantys ilgesnio nuvažiuojamo atstumo, greičiausiai tam prieštaraus.
Kim įžvelgia galimą trumpalaikį neigiamą poveikį Pietų Korėjos elektromobilių pardavimams dėl nerimo, susijusio su neseniai kilusiais gaisrais, tačiau optimistiškai vertina ilgalaikį perėjimą prie elektromobilių.
Naudotų automobilių prekybos platformos „K Car“ duomenimis, nuo rugpjūčio 1 d. iki rugpjūčio 7 d., palyginti su ankstesne savaite, žmonių, norinčių parduoti elektromobilius Pietų Korėjoje, paraiškų skaičius išaugo 184 proc.